Většina výrobců mobilních telefonů označuje své přístroje číselným názvem, či číslem kombinovaným s písmenkem. Je lepší číselné označení, nebo název?
„Ta nová Nokia 8320 se mi celkem líbí.“ „Nemyslíte náhodou 8310?“ „Ó ano. To je ona! Perfektní ovládání kolečkem a ohromný displej – už si ho jdu koupit.“ „Tak v tom případě mluvíte o Nokii 7110.“ „Asi máte pravdu. A není to náhodou 7210?“
S rozhovorem podobného typu se většina z nás jistě již setkala. Drtivá většina výrobců motala a motá hlavu svým zákazníkům v podstatě od doby, kdy začala vyrábět mobilní telefony. Nepamatuji se na jediný přístroj značky Nokia či Ericsson, který by nesl jmenné označení. Že by marketingový tah? Zřejmě ano. Ovšem není to jen můj názor, že se lépe pamatuje jméno, sousloví či název než nějaká kombinace čísel a písmenek, která v podstatě nedává smysl.
Jak označují výrobci?
Nahlédneme-li na „mobilní scénu“ zjistíme následující: Jen jeden výrobce využívá čistě číselného označení. Je to Nokia. Vezmeme-li v potaz její dnešní pozici, dospějeme k závěru, že si může dovolit označovat přístroje těžko zapamatovatelnými čísly. Každý její nový přístroj je širokou veřejností prodiskutováván – ať už z té lepší či horší stránky – důsledkem čehož si lidé pojmenování zapamatují. I přesto vznikají komické rozhovory ne nepodobné tomu našemu v úvodu.
Příklad označení: 1610, 2110, 3210, 3310, 5110, 5510, 6110, 6150, 6210, (Nokia vyrobila již zhruba padesát modelů mobilních telefonů). Jedinou výjimku snad tvoří 9110 a 9210 Communicator.
Podobná situace je ovšem i u dalších výrobců. Ti navíc většinou „motají“ do číselného názvu nějaká ta písmenka. Tento způsob označení využívá většina výrobců (Alcatel, Ericsson, Motorola, Panasonic, Sagem, Samsung, Siemens a Sony). Připomeneme-li si, že je v dnešní době na našem trhu kolem sedmi desítek přístrojů, je potřeba velkého pamatováka, abychom všechny ty mobily rozeznali.
Pro příklad: C45, ME45, SL45, S45, SX45 – jen část aktuální nabídky Siemense. Přičteme-li označení ostatních výrobců a označení mobilů starších, vyjde nám pár stovek nic neříkajících označení.
Poslední skupinu tvoří tři výrobci, kteří svým výtvorům dávají klasická jména. Mluvím o společnostech Benefon, Trium a Philips. Posledně jmenovaný Philips začíná jménem označovat řady, konkrétní modely pak doplňuje číslem. Označení jejich přístrojů je však jednodušeji zapamatovatelné. Důvodem tohoto řešení je však pravděpodobně jejich užší nabídka, výrobce tudíž nepotřebuje tolik názvů.
Pro příklad: Azalis 238, Azalis 288, Fisio, Savvy, Savvy Vogue, Benefon Q, Esc!, Aria, Cosmo, Mondo atd.
Raději jména než čísla, ale…
Nevím, jak vám, ale já si číselné označení (teď nemluvím jen o mobilech) zapamatuji mnohem hůře, než jednoduché a chytlavé jméno. Pojmenovávají se auta, internetové servery, ale i třeba jogurty. Myslíte si, že by někdo mluvil o novém výtvoru automobilky, kdyby se jmenoval SGH-A400? Využívali byste služeb poštovního serveru s názvem CMD-Z5? Nebo kdyby jste vaše dítko poslali do obchodu pro onen jogurt T2288r, co by vám přinesl?
Na stranu druhou - je pravdou, že kdyby každý výrobce pojmenovával každý svůj výrobek jménem, asi by vzniklo mnohem více problému se zásobou pojmenování. Převedeme-li to čistě do mobilního světa, představa, že by měl každý model jméno, také lákavá není. I přesto, že označení některých výrobců nedává příliš smysl, je to lepší, než si pamatovat pár stovek jmen a názvů. Důvodem číselných pojmenování je snaha výrobců vytvořit si ve svých výrobcích určitý systém. Některým se to daří lépe, jiní pletou hrušky z jablky - lépe řečeno, značí nové a vybavené modely podobně jako staré přístroje jiné kategorie, což je v konečném důsledku jen a jen matoucí.
Pro nového výrobce, či výrobce vstupujícího na nový trh, by však přeci jen bylo lepší jmenné označení, které se veřejnosti rychleji dostane do podvědomí. Pouze jmenným označením však výrobce nemůže rozlišit třídy svých výrobků. Názornější bude příklad. Setká-li se neznalec poprvé s názvy Trium Mars a Trium Mondo, nepozná, který přístroj stojí výš. V takových případech musí přijít na řadu číselné označení. Příkladem budiž Philips: Azalis je jméno třídy, číselné označení vypovídá o vzájemném postavení modelů Azalis mezi sebou - 238, 268 a 288 dle vybavenosti a také ceny.
Najdeme nějaký systém?
Podívejme se na Nokii. Označení samotnými čísly není pro Nokii špatný tah. Jak jsem již uvedl, o mobilech finského výrobce se často hovoří, takže se označení vžijí. Těžší je však najít v systému označení nějaký řád, zejména ve chvílích, kdy se bavíme i o starších modelech, ne jen o těch aktuálně prodávaných. Z označení neznalec nepozná, který model je starý a který nový. Začátečník by si mohl pomyslet, že model 8110 je novější a mnohem lepší, než model 3330, protože má vyšší číslo označení. Vezmeme-li to z druhého konce, mezi nové modely 8210 a 8310 se motá stará 8110.
Nokia má tedy jakousi tabulku od nuly do desetitisíce, do které doplňuje označení svých modelů, ať jde o přístroje nové či nikoli. K rozlišení modelů do tříd slouží první číslo udávající tisíce. Stejné je to i u starších analogových modelů. Zde Nokia značí od nuly do tisíce. Například – Nokia 720 je mnohem starší a méně vybavená než Nokia 640b. Zapomeneme-li na staré mobily a vezmeme v úvahu jen aktuální nabídku, je vše až na pár detailů v pořádku. Model 9210 je logicky lepší než 3310 a tak dále.
Dobrý systém v označení svých telefonů a modelových řad má Siemens. Ten své nové modely označuje vyšším číslem než ty předcházející. K rozlišení do kategorií slouží první písmenko. Vezmeme-li v potaz i starší telefony – dle čísla se pozná stáří a podle písmenka kategorie, do které se model ve svých letech řadil. Podobně je tomu i u Ericssonu, ten dělí své přístroje v podstatě do tři skupin podle prvního písmenka (A představuje low-end, T – modely s flipem, R – klasické velké mobily bez flipu), přičemž s rostoucím číslem roste vybavení a klesá stáří přístroje. U Siemense, Ericssonu i Panasonicu i naprostý neznalec pozná, že T10 bude zřejmě slabší a starší než T18, nebo že C25 je starší a méně vybavený mobil než C35 či C45.
Které označení si zapamatujeme nejlépe?
Na tuto otázku není snadná odpověď. Každý jsme jiní a každému se pamatuje lépe něco jiného. Obecně však platí, že nejlépe si člověk zapamatuje to označení, o kterém se v jeho okolí nejvíce mluví. Systém, jakým výrobci mobilní telefony označují se také různí a tudíž nám - uživatelům orientaci v džungli označení jen a jen stíží.