Prodej mobilů: zlaté časy se vracejí?

Barevné displeje, MMS, 3G i fyzické zastarání starých mobilů má vést opět k rekordním prodejů.

Rok 2001 zaznamenal v prodeji mobilních telefonů poprvé v historii pokles, a i když se ve zmíněném roce prodalo opět okolo čtyř set miliónů kousků, byl označován za "nejhorší rok v historii". Jako kdyby ekonomika žila jen růsty, nikoli absolutními čísly.

Po čtyřprocentním poklesu v roce 2001 se v roce 2002 neočekávalo nic lepšího, ale poslední data, mapující zejména předvánoční nákupy, ukazují na překvapivý opak - prodat se má 391 mil. mobilů, což je o 1.8% více než v roce 2001. Analytická firma IDC, která k těmto číslům došla, pak předpovídá ještě zářivější budoucnost - počet prodaných mobilů se má nyní rok od roku zvyšovat a v roce 2006 se má prodat dokonce 606 mil. kusů. (Zhruba čtyřikrát víc než osobních počítačů).

Jaké jsou důvody k tomuto optimismu? Největší procento prodeje mobilů pochází z nahrazení starých přístrojů. V předchozích dvou letech k tomu nebyl tak silný důvod jako nyní - nové modely přinášely vylepšení jen v designu, mírná kvalitativní zlepšení, nepodstatné funkce a lepší poměr kvality v ceně. Není to jistě málo, ale není to jednoznačný důvod k náhradě přístroje, který se ještě nerozbil a slouží. Ani v roce 2003 nenastává propastná technologická změna typu "od vinylu k cédéčku", ale přece jenom přichází významnější inovace než dříve - zejméně MMS a UMS. Vzrůstá rychle počet telefonů pro vyšší než druhou generaci (tj. 2.5G a 3G). V roce 2001 tvořily 2.5G telefony dvě procenta všech prodaných, v roce 2005 se jich má prodávat už více než 2G telefonů. Třetí generace bude následovat, zatím ovšem s mírným zpožděním: odhaduje se, že v roce 2002 se prodalo 0.3 miliónu 3G telefonů proti 40 mil. 2.5G telefonů a 350 mil. 2G přístrojů.

Růst či změny na trhu způsobují ve velké míře také samotní operátoři, i když oni jsou vlastně na samém konci technologického řetězce (jsou to víceméně marketingové firmy). Technologie nepřinesou, ale způsobí jejich propagaci a popularitu, to je jejich hlavní úkol - a je to vidět i v ČR, kde jsme v poslední době masírováni ememeskami a podobnými novými funkcemi mobilů. Operátoři hledají nové zdroje příjmů a vědí, že jim je nepřinese nábor nových zákazníků, ale to, když své stávající uživatele přinutí k využívání nových funkcí mobilů - přesněji řečeno, ke koupi nových mobilů a poté k využívání nových funkcí. Je mimochodem zajímavé, že analytici z IDC neočekávají, že velkým zdrojem příjmů budou hry na mobilech, jako jiné aplikace. Velké naděje se očekávají od MMS, personalizovaného obsahu a, poměrně překvapivě, od práci s elektronickou poštou přes mobil.

Diskuze (5) Další článek: Na Štědrý den zákazníci Eurotelu odeslali opět historicky nejvíce SMS zpráv

Témata článku: , MOBI, Analytická firma, Pro +, Čas, Prodej, Vinyl, Mobil