Reklamace stručně a přehledně. Jak se vyhnout problémům a ochránit svá práva

  • Šťastní ti, kterým se nikdy nic nepokazilo.
  • Pokud vaše zařízení nepracuje tak, jak má, můžete je reklamovat.
  • Je ale třeba znát pravidla, ať netaháte za kratší konec.
Reklamace stručně a přehledně. Jak se vyhnout problémům a ochránit svá práva

Celá oblast reklamací je poměrně složitá, omluvte proto nutné zjednodušení. Budu se věnovat výhradně reklamování u fyzických osob. Pokusil jsem se zevrubně shrnout všechna palčivá témata, která musíte při reklamaci znát. Někdy ale nezbývá nic jiného než se obrátit na soud.

Při jednání je zbytečné se rozčilovat a křičet, buďte slušní, avšak stůjte si za svým. Je třeba vědět, na co máte ze zákona právo, stejně tak byste měli znát i pravidla pro druhou stranu. Základem úspěšné reklamace však stále zůstává papírová válka: tištěná účtenka, správně vyplněný reklamační protokol atd.

Vrácení do 14 dní

Zakoupené zboží můžete bez udání důvodu vrátit prodejci do 14 dní od vyzvednutí. Nejpozději poslední den lhůty musíte zboží vrátit, případně mít doklad o jeho odeslání, připojený musí být i dokument o odstoupení od smlouvy. Zboží může být rozbalené, ale nesmí být použité. Výrobce vám do 14 dní od vašeho oznámení musí vrátit peníze, přičemž v částce musí být zahrnuté i vaše náklady na doručení zboží k vám.

Prodejce vám může naúčtovat náklady spojené s uvedením zboží do původního stavu. Toto vše platí při nákupu na dálku a je jedno, jestli vám zboží z e-shopu doveze kurýr, nebo si jej vyzvednete na prodejně. Při přímém nákupu zboží v kamenném obchodě lhůta na vrácení neplatí.

Délka záruční doby

Ze zákona máte na spotřební zboží záruku v délce trvání dvou roků od okamžiku převzetí. Pokud si tedy koupíte zboží na e-shopu, běží vám záruka od okamžiku vyzvednutí na prodejně, případně od okamžiku, kdy vám jej doručil kurýr. Reklamovat nemůžete vady, o kterých jste při nákupu věděli, nebo jste na ně dokonce dostali slevu.

Pokud prodejce deklaruje v reklamě záruku tři roky, ale na dokladu máte uvedenou kratší dobu, platí vždy ta delší z nich. Liší-li se údaje o záruce na obalu a ve smlouvě, platí údaje na smlouvě, byť pro vás mohou být méně výhodné. Záruční doba se prodlužuje o dobu, kdy byl produkt v reklamačním řízení.

U použitého zboží může prodejce záruční dobu zkrátit, ale maximálně pouze na polovinu. Každý prodejce vás musí o možnosti reklamace informovat v reklamačním řádu, který může být součástí obecných smluvních podmínkách. Pokud daný reklamační řád omezuje vaše zákonné nároky, nejsou taková ustanovení platná, bez ohledu na to, že jste na takové podmínky přistoupili třeba podpisem.

Diskuze (3) Další článek: Samsung zahájil výrobu mobilních čipsetů 6nm a 7nm EUV procesem v továrně V1

Témata článku: Video, Týden mobilně, Jak..., Tipy a triky, Ochrana, Návody, Reklamace, Záruka, Protokol, Brno, XYZ, Vyřízení reklamace, Prodejce, Vyřízení, Praha, Vada, Porušení smlouvy, Česká obchodní inspekce, Zboží


Určitě si přečtěte