Prodeje mobilů v roce 2000: známe přesná čísla

Chcete vědět, jak se loni prodávaly mobily a kolik prodal který výrobce? Analyzovali jsme prodeje a vytvořili žebříčky; chcete vědět, jaké jsou podíly jednotlivých výrobců na trhu?
Prodeje mobilů v roce 2000: známe přesná čísla
Chcete vědět, jak se loni prodávaly mobily a kolik prodal který výrobce? Analyzovali jsme prodeje a vytvořili žebříčky; chcete vědět, jaké jsou podíly jednotlivých výrobců na trhu?

Výzkumníci z renomovaného Dataquestu zveřejnili výsledky celosvětového prodeje mobilních telefonů pro rok 2000; poprvé jsou tak na světě čísla z respektovaného a nezávislého zdroje, která vám s potěšením přinášíme. Není samozřejmě překvapením, že Nokia je první s obrovským náskokem, ani to, že celkový trh překročil 400 mil. prodaných kusů – přesné číslo je podle Dataquestu 412,7 mil. kusů. V původních plánech bylo o něco víc, konkrétně o šest miliónů kusů – Dataquest také tvrdí, že zhruba tento počet vyrobených a neprodaných mobilů zůstal ležet na skladech výrobců nad plán.

Jak tedy vypadá finální tabulka „první mobilní“ ligy? (čísla v tisících kusů, udává se srovnání s rokem 1999)

Firma Prodej 2000 Podíl na trhu 2000 Prodej 1999 Podíl na trhu 1999 Procentní růst 1999–2000
Nokia 126 369 30,6 % 76 335 26,9 % + 65,5 %
Motorola 60 094 14,6 % 47 818 16,9 % + 25,7 %
Ericsson 41 467 10 % 29 785 10,5 % + 39,2 %
Siemens 26 989 6,5 % 17 687 6,2 % + 52,6 %
Panasonic 21 511 5,2 % 15 581 5,5 % + 38,1 %
Samsung 20 639 5 % 12 982 4,6 % + 59 %
Ostatní 115 662 28 % 83 393 29,4 % + 38,7 %
Celkem 412 731 100 % 283 581 100 % + 45,5 %

Dataquest podle našeho názoru docela přesně charakterizuje loňský rok: podle něj to byl přechodový rok pro celý průmysl s některými faktory, které zpomalily růst. Prvním je, že už se vyrovnala nabídka s poptávkou, důležité trhy se blíží nasycení. Zlevnění služeb např. v Asii a Jižní Americe současně s menší koupěschopností a náročností zákazníků mělo za následek vznik řady lokálních výrobců mobilů, kteří konkurují zavedeným evropským značkám a Motorole – jedná se především o jihoasijské země a o Čínu.

WAP byl označen jednoznačně jako neúspěch – stal se ne víc než „vlnkou“, která rozčeřila tržní oceán. A závěrem, operátoři mění své zaměření z jednoduchých předplatitelských služeb na získání dlouholetých zákazníků. To jsme u nás příliš nezaznamenali – naopak, Twist/Go/Oskarta dominuje v růstu trhu.

I budoucnost bude podle Dataquestu docela komplikovaná. Jenom několik výrobců profituje, což je ostatně dobře známé (viz problémy Ericssonu); výrobci by měli investovat do příštích generací mobilů (velké displeje, prohlížeče webu v mobilu, UMTS...), ale je to riskantní – stojí to spoustu peněz a není vůbec zaručeno, že něco z toho bude mlýnkem na peníze, viz příklad WAPu.

Témata článku: Ostatní, Mobil, Prodej