Reklamní textovky na mobil: tikající bomba?

Textové zprávy mohou být další „živnou půdou“ pro mnoho reklamních agentur. Dočkáme se spamu v textových zprávách? Na cestě je první standard pro reklamu v textových zprávách. Jak budou vypadat naše mobilní zítřky?
Reklamní textovky na mobil: tikající bomba?
Textové zprávy mohou být další „živnou půdou“ pro mnoho reklamních agentur. Dočkáme se spamu v textových zprávách?

Elektronická pošta má oproti své „hmotné“ podobě jednu ohromnou výhodu. Je zdarma. E-mail tak můžeme s trochou nadsázky přirovnat k ohni. Dobrý sluha, ale špatný pán. Nevíte, co tím chci říci? Spam – slovíčko většině internetového obecenstva známé. O většinou nevyžádané internetové reklamě se napsalo a prodebatovalo již hodně a hodně článků. A jelikož je cestička od e-mailu k textovkám kratší, než se ve skutečnosti zdá, je jen otázkou času, kdy se nechtěné reklamy na mobilech objeví. Ovšem krátké textové zprávy skrývají mnohem větší potenciál. Ale všechno popořadě.

Velká Británie – fenomén jménem mobil

Odleťme si na chvíli do Velké Británie mrknout se na tamní současnou „mobilní scénu“, která se potýká s hned několika problémy. Tím hlavním je velká penetrace mobilních telefonů u dětí školního věku. Za tuto situaci si paradoxně může vláda sama, jež schválila usnesení, dle kterého každé dítě v jedenácti (!) letech, vykazuje-li i minimální problémy se psaním, dostane od státu mobilní telefon. A pak se diví, že má v Království mobil více dětí než dospělých. Obavy Unie učitelů jsou tedy na místě. Učitelé se dožadují zákazu reklam na mobilní telefony (jako u reklamy na alkohol a cigarety) hlavně však chtějí zrušit, či regulovat zasílání reklam na mobilní telefony. Děti rády dostávají jakékoliv zprávy. Připadají si „důležitější“, když jim mobil zapípá před kamarády. Registrují se proto na různých serverech, které posléze na uvedené číslo posílají reklamní zprávy. Ve zprávách se dokonce objevují výzvy, aby čitatel na zprávu odpověděl, či dokonce uvedl osobní informace, což je samo o sobě alarmující skutečnost. Desetileté děti ještě nemají rozum na rozdávání.

SMS - dobrý kšeft

Zasílání reklam na mobilní telefon není zdaleka jediným způsobem jak mohou různé společnosti přijít k penězům. Vezmeme to z druhé strany. Zatímco v předchozím případě dostávaly společnosti peníze za odeslanou reklamu, nyní se podíváme na možnost placených informací doručených formou krátkých textových zpráv. Ano…slyším vaše ohlasy: „Ale vždyť máme SimToolkit, Wap a spoustu služeb, které nám pošlou kvalitní zprávy zdarma!“. Nadpisem jsem narážel na služby, za které je uživatel ochoten platit. Erotika je to, co drží mnoho serverů nad vodou. Tvůrci, provozovatelé a vydavatelé těch nejúspěšnějších časopisů a websajdů se však nechtějí spokojit jen s filmy, časopisy či telefonními linkami. „Za velkou louží“ si rostoucí počet mobilních uživatelů dobře uvědomují a v mobilních telefonech, potažmo i textových zprávách, vidí další cestu, jak přijít k penězům. Ostatně – motto společnosti provozující web Erotigo.com „sex do každého palmu“ mluví za vše. Invaze erotiky do světa mobilních telefonů začne placenými textovými zprávami (jejich pravděpodobný obsah nechám fantazii každého čtenáře), a s výskytem mobilních zařízení s barevným displejem a odpovídajícím rozlišením se objeví tolik oblíbené obrázky, s příchodem sítí třetí generace i videa.

Vítej standarde na mobilní reklamu!

Vraťme se však k reklamě v krátkých textových zprávách. Zneklidnění angličtí učitelé byli zřejmě vyslyšeni, jelikož WAA (Wireless Advertising Association – asociace zabývající reklamou v mobilních zařízeních) hodlá během několika měsíců zavést přesně stanovené standardy pro mobilní reklamy a inzerci. Podívejme se na dvě nejdůležitější omezení.
  • reklama či inzerát smí zabírat jen 34 znaků
  • reklama či inzerát musí být viditelně oddělen od zbytku zprávy
  • reklama či inzerát nesmí obtěžovat v nočních hodinách
  • mnoho dalších v závislosti na druhu mobilního zařízení
Možná se ptáte, proč je třeba reklamních standardů. V naší zemi se (bohudík) mnoho reklamy v mobilních telefonech neobjevuje. Avšak jak již název článku napovídá, není otázkou jestliže, ale spíše kdy nastane zlom. Situace se ještě zhorší s masivním rozšířením mobilních zařízení s většími a barevnými displeji a s nástupem 2.5G sítě či UMTS.

SmSpam? Zřejmě ne…

Zamysleme se teď nad možností spamu na mobilech v pravém slova smyslu. Bombardovat někoho denně desítkami reklamních zpráv by pomocí mobilního e-mailu jistě nebyl problém. Zde mají výhodu uživatelé Oskara a tarifoví uživatelé Paegasu. Ti totiž mobilní e-mail nemají ve standardním tvaru. Náš potenciální „spamař“ by si musel obstarat databázi čísel. Zde může odesílat zprávy na náhodná čísla (šance trefit se u Eurotelu na aktivní číslo je u starších předčíslí velmi vysoká) a doufat, že neznámý ubožák reklamu dostane. Náš spamař ovšem nemá zdaleka vyhráno. Nevím, která firma či společnost by nechala zasílat svou reklamu s vědomím, že ji obdrží někdo, kdo si o zasílání sám nepožádal a zprávami je bezesporu obtěžován. A to nemluvím o možném soudním postihu. Ne, myslím, že spamu na mobilu se obávat nemusíme – ruku do ohně však za své předchozí ujištění nedám.

Budoucnost je nevyzpytatelná

Reklama na mobilním telefonu je v poslední době velmi diskutovaným tématem zejména ve spojitosti s firmou Clubox, která nabízí peníze za přijímání reklamních zpráv. Krátké textové zprávy jsou dle mého skromného názoru dosud neprozkoumaným územím. Věřím, že se ještě najde mnoho koumáků, kteří využijí v podstatě nulové náklady na odeslání zprávy. Příkladem může být onen Clubox, či anglický Vodafone. Budoucnost je v tomto případě nevyzpytatelná. Uvidíme, zda-li se placená reklama v textových zprávách či zmiňované erotické zprávy ujmou. Jediný, komu zbudou oči pro pláč, jsou naši operátoři, jejichž SMS centra se začnou plnit spoustou pro ně nevýdělečných zpráv.

Témata článku: Ostatní, Text, Masivní rozšíření, Dobrý sluha, Mobil, Školní věk, Bomba