Reklama ve světě mobilů: anarchie se vším všudy

Líbí se vám reklamy operátorů? Svět televizní reklamy je však prokletý. Operátoři si kradou reklamní slogany, někdy i celé reklamní agentury. Ty pro změnu kradou hudebníkům jejich díla. Bonus: ukázky reklam českých operátorů.
Reklama ve světě mobilů: anarchie se vším všudy

„Globální… systém… mobilní…“ zněla slova první televizní reklamy na první síť GSM v České republice. Bylo to v roce 1996 a asi nebylo mnoho těch, kteří si uvědomovali, že tím startuje něco celkem nového a bez nadsázky revolučního. Od té doby se ale už vzduchem přeneslo mnoho slov a na trhu digitální mobilní telefonie se udála řada zásadních věcí. Předně to byl na podzim roku 1996 vznik druhé GSM sítě a zrození konkurence v podobě Paegasu.

Eurotel, více ze života

Slogan „Více ze života“ nám Eurotel přináší již téměř 5 let. Možná si vzpomenete na televizní reklamu na SuperSound z roku 1998 s podmanivou hudbou a dojemnými záběry z perspektivy letícího telefonního signálu nad jihočeskými vesničkami, šumícími bory a po lučinách hučícími vodami, s úryvky telefonních hovorů šťastných a spokojených zákazníků. V této reklamě z produkce reklamní agentury Leo Burnett se tento slogan „Více ze života“ objevil poprvé a dal rychle zapomenout na poněkud cyničtější „Eurotel - Vždy s Vámi“. S Paegasem jsme se tehdy těšili z „Kvalitnější komunikace“ a Oskar (rozuměj „Oscar“) se těšil na herečku Angelinu Jolie a film Americká krása.

Na reklamní tvorbě Eurotelu se v historii podílelo mnoho agentur jako například Burkitt/DDB, Leo Burnett (LBA) a Ledoborec. Jistě si vzpomenete na reklamu Go bez hranic, která běžela někdy před čtyřmi lety a ve které český Honza v kroji putoval po různých koutech světa. Ale pozor! Dnes už Honza Go svou cestou! Reklamní slogan „Jsem příliš sexy pro…“ propagující Juice - tedy mobilní datování, u nás, uživatelů, také slavil úspěch a zavinil, že mnozí vybírali svůj nový mobil s jasným požadavkem, aby uměl WAP.

Tip: Podívejte se na kampaně „Když máte co říct“ a „Přinášíme obraz do mobilní komunikace“ na stránkách Eurotelu a na reklamu Běžec od Burkitt/DDB.

Paegas, Twist, T-Mobile

Pamatujete si první televizní reklamy Paegasu? V jedné stál herec ve frontě u telefonní budky a když se konečně dočkal, vytáhl mobil a zavolal si s pointou, že ani s novými věcmi se nezbavíme starých zvyků. Nebo když se dva hledali s mobilem u ucha na Václaváku a u koně do sebe narazili zády. Takto svou síť v televizi uvedla společnost Radiomobil v roce 1996. Z dalších povedených reklam T-Mobilu si vzpomínám na víkendové volání za korunu u Twistu a na rozpaky mladého páru nad různou cenou stejných pokojů v hotelu. Bylo by chybou nevzpomenout na předvánoční reklamu Melouny se valí s hudbou Björk, ale v podání jiné zpěvačky.

Tato kauza vzbudila i na MobilManii značný rozruch. Tento „podvod“ jste hodnotili většinou dosti negativně. Něco podobného ale udělal i Eurotel v reklamě „Když máte co říct“, a to s písničkou Mad About You od Hooverphonic, kterou překomponoval Roman Holý a přezpívala Tonya Graves z Monkey Business. Po přejmenování Paegasu na T-Mobile se u nás objevily převzaté reklamy s maskoty T-Mobilu Steffi Graf a André Agassim, s vcelku zajímavou hudbou, ale možná trošku narazily na nevelkou oblíbenost těchto protagonistů. Nicméně T-Mobile tím každému z nás ukázal, že je opravdu světový.

Tip: Podívejte se na stránky amerického a britského T-Mobilu, jaký používají reklamní slogan. Budete překvapeni a pobaveni.

Ztrácím tě… Signálem to určitě nebude

Ne každý možná ocenil, jak rychle se na našem trhu v roce 2000 zabydlel třetí operátor Oskar a jak elegantně si, i díky svým reklamám, vybojoval své místo mezi dvěma Goliáši, tehdejším Paegasem a Eurotelem. Oskarovi se povedl kousek vpravdě nevídaný. Měly na tom lví podíl stamilióny korun investované do kampaně a hlavně jeho tehdejší reklamní agentura Young & Rubicam, která Oskara představila jako maximálně sympatického, dravého, mladého a vtipného operátora, který je už konečně tady! Oskarovy reklamy, jako třeba Zmýlená neplatí nebo Stopařka, ale i další, jsou vůbec opravdovou legendou.

Oskarovy reklamy byly a jsou tématem hovorů obyčejných smrtelníků a pravidelně sklízejí úspěchy na kláních reklamních tvůrců. Jejich pohodová bezstarostnost, lidskost a hlavně humor se jistě zalíbili i konkurenci a dá říci, že se tím některé kampaně dvou větších operátorů inspirovaly. Také možná víte, že se agentura Young & Rubicam koncem roku 2000 (kdy ještě pracovala pro Oskara) poněkud problematicky zúčastnila „supertajného“ tendru Eurotelu a vyhrála ho. Smlouvu s Eurotelem pak ale formálně uzavřela nově založená společnost Y & R Czech Republic (vlastněná Young & Rubicam) a spor o porušení smlouvy mezi Českým mobilem a Young & Rubicam skončil v červnu 2002 smírem. (Pozn. red. - reklamní agentura by neměla pracovat pro přímého konkurenta svého klienta).

Tip: Zavzpomínejte na Oskarovy první kampaně na stránkách jeho tehdejší agentury Young & Rubicam.

Dokonalé štěstí

Každý operátor doufá, že se mu podaří veřejnost reklamou zaujmout a přesvědčit o svých kvalitách. Snad všichni reklamu rádi slyšíme, někteří se na ni dokonce i rádi díváme a když vidíme reklamu právě toho našeho operátora, po očku pomrkáváme po ostatních, jestli ji vnímají dostatečně pozitivně. Ano, na úspěšnosti operátorů má zásadní vliv také práce jejich reklamních agentur. Právě ta, snad více než cokoliv jiného, určuje, jak operátory vnímáme, jakého si vybereme a poté nakolik jsme s ním spokojeni – tedy zda jeho služby považujeme za dostatečně kvalitní a ceny za přiměřené. Někteří z vás si možná říkají, že na reklamu nedáte a že absolutně žádná u vás nemá šanci. To je možná trošku škoda. Věřím, že i mnozí reklamní kreativci kvalitním kampaním rádi podléhají. Zkusme si ale uvědomit skutečné místo reklamy, její taktiky a cíle a vnímejme ji se zdravým odstupem.

Diskuse: líbí se vám reklamy vašeho operátora? Jak nahlížíte na reklamy konkurence?

Témata článku: Ostatní, Reklama, Paegas Twist, Mobil, SuperSound, Obyčejný smrtelník

Určitě si přečtěte

Budoucnost webové reklamy: Buď se dramaticky promění, nebo zaplatíte třeba svým procesorem

Budoucnost webové reklamy: Buď se dramaticky promění, nebo zaplatíte třeba svým procesorem

** Surfaři blokují reklamu ** Vydavatelé ale zároveň nejsou charita ** Jak z této šlamastyky ven?

1.  10.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub | 17

Facebook vás chce non-stop sledovat. Vy mu to dovolíte a ještě poděkujete

Facebook vás chce non-stop sledovat. Vy mu to dovolíte a ještě poděkujete

** Facebook chce znát vaše GPS souřadnice. Nonstop ** Vědomě mu ta data asi nedáte, ale stačí malý trik... ** Rozmyslete si, než použijete sdílení polohy v Messengeru

10.  8.  2017 | Kůžel Filip | 61