Přenositelnost telefonních čísel – absolutní mobilita

Martina má číslo 603 s paušálem Odepiš, Tomáš zase dává přednost předplacenému Go na svém 777 a já bych nikdy nevyměnil starou dobrou předvolbu 602 s tarifem Student. Zdá se vám to šílené? Možná ano, ale šílené to není.
Přenositelnost telefonních čísel – absolutní mobilita

Nedávný návrh novelizace zákona o elektronických komunikacích opět rozvířil nenápadně pohasínající debatu o velkém fenoménu poslední doby, přenositelnosti telefonních čísel. Že to ale s implementací mimořádně atraktivní technologie nebude vůbec snadné, je nad slunce jasné. Své k tomu mají jistě co říci mobilní operátoři, jejich zákazníci a také samotný Český telekomunikační úřad.

Otázkou však je, co kdo vlastně chce, očekává nebo si alespoň zbožně přeje. Ostatně, zajímat by to mělo především nás, věčně nespokojené zákazníky a uživatele. Pojďme se tedy nejprve v krátkosti s přenositelností telefonních čísel seznámit.

Jak se to dělá?

Technologie přenositelnosti čísel není v podstatě nijak zvlášť složitá. Jednoduše řečeno umožňuje přechod mezi operátory bez nutnosti měnit své staré telefonní číslo. Pokud jste si například vybrali u svého operátora pěkné číslo, kterého byste se nikdy nechtěli vzdát a pokukujete po konkurenci, pak je právě přenositelnost řešením tohoto problému. Můžete změnit stáj a přitom si nechat koně. K podobnému kroku se mimo jiné chystají i naši východní sousedé a například ve Spojených státech amerických už přenositelnost nějaký ten čas funguje. Samotný princip dobře vysvětluje následující obrázek:

Klepněte pro větší obrázek

Podle tohoto schématu se tedy zdá, že v sítích operátorů nebude muset dojít prakticky k žádným změnám, ale opak je pravdou. Změn si zavedení přenositelnosti vyžádá poměrně dost. Jak jistě většina z vás správně tuší, základní nutností bude zřízení databází registrující všechna přenesená čísla. Jednak bude mít takovou databázi každý operátor, navíc si však Český telekomunikační úřad povede databázi vlastní, nadřazenou všem sítím. Z ní pak budou poskytovatelé mobilních služeb moci například aktualizovat své vlastní seznamy. Celonárodní referenční databáze pro přenositelnost čísla by také měla plnit záložní funkci. Její kopii si bude možno pořídit na CD.

Všechny případné zájemce však musím zklamat. Záloha bude přístupná pouze pro operátory. Z dalších zajímavostí je možné uvést třeba to, že podle dokumentu o přenositelnosti telefonních čísel, který vypracovali Český telekomunikační úřad a Asociace provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí, budou mít operátoři možnost realizovat přenositelnost libovolným fungujícím řešením.

Něco se nemůže a něco musí

Více je však ze strany dokumentu omezení a je to docela pochopitelné. Určité standardy musí být. Z toho, co by mohlo zajímat běžného uživatele, lze zmínit omezení přenositelnosti pro některá čísla. Mezi ně patří například čísla veřejných privátních sítí, virtuální volací karty, osobní čísla či poměrně logicky celostátní záznamníkové služby a služby předávání hlasových zpráv. Důležité je také připomenout, že za správné směrování odpovídá výchozí síť a bude ho ošetřovat operátor ID, díky kterému tak odpadne potřeba třetího subjektu, předávajícího zprostředkovatele. Povinností operátorů bude také zajištění společných propojovacích bodů, které budou pracovat s přenesenými i nepřenesenými čísly dohromady.

O čem se ale v dokumentaci o přenositelnosti nemluví, je identifikace přeneseného čísla u volajícího. Nevědomé volání za dvojnásobnou sazbu asi potěší málokoho. Proč na to alespoň rámcově dokumentace nepamatuje, zůstává záhadou. Možnosti ale dozajista jsou. Zobrazení přenášejícího operátora v podobě loga na displeji nebo třeba typická melodie či oznámení o přechodu na jiného operátora v podobě mluveného slova. Kombinace rozesmátého loga Oskara a speciální melodie nebo tónu by jistě dostatečně každého upozornila na to, že 737 našeho kamaráda už není tím T-Mobilem, co dříve býval.

O nervy to snad nebude

Neméně zajímavou kapitolou je převádění telefonních čísel po administrativní stránce, tedy proces, od kterého se zapojujeme i my zákazníci. Co se financí týká, tak se zatím zdá, že nás to nebude stát ani korunu. Veškeré výdaje spojené s úhradou nákladů za přenesení čísla jdou na vrub přejímajícímu. Ty pak účtuje opouštěný operátor. Příjemné je, že bude možné přenášet více čísel najednou, což uvítá samozřejmě nejen zákazník, ale snad i operátoři.

Celá procedura by neměla trvat déle než patnáct dní, z toho deset má zákazník na žádost o přenesení, její schválení a také zrušení případných svazků s původním poskytovatelem služeb. Zbývající pracovní týden pak připadá na realizaci transferu. Samotný přechod by měl být záležitostí několika hodin. Pět minut trvá aktualizace databáze opouštěného operátora, jednu hodinu zabere kompletní odhlášení ze sítě a po jeho potvrzení přejímajícímu protějšku bude další hodinu probíhat připojení, testování a následné potvrzení úspěšného přijetí čísla do nové sítě.

Přejímajícímu však realizací převodu finanční povinnosti neskončí. Po dobu připojení přeneseného čísla do své sítě bude paušálně odvádět konkurenci poplatek. V souvislosti s tím lze také zmínit skutečnost, že všichni operátoři budou povinni platit za užívání celonárodní databáze. A pokud přemýšlíte o tom, co se stane s přeneseným číslem, až ho zákazník přestane používat, pak vězte, že se vrátí zpět ke svému mateřskému operátorovi.

Jak jsou na tom ve světě?

Taková je tedy teorie. Realita je však věcí druhou. Přenositelnost telefonního čísla je sice téměř kompletně připravena, do jejího spuštění však ještě nějaký ten čas zbývá. Ministr informatiky Vladimír Mlynář se nechal slyšet, že by mohlo dojít ke spuštění souběžně se vstupem do Evropské unie. Otázkou ale je, jestli k bezproblémovému nastartování nebude potřeba více času. Technologické změny v sítích by si mohly vyžádat i rok nebo dva odkladu. Ve Spojených státech se s potížemi potýkali prakticky všichni operátoři, zejména AT&T Wireless o tom vědí své, když zaznamenali přes 2 300 stížností zákazníků, u kterých probíhal přenos jen velmi pomalu nebo neproběhl vůbec.

Ani s penězi to za oceánem nedopadlo tak, jak se původně předpokládalo. Chytří poskytovatelé mobilních služeb si totiž dokázali najít nejrůznější způsoby, jak na přechodu vydělávat, třeba nutností pořídit si novým mobil. Kapitola sama pro sebe je bránění a omezování v přecházení mezi operátory, zejména v souvislosti s časově omezenými paušály a dotovanými produkty, které se pro řadu změny chtivých zákazníků staly doslova danajským darem. Na jednu stranu je to pochopitelné, na druhou se však potom z absolutní volnosti stává spíše pracné překonávání překážek, pokud rovnou neskončíte jako kanár ve zlaté kleci.

Připomínek a pochybností by se jistě našla spousta. Jako poslední tak budiž alespoň zmíněna otázka přenositelnosti mezi mobilními operátory a pevnými linkami. Návrh novely tuto variantu na rozdíl od přenositelnosti uvnitř pevných a mobilních sítí nenařizuje. Přitom právě ve Spojených státech je možnost přechodu z pevné linky na mobilní síť jedním z hlavních motorů přenositelnosti telefonních čísel. Dost možná že právě majitelé pevných telefonních linek by uvítali přenositelnost svého čísla do mobilních sítí nejvíce.

Témata článku: Operátoři, Ostatní

104 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Nik 3. 7. 2009 22:11:16
    Z důvodu chybějícího signálu v místě, kam v poslední době často jezdím,...
  • JJ 11. 4. 2004 0:11:11
    Oskar je pr socky. Už to někdo konečně musí říct nahlas!
  • Arakain 26. 3. 2004 6:18:29
    No řešíte tu hrozné stupidity. Jde o to, že 1/3 národa za už možná roku...

komerční sdělení

Komerční sdělení