První čtvrtletí 2007: Motorola ztrácí, Sony Ericsson dotahuje

Nokia si pevně drží první místo a s nástupem Motoroly to není tak horké. Vzestup zaznamenal Sony Ericsson, spokojeni jsou i u Samsungu.
První čtvrtletí 2007: Motorola ztrácí, Sony Ericsson dotahuje

První čtvrtletí bývá vždy pro výrobce mobilních telefonů to nejméně plodné a při srovnání s koncem loňského roku se tržby většiny výrobců skutečně snížily. Srovnáme-li tržní výsledky letošního prvního kvartálu se stejným obdobím loňského roku, zjistíme, že nejvíce si polepšil Sony Ericsson, který prodal o 64% více mobilních telefonů než loni, což odpovídá jeho růstovému trendu. Nokií a Samsungů se prodalo o pětinu více oproti loňsku, naopak výsledky Motoroly stagnují, ale o svou druhou pozici mezi výrobci se zatím obávat nemusí.

Nokia

Nokia prodala o 20 procent více mobilů než v loňském prvním kvartálu, na tržbách se to však neprojevilo. Ty ve všech regionech s výjimkou Asie a Tichomoří zůstaly stejné a celosvětově zaznamenala Nokia oproti loňsku jen čtyřprocentní nárůst. Ve výsledku za první čtvrtletí utržila 8,16 miliardy eur a provozní zisk poklesl o 2% na 1 322 milionů eur. I bez výraznějšího zlepšení výnosů si Nokia vzhledem k výsledkům ostatních výrobců upevnila první pozici na trhu. Drží si 36% podíl a propast mezi ní a druhou Motorolou se zvýšila na 18%.

 Q1 2005meziroční nárůstQ1 2006meziroční nárůstQ1 2007
Počet prodaných mobilů (v mil. ks)53,8+40%75,1+21%91,1
Tržby (v mil. EUR)5 967+31%7 813+4%8 161
Provozní profit (v mil. EUR)1 015+32%1 343-2%1 322


Nokia prodala 91 milionů mobilních telefonů, což je sice o 15% méně než v minulém čtvrtletí, ale znamená to dvacetiprocentní nárůst ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku. Desetinu z prodaných mobilů obstaraly ty chytré - Nokia prodala 8,5 milionů modelů Nseries a něco přes jeden milion modelů Eseries. Průměrná prodejní cena Nokií se meziročně snížila z 103 eur na 89, což je následek zvýšení prodeje mobilů nižší a střední třídy.

Motorola

Nespokojenost zřejmě po výsledcích za první čtvrtletí zavládne u Motoroly. Počet prodaných telefonů se meziročně nezvýšil a je to znát na tržbách, které klesly o 15% na 5,4 miliardy amerických dolarů (4 mld. eur) a jako jediná z přední čtveřice výrobců se Motorola dostala do ztráty, pokud se týče provozního zisku. V něm zaznamenala ztrátu 231 milionů amerických dolarů (170 mil. eur), při tom ještě v prvním čtvrtletí loňského roku se pohybovala v plusu, když provozní zisk činil velmi dobrých 701 milionů dolarů.

 Q1 2005meziroční nárůstQ1 2006meziroční nárůstQ1 2007
Počet prodaných mobilů (v mil. ks)28,7+61%46,1-1%45,4
Tržby (v mil. USD*)4 415+45%6 403-15%5 412
Provozní profit (v mil. USD*)440+59%701-133%-231

* aktuální kurz: 1 USD ~ 0,735 EUR

Motorola důvody menších problémů vidí především v neúspěších na mladých trzích a v Evropě. Naopak velmi dobré výsledky si drží v severní a latinské Americe. Celkem Motorola prodala 45,4 milionů mobilních telefonů, což na celosvětovém trhu znamená 18% podíl. Nechala si tím trochu utéct Nokii a naopak se na ní zezadu dotahuje letos zatím poměrně úspěšný Samsung. Čtyřprocentní náskok však americkému výrobci dává prostor na sobě zapracovat. K dalšímu stíhání Nokie by Motorole mělo dopomoci osm nových modelů v prodeji a chystané Q pro třetí generaci, RIZR Z8 a linuxový ROKR Z6.

Samsung

Letošní první kvartál byl pro jihokorejského výrobce poměrně úspěšným obdobím. Prodal o 20% více telefonů než loni stejnou dobou a mobilní divize si zachovala stabilní tržby kolem 4,3 bilionů korejských wonů (3,4 mld. eur). Navíc vykázala o třetinu větší provozní zisk než loni a dokonce o 70% větší než v minulém čtvrtletí. Letos tak Samsung na prodeji mobilů zatím před zdaněním získal 600 miliard wonů (475 mil. eur), což je vzhledem k obecně slabé úrodě prvního čtvrtletí poměrně vysoké číslo.

 Q1 2005meziroční nárůstQ1 2006meziroční nárůstQ1 2007
Počet prodaných mobilů (v mil. ks)24,5+18%29,0+20%34,8
Tržby (v mld. KRW*)4 560-4%4 390-3%4 280
Provozní profit (v mld. KRW*)380+21%460+30%600

* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,793 EUR

Samsungu k dobrým výsledkům dopomohla nová edice Ultra a úspěchy na čínském trhu. Jihokorejský výrobce je stále s přehledem nejúspěšnějším výrobcem mobilů na asijském kontinentu a se svým téměř 14% podílem na trhu dotahuje Motorolu. Zároveň si udržuje pětiprocentní odstup před čtvrtým Sony Ericssonem. S ním to ale bude mít těžké, protože švédsko-japonský výrobce ve srovnání s ostatními opět zaznamenal největší vzestup ve všech směrech.

Sony Ericsson

Za svým cílem v podobě dosažení třetí příčky na trhu výrobců mobilních telefonů míří Sony Ericsson mílovými kroky. Vstup do letošního roku se mu výjimečně povedl a jako jediný výrobce prokazuje růst ve všech ohledech. Prodal meziročně o 64% více mobilů a tržby se zvedly o polovinu na 3 miliardy eur. To je téměř stejná suma jako v případě třetího Samsungu. Provozní zisk pak Sony Ericsson oproti loňsku více než zdvojnásobil a vydělal 346 mil. eur před zdaněním.

 Q1 2005meziroční nárůstQ1 2006meziroční nárůstQ1 2007
Počet prodaných mobilů (v mil. ks)9,4+41%13,3+64%21,8
Tržby (v mil. EUR)1 289+55%1 992+47%2 925
Provozní profit (v mil. EUR)70+104%143+142%346


Sony Ericsson prodal celkem 21,8 milionů mobilních telefonů za průměrnou cenu 134 eur. Mimořádných úspěchů dosáhl švédsko-japonský výrobce zejména v latinské Americe a v Asii a Tichomoří. Spolehnout se podobně jako Nokia mohl především na telefony střední a nižší třídy a velký nárůst prodeje zajistila právě jejich cenová dostupnost. Důležité modely byly hlavně K310i, W300i a W200i, ale i nový Walkman vyšší třídy W880i. Další růst má Sony Ericssonu zajistit široká škála nových Cyber-shotů a Walkmanů a spolupráce se Sagemem.

Prodalo se mobilů málo?

Každý výrobce prodal sice stejně nebo více telefonů než v loňském prvním čtvrtletí, ale celkový prodej meziročně vzrostl jen o 12%. Loni bychom při podobném meziročním srovnání dostali 20% a podobného čísla bychom dosáhli při srovnání výsledků každého čtvrtletí roku 2006 s jeho protějškem v roku předchozím. Na toto snížení má zřejmě vliv vznik nových mladých trhů v loňském roce, na kterých se některým výrobcům - především Motorole zatím příliš nevede. Zda má zpomalený růst jen dočasný charakter, se zřejmě dozvíme až s výsledky po dalším čtvrtletí.

Podíl výrobců na trhu:

 Q1 2004Q1 2005Q1 2006Q1 2007
Nokia28,8%29,9%33,1%36,1%
Motorola16,3%16,0%20,3%18,0%
Samsung13,0%13,6%12,8%13,8%
Sony Ericsson5,7%5,2%5,9%8,7%
LG5,7%6,2%6,9%6,3%
Celkem prodaných mobilů (v mil. kusů)155,0179,9226,7252,0

 

Diskuze (2) Další článek: O2 Sk má více než 400 000 zákazníků

Témata článku: Ericsson, Motorola, Sony, Sony Ericsson, Ericsson, Motorola Rizr Z8, Motorola Rokr Z6, Motorol, Son, Cenová dostupnost, Dot, Nejúspěšnější výrobce, Čtvrtletí, První čtvrtletí, Eri, Mimořádný úspěch, Velký nárust, Motor, Čtvrt, Tichomoří


Určitě si přečtěte

RECENZE: Redmi Note 7 je skvělá volba s jedinou chybičkou

RECENZE: Redmi Note 7 je skvělá volba s jedinou chybičkou

** Ani Note 7 nezlomil kletbu chybějícího NFC ** Drobná vylepšení mezi generacemi přibližují Redmi Note dokonalosti ** 48 MPx nemusí automaticky znamenat marketingový výkřik do tmy

Martin Herodek | 27

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 128

24 skrytých, ale praktických funkcí Google Map. Věděli jste o nich?

24 skrytých, ale praktických funkcí Google Map. Věděli jste o nich?

** Mapy Googlu nabízí nespočet užitečných funkcí ** Vybrali jsme 24 těch méně známých a skrytých ** Využijete je na počítači i v mobilu

Computer časopis, Jiří Kuruc | 7