Já sám mám to "štěstí", že můžu vyžívat paušál krytý Rámcovou smlouvou a taky nesouhlasím s cenami našich operátorů, ale zkusili jste se na jejich situaci podívat očima peněz?
1) myslím, že většina lidí co tleskala, jak jsme hnusné kapitalisty o..bali, když jim Telekom, Radiokomunikace, licencované kmitočty atd prodali pěkně draze, píše/pláče do takovýchto diskuzí. Zapomínají přitom, že to pěkně draze musí zas někdo někde zaplatit.... Jelikož z toho měl něco stát, tak proti tomu přeci sám následně nemůže bojovat.
2) někde jsem kdysi četl, že pro operátora je optimální příjem ze zákazníka cca 400,- Kč. Tomu i odpovídají tarify v zahraničí - dávají lepší podmínky, ale obvykle právě od těch 15€/15£ paušálů. U nás by chtěl takové podmínky každý už za 100,- Kč jenže mnoho lidí nechce utrácet právě víc než tu stovku (mě nevyjímaje) ). Navíc jsou ty lepší nabídky tak "nadoraz" i pro toho zahraničního, že malým písmem se dočtete, že SMS nad rámec paušálu stojí třeba 3,60 nebo minuta za 12,- Kč. Jistě - v zahraničí s jejich kupní sílou nemají problém radši platit větší paušál a to je to co operátor potřebuje - jistý příjem. Je mu skoro jedno kolik provoláte, pokud utratíte. Kdyby většina utratila za telefon 500,-/měsíc určitě by nebyl problém srazit ceny. Právě ti, kteří se chlubí, jak utratí na předplacence 8,- Kč měsíčně a zbytek VOIPují nebo si nechají volat od okolí zpomalují chuť operátorů snižovat ceny.
3) můj názor je, že na obranu našich operátorů a jejich výstavbě sítě, se musí uznat, že když už něco dělají, tak pořádně. (viz. např. stížnosti v zahraničí, jak mají zahlcené datové toky, chluchá místa pokrytí i v silně obydlených aglomeracíxh atd.) no a kvalita holt něco stojí
4) zkusil jsem juknout na výroční zprávy operátorů-nejsem expert, tak si ta čísla vykládám po svém . Zisk okolo 10-15% je hezké číslo, ale vy sami by jste investovali miliardy , kdyby to něco nevyneslo? Nebo kdyby peníze na spořícím účtu vynášeli víc než podnikání? A jestli koukám na Vodafone, který se tváří účtováním malinko přívětivěji, tak má zisk k majetku cca 6 % . A jsme zas u tržeb - k Vodafone se stahují hlavě právě ti klienti, co nechtějí utrácet víc než tu stovku, takže ani Vodafone nemá prostor kam snižovat, protože by pak management české divize přišel o hlavy.
Z toho všeho usuzuji, že k nějaké cenové revoluci v telefonování u nás ještě dlouho nedojde.