Průzkum: Co o vás říká váš mobilní telefon?

Oskar provedl rozsáhlý průzkum, ve kterém zjistil, jací jsou uživatelé mobilních telefonů. A co víc, rozdělil je podle různých typů mobilů a vůbec se na data podíval z velmi nevšedních úhlů. Víte třeba, že většina majitelů Alcatelů pravděpodobně posuzuje ostatní podle typu mobilu? Nebo že 71 % žen nosí telefon v tašce a lidé ve znamení Berana milují Motoroly?
Průzkum: Co o vás říká váš mobilní telefon?
Oskar ve spolupráci s výzkumnými firmami provádí různé průzkumy životního stylu svých zákazníků. Průzkumy se provádějí pravidelně, přibližně ve čtvrtletních intervalech. Popisují chování a životní styl lidí užívajících mobilní telefony.

Operátor výsledky takového průzkumu uvolnil a protože jsou opravdu zajímavé, rozhodli jsme se vás s nimi seznámit.

Máš mobil X, jsi lump

Cílem bylo zjistit, jestli existují spojení mezi výběrem mobilního telefonu a demografickými, sociografickými a psychografickými vlastnostmi. Náhodně bylo vybráno deset tisíc zákazníků operátora, u kterých se zjišťovaly následující informace:

  • věk
  • kraj
  • průměrný účet
  • doba užívání
  • nejčasnější/nejpozdější hovor
  • typ telefonu

Následně se s 421 respondenty provedly telefonické rozhovory. Část dat byla zjištěna interně, protože operátor zná zvyklosti jednotlivých osob při telefonování. Telefonicky se zjišťoval například charakter, jestli je respondent pravák nebo levák, kde nosí telefon, komu nejčastěji volá a řada dalších údajů.

Oskar zjištění „napasoval“ na jednotlivé skupiny, do kterých řadí své mobilní telefony:

  • DoŽivota
  • MeziLidi
  • VeStylu
  • DoExtrému
  • ProZábavu
  • ProPráci
Protože charakteristika uživatelů jednotlivých skupin mobilních telefonů je na rozdíl od dalších informací trochu nudná, nechal jsem ji na závěr článku. Tím ale rozhodně neříkám, že byste ji měli vynechat, najdete tam zajímavé informace.

Co je důležité při výběru mobilu?

Pokud se všechno shrne, z kvalitativního hlediska jsou pro uživatele nejdůležitější dvě věci:

  • funkce telefonu
  • jednoduché menu

Potom uživatel vybírá podle dalších vlastností (jsou seřazeny podle četnosti): kapacita a melodie, displej (velikost a barva), design, fotoaparát, hry.

Má pohlaví vliv na výběr telefonu?

Čím jsou charakteristické ženy:

  • Nejčastěji volají z telefonů DoŽivota (52 %) nebo VeStylu (22 %)
  • Častěji než muži mají telefony VeStylu
  • Typickým místem pro nošení telefonu je taška (71 %)
  • Naopak zcela ignorovaným způsobem je nošení telefonu na opasku

A jak z tohoto pohledu vypadají muži?

  • Telefonují nejčastěji z telefonů DoŽivota (45 %) nebo MeziLidi (25 %)
  • Oproti ženám mají o téměř dvojnásobek telefonů DoExtrému
  • Typickým místem pro nošení telefonu je kapsa (58 %)
  • 9 % z nich nosí telefon připevněný na opasku

Jak věk ovlivňuje výběr mobilního telefonu?

Typy telefonů, které používají starší věkové skupiny, jsou velmi limitované v porovnání s mladšími cílovými skupinami. Většinou jsou to telefony DoŽivota (100 % platné pro osoby ve věku 66–75 let).

Zatímco Nokia pokrývá všechny generace, vypadá to, že Sony Ericsson je telefonem mladších lidí, s největším podílem osob ve věku 19–35 let. Alcatel je převážně používán věkovou skupinou 10–18 let a 36–45 let

Telefony ProZábavu mají největší podíl ve věkové skupině teenagerů 10–18 let. Telefony VeStylu jsou nejatraktivnější pro osoby ve věku 19–35 let. Nejpozději končí své večerní telefonní hovory mladí lidé.

Jak charakter ovlivňuje výběr telefonu?

Introverti používají základní telefony DoŽivota. Extroverti častěji používají telefony, které je reprezentují: „MeziLidi“ nebo „VeStylu“.

Emocionální lidé s velkou pravděpodobností použijí telefon VeStylu (o 8 % více než lidé, kteří se považují za racionální).

Volba telefonu DoExtrému je racionální rozhodnutí a lidé, kteří se považují za racionální, si tyto telefony vybírají více než dvakrát častěji než emocionální.

  extrovert introvert
klasický 23 % 17 %
základní 41 % 52 %
módní 24 % 18 %
podnikatelský 6 % 6 %
aktivní 3 % 4 %
zábavní 2 % 3 %

  emocionální racionální
klasický 18 % 26 %
základní 49 % 46 %
módní 23 % 15 %
podnikatelský 5 % 6 %
aktivní 2 % 5 %
zábavní 3 % 2 %

Kdo posuzuje druhé podle mobilního telefonu?

Většina lidí tvrdí, že vás nebude nikdy posuzovat podle telefonu, ve skutečnosti to ale může být jinak. Druhé osoby podle jejich telefonu bude pravděpodobně posuzovat:

  • 9 % mladých lidí (19–25)
  • 8 % introvertů
  • 11 % racionálních lidí
  • Lidé, kteří vlastní telefonní přístroje DoExtrému (18 %) nebo ProZábavu (20 %)
  • Většina těch, kdo vlastní Alcatel (16 %)
  • Blíženec (12 %), Kozoroh (15 %) a někdy Lev (13 %)


V další kapitole se dozvíte, jaké telefony preferují praváci a leváci, jak se nosí telefon a najdete v ní také charakteristiky jednotlivých skupin zvěrokruhu ve vztahu k mobilním telefonům

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Průzkum, LG C3320, Motorola Razr, Nokia 3310, Nokia 3410, Nokia 3510i, Nokia 5140, Nokia 6100, Nokia N-Gage, Samsung C200, Samsung E700, Siemens A65, Siemens M65, Siemens S65, Sony Ericsson T630, Mobilní telefon, Telefon, Jednoduché menu, Mobil

Určitě si přečtěte

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

** Ve zvýhodněné kategorii „pro věrné“ je tento měsíc 13 modelů ** Prosincovou novinkou je nejvybavenější Nokia s „čistým“ Androidem ** Pokud upíšete duši na dvě léta, dostanete slevu 2 000 Kč

4.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 3

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

** T-Mobile dá dva mobily za cenu jednoho (při podpisu smlouvy) ** O2 zlevní mobily (při podpisu smlouvy) ** Vodafone umožní streamovat video zdarma (v té správné aplikaci)

26.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 14

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

** Operátoři slibují něco nového a fantastického ** Problém je, že to zřejmě odporuje pravidlům ** ...a hlavně to nedává velký smysl pro uživatele

25.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

** T-Mobile s Vodafonem představili balíčky pro neomezené video ** Ale pozor, reklamy třeba na YouTube, ukrajují ze základního limitu ** Nevědomky tak můžete prosurfovat cenná data a dokupovat další

17.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 39