Recenze navigace ve Volkswagenu Passat: královská jízda

Vyzkoušeli jsme pokročilý navigační systém, který je dostupný jako příplatková výbava k vozům Volkswagen Passat. Jaká je špičková navigace za sedmdesát tisíc korun? Anebo stačí jednoduché přenosné navigátory za zlomek ceny?
Kapitoly článku

Rychle, nejblíže nebo ekonomicky

Navigace nepsala ani nemluvila česky, v nastavení se dalo volit jen ze světových jazyků. Vybral jsem angličtinu s metrickým systémem. Hlasových povelů je jen pár, na ně se dá poměrně rychle zvyknout. V textové nabídce se ale člověk bez znalosti angličtiny bude orientovat obtížně. Je v ní hodně textu. Takový uživatel se bude muset zpaměti naučit, co v jakých situacích stisknout.

Kromě možnosti automatické změny denního a nočního režimu lze ještě jednotlivě pro oba dva typy zobrazení nastavit kontrast displeje. Velmi podrobné je nastavení hlasitosti hlasové navigace. Ta může být závislá na rychlosti vozidla – tedy na úrovni hluku. Čím rychleji jedete, tím jsou navigační příkazy hlasitější.

 
Nastavení navigačního systému • detailní volby hlasitosti

Možnosti nastavení parametrů trasy jsou podobné jako ve všech navigátorech. Lze si vybrat mezi nejrychlejší a nejkratší trasou. K těmto variantám se přidává ještě ekonomický výpočet, který je kompromis mezi rychlostí a vzdáleností.


Nastavení parametrů optimalizace trasy

Řidič může zvolit, jestli se chce vyhnout dálnicím, trajektům nebo placeným silnicím. Volba TMC ovlivňuje, zdali navigátor při plánování trasy bere ohled na aktuální informace o dopravní situaci.

Deset až dvacet sekund napětí

Nejčastější cíle svých cest zřejmě uložíte do vnitní paměti. Z ní je lze potom vybírat a rychle se nechat navigovat. Výhodný je také seznam posledních deseti cílů. Řidič navíc přímo v hlavní nabídce při výběru cíle najde vyhrazená tlačítka pro hledání nejbližší čerpací stanici a parkoviště. Tyto položky jsou vyjmuty z databáze bodů zájmu, aby byly hned po ruce.

 
Základní obrazovka pro volbu cíle • seznam posledních cílů

Při hledání konkrétní adresy napřed vyberete zemi. Ta už dál zůstane zvolená, a pokud nevyjedete jinam, nemusíte ji měnit. Výběr se dále zjemňuje zadáním města, ulice a případně i čísla domu. Protože navigátor nemá dotykový displej ani klávesnici, písmena se na něm zadávají výběrem z výpisu pomocí otočného ovladače. Aby se pokaždé nemusela procházet celá řada znaků, navigace kontroluje, co v databázi zbývá a nabízí jen písmena, která mají smysl. Příklad: po zadání „NOV“ se už nezvýrazní písmeno W, protože řetězec NOVW nedává žádný smysl. Díky tomu je výběr přijatelně rychlý, i když na ovládání pomocí dotykového displeje rozhodně nemá.

 
Před zadáním • postupné psaní města

 
Výběr ze seznamu • podobně se volí i ulice

Po zadání počátečních znaků názvu města nebo ulice můžete samozřejmě pokračovat dál až do samého konce. Většinou ale stačí jen těchto pár znaků a konkrétní místo už potom kolečkem vybrat ze seznamu. Testoval jsem v jihomoravském Mikulově, obec stejného jména ale najdeme i v severních Čechách. Navigátor o tom ví a nechá z těchto možností vybrat.

Navigovat se dá také do centra města (bez zadání ulice), na křižovatku dvou konkrétních silnic. Lze také označit místo na mapě a použít ho jako cíl cesty.

Je-li cíl vybrán, je na místě stisknout tlačítko Route Guidance. Navigátor se na chvíli zamyslí, hlas ohlásí počítání trasy a po deseti až dvaceti sekundách lze vyrazit.


Počítání trasy

POI: ještě že bylo blízko Rakousko

Další možností zadání cíle cesty je použít databázi zájmových bodů. Řidič si vybere, jestli chce hledat zájmové body v okolí vlastní pozice, v okolí cíle cesty anebo ve zvoleném městě. Body jsou rozděleny do několika oblastí:

  • restaurace
  • hotely
  • obchodní centra
  • banky a byznys
  • cestování
  • veřejná místa
  • užitečné cíle pro řidiče
  • zábava
  • nouzové body zájmu

Pod některými z těchto oblastí je rovnou seznam zájmových bodů, u jiných nabídka další úrovně. Seznam se řadí od nejbližších míst ke vzdálenějším. Rovnou je vidět vzdálenost, šipka ukazující směr (vzhledem k současnému pohybu automobilu) a popis. Lze zobrazit i další informace – u některých objektů třeba telefonní číslo. Stejně jako při práci s mapou je i u zájmových bodů často nutné několik sekund čekat na načtení dat z DVD.


Základní nabídka bodů zájmu

Kvalitu databází zájmových bodů nemohu objektivně zhodnotit. Navigaci jsem měl k dispozici jen na poměrně krátkou dobu. Například v centru Brna jsem si moc stěžovat nemohl, u Mikulova však byla část nejbližších bodů zájmu vzdálená až desítky kilometrů – a často v blízkém Rakousku. Tohle je ale problém Tele Atlasu, protože v Mikulově se úplně stejně chovaly i jiné navigace, které využivají tyto mapy.

 
Nalezené restaurace a hotely v centru Brna

Zájmové body lze vyhledávat i podle jména v celé databázi.


Fulltextové vyhledávání

S Passatem na geocaching

Po zadání cíle cesty a automatickém spočítání optimální trasy se displej navigátoru změní. Mapa pokrývá už jen větší polovinu, na zbytku jsou informace a symboly potřebné k navigaci. Je to zejména šipka znázorňující následující manévr. Většinu času směřuje dopředu, navigátor ale zná většinu důležitých symbolů – odbočky, vyjetí, najetí na dálnici, kruhové objezdy apod.

 
Takhle vypadá navigace: vlevo šipka s informacemi, vpravo mapa (úplně vpravo je pomocný pruh, který označuje funkce jednotlivých tlačítek rychlé volby - dá se schovat)

Když se místo očekávaného manévru přiblíží, vedle šipky se objeví ještě grafický pruh. Tím, jak postupně ubývá, se řidič dozví, jak je od křižovatky daleko. Pruh se ve městě ukáže asi tři sta metrů před křižovatkou, před tím vzdálenost určuje číselný údaj.

 
Těsně před křižovatkou se u šipky objevil grafický pruh


Dokončení článku najdete v další kapitole: malý informační displej, hlasová navigace, hodnocení

Témata článku: , Pevná součást, Kompaktní disk, Jízda, Král, Anglický hlas, Číselný údaj, FSI, Pás, Volkswagen, Typický znak, DSG, Dopravní nehoda, Pas, Fulltextové vyhledávání