Pro dobrotu na žebrotu? Změnou tarifu měli zákazníci ušetřit, teď hrozí O2 pokuta

  • Operátor změnil zákazníkům tarif aniž ti by to sami žádali
  • Regulátor proto nyní s O2 zahájil řízení o pokutě
  • Na PředplaDENku bylo loni převedeno 22 tisíc zákazníků
 Pro dobrotu na žebrotu? Změnou tarifu měli zákazníci ušetřit, teď hrozí O2 pokuta

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) oznámil, že zahájil s O2 řízení o pokutě v souvislosti s nevyžádanou změnou tarifu u zákazníků s předplacenou kartou. Konkrétně: loni operátor představil nový tarif PředplaDENka a usoudil, že je tak výhodný, že na něj převede na 22 tisíc zákazníků bez jejich vůle. Operátor argumentoval tím, že nový tarif bude pro zákazníky výhodnější (na základě údajné analýzy spotřeby) a nabízel garanci.

Ta spočívala v možnosti žádat o vrácení kreditu, který by zákazník za stejný objem služeb přeplatil oproti původnímu tarifu. Jinak řečeno: utratíte například 1 000 Kč, se starým tarifem by to ale bylo jen 800 Kč. V takovém případě sliboval operátor vrátit 200 Kč. Zní to možná hezky, ale jen do té chvíle, než si uvědomíte, že takový zákazník by musel pečlivě nastudovat ceníky a vše si v průběhu času zaznamenávat a propočítat útratu pro starý tarif i PředplaDENku.

Klepněte pro větší obrázek
S PředplaDENkou můžete volat neomezeně za 20 Kč na 1 den. 30 dní tak vyjde na 600 Kč, což se přibližuje tarifu Free CZ

Dobrotivý operátor

Teprve pak by mohl říct, že to výhodnější nebylo a jakou částku požaduje zpět. Pak volat na zákaznickou linku, vše vysvětlovat a třeba se dohadovat o rozdíl v kreditu, uplatňovat reklamace… Něco takového pochopitelně drtivá většina zákazníků nepodstoupí. A kdo informační SMS zprávy od operátora ignoruje, ten mohl nevědomě platit víc...

Problém je ale v něčem jiném – operátor aktivuje/mění služby bez požadavku zákazníka, což by mohlo být v rozporu § 1 817 Občanského zákoníku. Ten ve zkratce říká, že podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas. O tom ale právě teď bude rozhodovat regulátor.

Tarif PředplaDENka nabízí za paušální poplatek neomezené volání (+SMS) a „hlemýždí“ internet rychlostí 32 kb/s, který postačí na psaní zpráv přes služby jako WhatsApp nebo Messenger. Varianta bez SMS vyjde na 20 Kč denně (600 Kč měsíčně), textovky lze přikoupit za 5 Kč (750 Kč měsíčně).

Změnil vám někdy operátor tarif bez vaší vůle?

Témata článku: O2, Předplacené karty, ČTÚ, Kauzy, Tarify

22 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Martin Prokop 31. 1. 2017 9:30:25
    Napadá mě proč "jen" O2? Podobné převedení zákazníkůp na "lepší" tarif...
  • Fido 30. 1. 2017 21:38:36
    A co to, že až teď to začalo vadit? O2 i T-mobile v minulosti několikrát...
  • 5uch 30. 1. 2017 21:14:44
    Takže záruka - vrácení přeplaceného kreditu, pokud si o to zákazník požádá...
Určitě si přečtěte

Vodafonu můžete dát kvůli zhoršení datových podmínek košem. Poradíme jak

Vodafonu můžete dát kvůli zhoršení datových podmínek košem. Poradíme jak

** Na infolince operátora nemusíte dostat správné informace ** Pokud máte starší tarif, na výpověď bez sankce máte nárok ** Výpověď můžete podat na prodejně nebo poslat poštou

19.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 13

O2 v červenci: nové iPady, Honor 9 a výrazné slevy [ceník]

O2 v červenci: nové iPady, Honor 9 a výrazné slevy [ceník]

** Slevy jsou příjemné, u některých modelů padla cena o dva tisíce ** Další prázdninovou novinkou je Huawei Nova Smart za 5 495 Kč ** Nenechte si utéct slevy v rámci programu Extra výhody

17.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 6

Aukce skončila. Pásmo 3,7 GHz si rozdělí dva stávající a dva noví operátoři

Aukce skončila. Pásmo 3,7 GHz si rozdělí dva stávající a dva noví operátoři

** Frekvence pro „městské“ LTE vydražili O2, Vodafone a dva nováčci ** Jmenovitě Poda a Nordic Telecom, který má největší kus spektra ** Cena za frekvence se nelíbila T-Mobilu, a tak se z aukce stáhl

11.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 72

Srovnali jsme tarify a odhalili tři zlatá pravidla našich operátorů. Která to jsou?

Srovnali jsme tarify a odhalili tři zlatá pravidla našich operátorů. Která to jsou?

** Tři zlatá operátorská pravidla: komplikovaně, draze, připlať ** Operátoři letos změnili nabídku tarifů, ušetřit vás ale nenechají ** Ceny už sice nemají úplně stejné, ale rozdíly jsou minimální

10.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 56


komerční sdělení

Komerční sdělení