Řekněte svůj názor: chcete sítě třetí generace?

Diskuze čtenářů k článku

Petr  |  17. 09. 2001 19:43

Zajímalo by mě jestli je GPRS třetí generace mobilních sítí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Romcza  |  20. 09. 2001 13:51

Podle me  neni. Spis 2,5G. 3G pouziva nebo spis bude jine standardy viz http://www.gsmworld.com/technology/3g_intro.html#3

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luboš J.  |  17. 08. 2001 11:33

Samozřejmě cenu za výstavbu nové sítě zaplatí ve finále zákazník.Naše "pokroková vláda"/jiná by se nechovala jinak),se akorát tváří,že podporuje moderní technologie.Ale za 20 000 000 000Kč?To je přinejmenším pokrytectví.Proč nedarují licenci zadarmo jako ve Finsku.To se mi zdá osvícené.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
c r a n k  |  10. 08. 2001 18:59

tak co

??????????                             

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
c r a n k  |  10. 08. 2001 18:57

myslim si ze je to dobra vec, zvlast kdyz v tom budou i fotaky a dalsi ruzna moderni technika.myslim ze to bude super.jde taky urcite o cenu              a hlavne           jde o to jestli za dva roky nebo kdy to ma bejt   nebude uz zas neco lepsiho a mobili budou uz over jako tomu zacina bejt i v usa ci anglii.  vsichni davaj prednost spis kapesnim pocitacum.je pravda ze tam by vse bylo spojeno ale nemuzeme vedet s cim zas prijdou chytry hlavy priste treba za 5 let treba za rok treba zejtra ........

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Majk  |  18. 07. 2001 08:23

UMTS je zajisté zajímavé technicky, přináší hodně vymožeností, ale jak může být prodejné něco, když za to operátory nejdříve OKRADE (to slovo sem stoprocentně patří) náš stát. Od čeho se odvíjí cena za licenci? Jaké s ní má stát náklady? Ve srovnání s požadovanými 5-7 mdl. kč (poslední zprávy) žádné. Nepřiměřený zisk (právnický termín) jako malovaný, takovou zisk si nemívá ani mafie za výpalné. A kdo to zaplatí? Samozřejmě že ti uživatelé, kteří si UMTS pořídí.

Je zde ještě argument, že po zavedení GSM klesly ceny v NMT sítích a to by se mohlo opakovat. Ale nesmí se zapomenout na to že cena za UMTS licenci je něco kolosálně nehorázného, co nemělo u nás ještě obdoby. Takže zapomeňte na zlevňování GSM a třeste se ať se operátoři nehojí i na Vás.

Mám jeden návrh: Kartelovou dohodu o bojkotu prodeje licencí a ultimátum. Dokud nebude licence za 200 mil. Kč (jako licence na TV) tak ET, PG a OS nic nekoupí, natož aby stavěli. Nebudou přece podporovat takovou "ropuchu na prameni" jako je naše současná vláda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jasanek  |  17. 07. 2001 19:34

Naco bude pro lidi UTMS. Akorát to budou další Waty výkonu do naších hlav. Jako kdyby nestačila stávající bezdrátová síť. Podle mě je na ni příliš brzo možná za 10-20let by se mohla prosadit ,ale dnes by do toho skoro nikdo nešel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DS  |  17. 07. 2001 19:34

a myslím si, že se u nás sítě 3. generace hned tak neujmou. Všechny věci, které lze v těchto sítích provozovat, jsou sice krásné, ale dle mého názoru nejsou k ničemu a proti UMTS mluví tyto faktory:

1) Cena - telefonu a služby - nebude nízká a ti, kteří si je budou moci dovolit, těžko budou používat tyto mobily na sledování videa ev. na nějaké multimediální hry.

2) Služby

- pro rychlý přístup k Internetu nepotřebuji sítě 3. generace, stačí dnešní infrastruktura. Na stažení mailů dokonce na ovládání vzdálených aplikací jsou dnešní rychlosti OK.

- video budu sledovat v TV, ne na malinkém mobilu navíc s nekvalitním zvukem (u filmu dost důležité -
řekl bych)

- hry si zahraji na počítači (pokud budu mít na UMTS mobil, jistě budu mít i na nějaký notebbok)

- videohovor - no nevím, ale asi nebudu mít zájem, aby mě někdo poránu viděl... :)


3) Výdrž baterie - pokud se neobjeví skutečně nějaká skvělá novinka, budou mít multimediální mobily minimální výdrž - barevný disp., složitý a náročný HW a SW atd.

4) Naši operátoři - nejsou schopni zajistit fungování stávající sítě a neustále si stěžují na to, jací jsou to chudáčci, jak se mají špatně. Nechci domyslet, jaký chaos by nastal, kdyby měli budovat ještě jednu síť.... Ať se raději snaží dotáhnout do konce stávající projekty.

5) Naše obyvatelstvo.... ekonomicky nepříliš silné a spíše konzervativní k novým technologijím. Ti, kteří by UMTS vyzkoušeli, tak ti si to nebudou moci dovolit a ti, kteří ano, tak to to nebudou potřebovat...

Jak jsem říkal.. jsem skeptik.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MicTech  |  17. 07. 2001 19:34

K čemu se dívat na filmy na malém displejíčku. K čemu multimediální sms, když sms jsou pro krátký vzkaz ( né vždy ) k čemu vám bude sms barevná, hrájící melodii a blikající, když jde jen o zprávů a né o to jak vypadá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peter  |  17. 07. 2001 19:34

Jen par pripominek k temto nazorum:

Vim, ze nekoho budu tezko presvedcovat, ale zkuste se zamyslet bez emoci.
Pro ty naivky, ze to bude zadarmo. Uz Vam nekdy nekdo dal neco zadarmo? VZDY je zatim snaha neco ziskat, snad krome charity. Investice maji byt znacne a MUSI se vratit se ZISKEM v dostatecne KRATKE dobe, jinak by to nikdo nedelal! To je realita! Zaplatit to musi uzivatel. Z toho take plyne cena sluzeb, z ni mnozstvi uzivatelu, z nich zisk atd. proste zacarovany kruh. Uspech zavisi na optimalnim sladeni a vyvazeni vsech parametru a faktoru, kterych je velke mnozstvi, napr. uz zminovane koncove terminaly, vydrz baterii atp. Ja jsem priznivcem pokroku, ale musi byt UZITECNY! Nebot atomova bomba byla taky pokrok!( Take je treba si uvedomit, ze nazory v teto diskuzi nejsou reprezentativnim vzorkem a odpovidaji maximalne par procentum (jsem optimista ) z populace. Nicmene pozitivni diskuze je v poradku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan  |  17. 07. 2001 19:34

Ja bych řekl že jakakoliv diskuze je dobra, je dobre otom mluvit a vědět jestli je tato síť v tuto chvili duležita pro uživatele, nebo ještě neni kam spěchat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mio  |  17. 07. 2001 19:34

Pár otázek těm, kteří to chtějí.

čau, dle mě jsou služby UMTS zbytečné. At mi nikdo nepovídá, že to bude zadarmo.

Zajímalo by mě, jak velkou výdrž baterie budou mít UMTS telefony, jestliže budou mít displeje s vysokým rozlišením?

Zkusím si odpovědět sám: Zřejmě moc ne. Jestliže si budu prohlížet film přes barevný displej - bude to hrozně žrát energii a když si budu chtít pak zavolat - to budu muset nosit náhradní baterku? Nebo každých 10 hodin nabíjet? No potěš koště!

Dle mého názoru, at operátoři pozlepšují co ještě zlepšit jde v nynější sítích a výrobci telefonů at se snaží taky.

A přejít na UMTS? Myslíte, že většina lidí, kteří potřebují telefon aby mohli volat odkudkoli budou se hromadně zbavovat svých funkčních přístrojů jen qůli novým možnostem nové sítě? Kdepak. Jen si vzpomeňte na začátku Wapu. Lidi nebyli hloupí a nenechali si nic nakukat - samozřejmě ne všichni, ale chybami se člověk učí.

Nevím ted, kde jsem to četl, ale prý už japonci z DoCoMo měli co dělat s virem v mobilu. Nevím jestli to byla kachna, ale domnívám se, že je to možné jestli budou mobily používat podobnou technologii jako počítače. No a máme tu novej byznys :) - výroba "anitivirových programů" - NECHTE SI UPDEJTOVAT FIRMWARE AT MÁTE NA DALSI MESIC KLID OD VIRů může znít další slogan marketingových oddělení. Jenže pak už bude pozdě.



takže tot vše, a ted se do mě pustte, do skeptika, kterej má mobil bez wapu a předpotopní názory na UMTS.

Mio

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan  |  17. 07. 2001 19:34

Taky si myslim že zatim neni doba kdy by člověk nemohl žít bez UMTS, zatím stačí když zkvalitní síť, služby, atd. Navic některe věci ktere nabizi UMTS, se da nabizet i přes GSM, a nemusi se kvuli tomu kupovat nove licence, stavet nove vysilače. A věci ktere nabizi nova technologie tak si myslim že nebude hned vaužita v masovem měřítku. Navic když stím mají problemy mnohem vyspělejší státy, tak by bylo možná lepší počkat až se to doladí a pak to budovat v době kdy to dobře bude běžet i v jinych zemích.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sov@  |  17. 07. 2001 19:34

Já bych řek,že UMTS tady bude asi tak tehdy,když bude nejlevnějším mobilem Nokča 9210.(....)
Mezitím ale už bude mít mobil každej(až na opravdu zarytý odpůrce),tak pro koho to vůbec bude?Jedině snad jen pro ty uživatele,který si pravidelně kupují nejdražší a nejnovější mobily.A EDGE??????
To je otázka desítek let!!!!!!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LM  |  17. 07. 2001 19:34

Ale operátoři to nepochybně "zavraždí" cenou. Zrovna jako WAP...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roadrunner  |  17. 07. 2001 19:34

Jistě, zpočátku budeme muset zaplatit technologický vývoj (ale tak je to se vším). Zbavíme se ale síťově nepřátelské architektury. Rozdíl je totiž v tom, že kdyby měl mít každý možnosti MMS na EDGE, celá síť by se skládala dvakrát denně, není na to vymyšlená. Operátoři to tedy regulují cenou a to je vidět i na oněch 30ti korunách za MB dat na GPRS. S UMTS k tomu operátoři nuceni nebudou, takže třeba tři roky po uvedení mohou stát poplatky zase pakatel.
Nic o 4G jsem ještě neslyšel, šlapou tedy 3G na paty dost neslyšně....:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloslav Ponkrác  |  17. 07. 2001 19:34

A mezitím se vymyslí další typ sítě a bude se volat: "Zapomeňme na UMTS, na tu zastaralou obludu! Za několik let se zaplatí síť a bude všechno za pakatel!"

A tak to jde pořád dokola. Přesto, že jste o 4G síti nic neslyšel.

Zejména marketinková oddělení takto volají, a my jim na to vždycky znovu naletíme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hormon  |  17. 07. 2001 19:34

No, naletime.. On je prave v tom ten pokrok. Technologie stale nabizeji vetsi a vetsi moznosti (coz pochopitelne marketing husti do lidi) - a lidi na to samosebou skoci. Predavt informace kourovymi signaly je zdarma. Poslat neco postovnim holubem je za cenu zradla nebo za cenu holuba, morzeovkou je to rekneme za mirny poplatek majiteli dratu, telefonem za Telekomi polatek, mobilem za poplatek operatorovi... V tom je pokrok. Muzete poslat postovniho holuba, nebo si muzete vzit do ruky mobila. Marketingovy mistri vam radi toho mobila, kterej vyjde draz. A vy jim na to skocite (?) )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Jeřábek  |  17. 07. 2001 19:34

Operátoři by měli místo obrovských investic do UMTS zkvalitnit sitě GSM. Stále existuje MNOHO míst, kde není signál žádného operátora!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Han Solo  |  17. 07. 2001 19:34

Než operátor někde postaví BTS (pokud ho k tomu nenutí licenční podmínky), tak si moc dobře spočítá, kolik ho to bude stát a kolik na takovým místě vydělá a za jak dlouho se mu výstavba zaplatí. A věř mi, že stavět BTS k tomu, aby sis mohl z kdejaké prdele jednou za půl roku poslat pět textovek a dalších pár socek vyřídit hovory typu "Máňo, tak na tu večeři přijdu o půl hodiny později", to fakt nebude.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Gringo  |  17. 07. 2001 19:34

Hmm, k názoru pana Zikmunda na společnou síť UMTS:
Český telekomunikační úřad by mohl prodat pouze jednu UMTS licenci čtvrtému operátorovi (za 5 miliard) a ostatní tři operátoři (ET, PG, OS) by se k němu připojili jako tzv. service provideres, každý za poplatek dalších 5 miliard. Takže všichni zúčastnění by se nažrali a síť by zůstala celá Stát by dostal svých plánovaných 20 miliard, čvrtý operátor by nebyl ve výrazné nevýhodě (spravoval by síť) a první tři operátoři by si také přišli na své, aniž by si mohli vyskakovat. Nebylo by to rozumné a spravedlivé pro všechny?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloslav Ponkrác  |  17. 07. 2001 19:34

Hezká pohádka. A tu o Budulínkovi taky znáte?

Tedy ne, že bych se tomu vysmíval, ale znáte to, veškeré problémy světa jdou vyřešit. Třeba zítra už nemusí na světě nikdo hladovět, můžeme začít pomáhat trpícím. Kdyby se pořád ten bordel někomu nehodil do krámu. Řeknu to ještě jinak: technici dělají pořádek, obchodníci vyrábějí nepořádek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Gringo  |  17. 07. 2001 19:34

Jo, jo, manažerská chamtivost vládne světem...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milan  |  17. 07. 2001 19:34

Dobrý den
Já si zas myslím, že UMTS i když se v součastné době tak moc nevyžaduje stejně se bude muset zavést, protože naše potřeby s dobou prostě nezadržitelně stoupají a EDGE i GPRS jsou pouze chvilkové (na čas) řešení.Však kdo by si před pěti leti myslel, jak dnes budou mobili rozšířeny a k čemu všemu se budou požívat.Budeme potřebovat stále rychlejší připojení k internetu, protože všechno se neustále rozširuje a zvyšuje tak svou kapacitu. Za deset let budeme třeba potřebovat připojení s 10 Mb/s, protože obrázek bude zabírat např. 20Mb.A tento pokrok nezastavíme... Zkuste o to přemýšlet
A cena? Jestliže UMTS zavedou alespoň dva naši operátoři bude přeci existovat konkurence, která ceny dolů zaručeně stlačí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Paja  |  17. 07. 2001 19:34

Úplně by stačily GSM mobily s GPRS a HSCSD - kdyby to zavedli všichni operátoři ( a nejlépe s tím EDGE-to ale podle mě u nás nezavedou)a patřičně zlevnily, ale kdyby bylo UMTS tak levné že by bylo dostupné i obyčejným lidem - tak proč ne, jenže oni GSM nezlevní, nalákaj lidi na drahý UMTS a budou zavodou!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vaclaff  |  17. 07. 2001 19:34

Já už se na to těším a jen doufám, že to bude brzy.Nechápu, proč někdo tak super věc nechce? Jestli UMTS bude umět to, co slibuje, tak to bude bomba. Každá dobrá věc něco stojí, ale přece se nemůžeme vrátit na stromy a dorozumívat se kouřovými signály.Mě osobně propustnost GSM nestačí. Je to jenom na telefonování a SMS. Za pár let si většina z nás bez UMTS ani neprdne!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  17. 07. 2001 19:34

Podle mě tady teď a ani v blízké budoucnosti není na nové síťe místo!Stačilo by se jen pořádně starat o síťě stávající a modernizovat je.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  17. 07. 2001 19:34

Souhlasím, zatím se operátoři nedokázali na 100% postarat ani o stávající sítě (pokrytí, kapacita sítě atd.),uvítal bych spíše zlepšení v tomto směru. Osobně si navíc myslím že je to hlavně o penězích a v nejbližších letech určitě většina lidí v České republice na podobné věci mít prostě nebude,kolik asi lidí dnes opravdu aktivně každý den využívá WAP, mobilní připojení k internetu a pod.? Myslím že hodně málo a co teprve v případě UMTS - pořizovací cena nového přístroje a následně cena za služby, to budou pěkné sumy.K návratnosti takových investic operátorů jsem tedy velmi skeptický a budoucnost UMTS u nás v nejbližších tak 10ti letech nevidím. I když kdo ví...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petrik  |  17. 07. 2001 19:34

I need UMTS.
UMTS je nejlepsi sluzba na svete.A hlavne bude ZDARMA!!!!!!!!!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
beda  |  17. 07. 2001 19:34

taky uz se na to moc tesim. z se mi nechce furt nekomu neco plait.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kubatech  |  17. 07. 2001 19:34

Ani jeden z operátorů zatím nedokázal vybudovat 100%ní pokrytí pro GSM a už chtějí UMTS ... Já to nechci!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
k_t_f  |  17. 07. 2001 19:34

TAK!!!! SOUHLASÍM !!!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hONZA  |  17. 07. 2001 19:34

DOŽIJEM SE TOHO VŮBEC MI, nebo naše děti?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  17. 07. 2001 19:34

Já mám vcelku rád nové věci, nové technologie používám, investice do telefonu by taky nebyl problém, ale vidím to spíš skepticky - zatím to nepotřebuju.

Mobilní telefonování je užitečné, při pobytu na chalupě nebo pracuji s mailem přes mobilní síť, doma mám za pár set korun neomezený přístup k internetu. Co dál? Jaké další služby? Videotelefon - většinu hovorů vyřizuji v pyžamu, to bych se měl před zapnutím telefonu ustrojit? Myšlenka videotelefonu vůbec dost živoří - kdyby to někdo potřeboval, už by se to dávno rozšířilo přes telefonní linky nebo přes internet, vemte si, kolik stojí dnes kamerka. Hry hraju minimálně, on-line hry ještě míň - stejně je nejlepší Tetris. A obsluhovat banku v barvě s animacemi nebo surfovat pomocí mobilu - nevidím důvod. Na většinu podobných činností bude vždycky lepší normální stolní počítač.

Takže za co bych byl ochoten v sítích třetí generace zaplatit? Určitě by mě zajímalo být okamžitě informován o obdrženém mailu (i když to pro mě vyřeší GPRS) a i rozumnější práce s maily přímo z mobilu by mě taky zajímala. Občas by se hodila i rychlejší data při připojení PC. To je v daný moment vše - jak vidíte, mé požadavky může splnit už GPRS a nějaký lepší mobil.

Teď záleží na výrobcích a operátorech, jestli nabídnou zajímavé aplikace, které lidi přitáhnou. V Čechách vidím problém i v tom, že skoro nikdo nebude podle mě ochoten platit za mobilní komunikaci několikanásobek aktuální částky, protože si to nebude moci dovolit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
c r a n k  |  10. 08. 2001 19:02

souhlasim       

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
k_t_f  |  17. 07. 2001 19:34

Zajímalo by mě, jaký má na tenhle problém názor autor článku Martin Zikmund...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  17. 07. 2001 19:34

Dobrý den,

rozhodl jsem se, že svým názorem také přispěji do diskuse. Podle mého názoru by plně stačilo, kdyby operátoři implementovali do stávajících sítí EDGE, dostavěli pár set vysílačů (hlavně ve větších městech a v lokalitách, kde lidé budou rychlé datové spojení používat) a kdyby výrobci přišli s více telefony jako Nokia 9210, ale lehčími, hezčími a menšími (něco jako vypadají prototypy UMTS telefonů). Pak je to již pouze otázka ceny, o které je tato debata ale především.
Já osobně UMTS nepotřebuji a ani nechci. Stačilo by mě levnější GPRS s odpovídajícími telefony (což Motorola T260 tedy rozhodně není). Podle mě by pro ČR stačila UMTS síť jedna, o kterou by se dělili všichni operátoři. Všichni by ji financovali, všichni by se o ni starali a všichni by z ní měli zisk, ale to už je spíše pohádka :o)
Pokud by ale UMTS mělo být levnější než současné sítě GSM a datové služby na nich, tak sem s ním. Ale nemyslím si, že by se něco takového v nejbližších letech stalo. I když kdo ví? S NMT a příchodem GSM to bylo zrovna tak. GSM se velice rychle stalo podstatně levnější při lepších a kvalitnějších služeb.
Já se tedy nechám překvapit, ale jsem k UMTS poněkud skeptický.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
k_t_f  |  17. 07. 2001 19:34

Díky ;)
:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  17. 07. 2001 19:34

Není zač :oD

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Proutek  |  17. 07. 2001 19:34

Tak tohle mi zní jako hudba budoucnosti. Ale myslím že to nepotřebuji. Připadá mi to jako instantní televize v mobilu, instantní video, PC, atd. Máte někdo pocit, že jakákoli instantní věc je srovnatelná s originálem. Nebo si třeba vemte integrovaná zařízení na desce vašeho PC. Ruku na srdce - přináší to většinou jen potíže. Takže můj závěr je, že všechny ty věcičky budou sice příjemné, ale trochu zbytečné.

Mějte se Proutek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MultiTricker  |  17. 07. 2001 19:34

UMTS - sítě třetí generace. Je t ozajisté skvělá věc a určitě by to bylo mnoho užitečné - ale:


1) U nás to bude hodně pozdě (vysoké licence atd.), jestli vůbec - a nejdřív asi bude eurotel a pak typuju Oskara (Paegas nějak zaostává)

2) Podívejte se, jak je drahý WAP - internet se vyplatí mnohem více než wap, co teprve cena připojení UMTS? A v našich podmínkách? T obude spíše pro milionáře nebo pro dočasně bohaté lidi (nemluvě o ceně telefonu, který bude tuto technologii podporovat (jestli se k nám vůbec takový telefon dostane)).

MultiTricker

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomas Rollo  |  17. 07. 2001 19:34

Asi to bude stejne jako s GPRS: o tom se s velkym nadsenim zacalo mluvit uz pred dvema lety a jeste dnes je co do rychlosti a pristupnosti hodne pozadu za puvodnimi exstatickymi vizemi nadsenych prognostiku. Ale to ostatne cela nase ekonomika take.

Nesazel bych jednoznacne na to, kdo UMTS zavede jako prvni. Za ty 3-4 roky, kdy se mozna UMTS spusti v siti prvniho operatora, se muze stat cokoli.

Jinak jsem absolutne pro UMTS. Pokud se nenajde nejaka lepsi, jednodussi, vykonejsi, levnejsi ci snadneji inplementovatelna alternativa, jsem pro. Pokrok je dulezity, i kdyz castokrat nebyva tak snadny, jak se ocekava.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MultiTricker  |  17. 07. 2001 19:34

To rozhodne. Ja na tuto technologii moc nesázím - alespoň v naší zemi ne.


Multi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlaváč  |  17. 07. 2001 19:34

Já myslím že to bude právě Oskar, kdo bude mít největší problémy sehnat financování výstavby nové sítě. Stačí se podívat jaké má problémy s kapacitou na Moravě dnes.

Nicméně tak jako tak, problému budou mít všichni, peníze státu se jim nebude chtít dát (a já se nedivím).

Navíc si myslím, že většina uživatelů mobilních telefonů se bez nějaké videotelefoni a rychlých datových přenosů obejde ještě hodně dlouho. A hlavně z finančního hlediska.
Prostě ne každá super a beuvěřitelně bezvadná věc se musí uplatnit s úspěchem. Příkladů je dostatek. Např. Iridium (další budou následovat), Wap, Betacam, ...
Vždy nezáleží jen na unikátnosti služeb, ale také na tom, jesstli někoho zajímají a hlavně jestli na ně ten děkdo má ... a většina lidi si vystačí s esemeskováním, telefonováním a GSM bankingem. Chci vidět ty nadšené davy, co si poběží koupit telefony za 25-40k. Mam totiž strach že ty supernadupadý telefony s maxi barevnymi display a dalsími vychitávkami budou za babku. Kolik lidí si dnes běží koupit veskrze skvělý ale teké drahý komunikátor od Nokie?
O cenách za UMTS služby ani nemluvě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
k_t_f  |  17. 07. 2001 19:34

UMTS může být určitě prospěšné, ale myslím, že v současné době se bez něj můžeme klidně obejít. Každopádně vzniklo jen jako další způsob, jak tahat z lidí peníze. A uvědomme si, že když některý z trojice Eurotel, Český mobil, Radiomobil - nebo všichni - zakoupí licence za miliardy, ke zlevnění běžného volání to rozhodně nepovede a i UMTS bude určitě alespoň ze začátku pěkně mastné. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
k_t_f  |  17. 07. 2001 19:34

Sorry, zapomněl jsem závěr; myslím, že bez UMTS se ještě nějakých 10-15 let obejdeme a nikdo kvůli tomu slzy ronit nebude. Ostatně téhle zemi je plno jiných věcí, do kterých by se mělo investovat, než do budování rádobydůležité sítě ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor