RadioMobil „upřesnil” podmínky – v neprospěch spotřebitelů

Společnost RadioMobil a.s., provozovatel sítě mobilních telefonů Paegas, se vloni zavázala vyjít vstříc spotřebitelům, kteří měli opakované problémy s mobilními telefony Sagem. Nyní podmínky své vstřícnosti „upřesnila“, ale bohužel - jak už to na českém trhu bývá - v neprospěch spotřebitelů.
RadioMobil „upřesnil” podmínky – v neprospěch spotřebitelů

Tisková zpráva SOS ČR:

Koncem roku 2000 zaznamenalo Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) ve svých poradnách nezvykle vysoký počet podání od spotřebitelů na mobilní telefony Sagem modelových řad 920 a 922. Na základě tohoto poznatku vyzvalo SOS spotřebitele, aby se vyjádřili ke svým zkušenostem s těmito telefony. Desítky kritických odpovědí spotřebitelů potvrzovaly názor, že se setkali s nespolehlivými výrobky. “Přitom každý spotřebitel si pořídí mobilní telefon, aby mohl telefonovat, a ne čekat na vyřízení reklamace až 30 dní,” shrnul časté stesky klientů z poraden SOS Karel Pavlík, koordinátor Výzvy pro spotřebitele.

Základním přínosem medializace tohoto problému pro uživatele mobilních telefonů Sagem byl příslib RadioMobilu, který firma formulovala takto: „Společnost RadioMobil a.s. se rozhodla, že zákazníkům, kteří tento typ přístrojů již třikrát reklamovali nebo lhůta v servisu překročila 30 dnů, ať neváhají kontaktovat naše oddělení pro zákazníky či navštívili naše značkové prodejny Paegas, kde jim bude tento přístroj vyměněn za přístroj jiné značky, ale podobné cenové úrovně.“ Platnost nabídky byla ještě potvrzena e-mailem dne 29. května 2001: „Zákazníkům jsme nabídli nadstandardní řešení. V případě, že závada byla na přístroji reklamována více než třikrát nebo doba vyřízení přesáhla 30 dnů, přístroj bude zákazníkovi vyměněn za telefon podobné cenové hladiny avšak jiné značky. Zákazník má rovněž možnost doplatit cenový rozdíl a pořídit si přístroj dražší.“

„Dosažené řešení bylo pro SOS přijatelné. Zdálo se, že společnost RadioMobil převzala část zodpovědnosti za uvedení nadměrně poruchových přístrojů ve svých TWIST sadách na náš trh tím, že přístroj vymění za jinou značku všem spotřebitelům, kteří ho již alespoň třikrát reklamovali bez ohledu na to, jestli jde o opakující se stejné či různé vady. Uvítali jsme vstřícnost firmy a považovali problém za vyřešený,“ uvedl předseda Republikového výboru SOS František Lobovský.

Počátkem roku 2002 se však na SOS obrátilo několik spotřebitelů, jejichž podání dokazovalo, že RadioMobil se k celé věci nestaví podle očekávání SOS. Zákaznický servis ani značkové prodejny nebyly o této akci dostatečně informovány, takže dál odbývaly spotřebitele odkazem na standardní postup podle Občanského zákoníku. V následném „informačním pink-pongu“ s oddělením firemní komunikace společnosti RadioMobil a.s. bylo zjištěno, že firma skutečně vyjde vstříc spotřebiteli, který přístroj třikrát reklamoval, ale pouze v tom případě, že se chystá počtvrté reklamovat shodnou vadu. SOS vnímá tento dovětek jako změnu deklarovaných podmínek v neprospěch spotřebitele, dle RadioMobilu „to lze chápat jako upřesnění původního prohlášení“.

„Cítím se postupem firmy RadioMobil oklamán. Svým neúplným sdělením vyvolala, a jistě nejen u mne, mylné přesvědčení, že je svým zákazníkům připravena vyjít významně vstříc,“ uvedl Karel Pavlík, a František Lobovský za SOS dodal: „Vzhledem k tomu, že společnost RadioMobil v rámci svých TWIST sad uvedené mobilní telefony již dlouho neprodává, měla by své zákazníky, kteří s nimi ještě mají v rámci opakujících se reklamačních řízení problémy, spíše vyznamenat, než je trestat takovýmto upřesnění podmínek.“

Podrobné informace o celé „kauze Sagem“ jsou zveřejněny na www.spotrebitele.cz.

Témata článku: Spotřebitel, RadioMobil