Pro dobrotu na žebrotu? Změnou tarifu měli zákazníci ušetřit, teď hrozí O2 pokuta

  • Operátor změnil zákazníkům tarif aniž ti by to sami žádali
  • Regulátor proto nyní s O2 zahájil řízení o pokutě
  • Na PředplaDENku bylo loni převedeno 22 tisíc zákazníků
 Pro dobrotu na žebrotu? Změnou tarifu měli zákazníci ušetřit, teď hrozí O2 pokuta

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) oznámil, že zahájil s O2 řízení o pokutě v souvislosti s nevyžádanou změnou tarifu u zákazníků s předplacenou kartou. Konkrétně: loni operátor představil nový tarif PředplaDENka a usoudil, že je tak výhodný, že na něj převede na 22 tisíc zákazníků bez jejich vůle. Operátor argumentoval tím, že nový tarif bude pro zákazníky výhodnější (na základě údajné analýzy spotřeby) a nabízel garanci.

Ta spočívala v možnosti žádat o vrácení kreditu, který by zákazník za stejný objem služeb přeplatil oproti původnímu tarifu. Jinak řečeno: utratíte například 1 000 Kč, se starým tarifem by to ale bylo jen 800 Kč. V takovém případě sliboval operátor vrátit 200 Kč. Zní to možná hezky, ale jen do té chvíle, než si uvědomíte, že takový zákazník by musel pečlivě nastudovat ceníky a vše si v průběhu času zaznamenávat a propočítat útratu pro starý tarif i PředplaDENku.

Klepněte pro větší obrázek
S PředplaDENkou můžete volat neomezeně za 20 Kč na 1 den. 30 dní tak vyjde na 600 Kč, což se přibližuje tarifu Free CZ

Dobrotivý operátor

Teprve pak by mohl říct, že to výhodnější nebylo a jakou částku požaduje zpět. Pak volat na zákaznickou linku, vše vysvětlovat a třeba se dohadovat o rozdíl v kreditu, uplatňovat reklamace… Něco takového pochopitelně drtivá většina zákazníků nepodstoupí. A kdo informační SMS zprávy od operátora ignoruje, ten mohl nevědomě platit víc...

Problém je ale v něčem jiném – operátor aktivuje/mění služby bez požadavku zákazníka, což by mohlo být v rozporu § 1 817 Občanského zákoníku. Ten ve zkratce říká, že podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas. O tom ale právě teď bude rozhodovat regulátor.

Tarif PředplaDENka nabízí za paušální poplatek neomezené volání (+SMS) a „hlemýždí“ internet rychlostí 32 kb/s, který postačí na psaní zpráv přes služby jako WhatsApp nebo Messenger. Varianta bez SMS vyjde na 20 Kč denně (600 Kč měsíčně), textovky lze přikoupit za 5 Kč (750 Kč měsíčně).

Změnil vám někdy operátor tarif bez vaší vůle?

Témata článku: O2, Předplacené karty, Kauzy, ČTÚ, Tarify, Zákazníci, Starý tarif, Vrácení, Zákaz, Původní tarif, Tarif, Paušální poplatek

Určitě si přečtěte

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

** Úřad, který má potírat nekalou soutěž, hledal opatrně a nic nenašel ** Závěr: operátoři v minulosti měli stejné ceny, ale kartel to nebyl ** Čtyři strany opatrné úředničiny překládáme do srozumitelného jazyka

16.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 35

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 25

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

** T-Mobile jasně a srozumitelně napsal, že říct si musíte sami ** Podmínky O2 musí běžný smrtelník přečíst několikrát, než porozumí ** Vodafone podmínky zatím nezměnil, má ale ještě čas

4.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 15