Reportáž: T-Mobile a mobilní základnová stanice

Má čtyři kola, výklopný 40metrový stožár a jednou vás možná vytáhne z bryndy. Tenhle Mercedes nahradí běžný vysílač.

Mobilní základnové stanice operátorů se stávají koloritem společenských událostí. Malá bílá budka s patnáctimetrovým stožárem tedy nikoho ze židle nezvedne. Co byste ale řekli na takovou mobilní základnovou stanici na šesti kolech s výškou 40 metrů?

Mobilní operátoři musí čas od času posílit infrastrukturu. Mobilní síť, ať se jedná o GSM či systémy třetí generace, má omezenou kapacitu. Při společenských událostech pak krátkodobě vzrůstají nároky na dostupnost služby. Typicky při koncertech, výstavách, festivalech, sportovních utkáních a dalších hromadných společenských událostech. Operátoři na taková místa přiváží jednu, dvě, výjimečně i tři mobilní základnové stanice, které se od těch klasických BTS liší v podstatě jen výškou stožáru a tím i plochou pokryté oblasti. Občas však nastávají situace, které vyžadují rychlé pokrytí o poznání většího území. Nejen při přírodních pohromách, ale třeba i při výpadku důležité základnové stanice. Zde malé „mobilky“ mnoho nevyřeší a musí nastoupit těžší kalibr. A právě takový jsme navštívili v rámci testování T-Mobilu nedaleko Berouna.

Hra na vyššího

Německý T-Mobile disponuje flotilou čtyř transportérů s výsuvným, až 40 metrů vysokým stožárem. Na cestě byste jej takřka nerozeznali od šedého průměru nákladní dopravy, nebýt loga v zadní části a trošku kostrbatějšího nákladu. Český T-Mobile může v případě potřeby požádat německé kolegy o zapůjčení tohoto vozu, který by měl být dle slov techniků na místě určení zhruba do dvanácti hodin.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Grafika hrdě hlásá, že byly tyto Mercedesy Unimog nasazeny i při nedávném fotbalovém mistrovství světa

Nákladní transportér se stožárem v podstatě představuje jen nosič antén, neobsahuje technologie nutné k fungování základové stanice. Na místo nasazení tak musí český T-Mobile dopravit svou mobilku s vlastními technologiemi. Cílem testování nedaleko Berouna bylo právě doladění odlišností mezi stožárem německého T-Mobilu a mobilkou operátora českého. Jediný drobný problém byl odhalen v odlišných konektorech kabelů, což zabralo technikům sotva pár desítek minut. V případě potřeby pak budou na tuto situaci připraveni a dle svých slov jsou schopni celou základnovou stanici zprovoznit do půl druhé hodiny od příjezdu automobilu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Auto se stožárem má německou SPZ, mobilka s technikou českou

BTSka skládačkou

Nákladní automobil se nejprve zaparkuje do co nejstabilnější polohy. O vyrovnání nerovností a ukotvení se postará čtveřice zvedacích ramen v rozích nákladního automobilu. Na zvedácích jsou zároveň ukotvena jistící lana, která by měla stožár udržet až do vichru o rychlosti 147 km/h. O kontrolu rychlosti větru se stará měřící zařízení na špičce stožáru, v případě překročení kritické hodnoty dochází ke spuštění poplachu. Stožár tvoří teleskopické tubusy o jednotné délce několika málo metrů, ve složeném stavu tak nepřesahují délku nákladního vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Díky nivelační technice je auto vždy ve vodorovné poloze, i když stojí v kopci

Na špičce se nachází konzole pro přichycení čtveřice antén. Ty se připevňují ze země, kdy je stožár pouze povysunutý ve vodorovné pozici. Počet antén může být různý, T-Mobile obvykle využívá tři antény a rozděluje pokrytí do tří sektorů. Nechybí mikrovlnná parabola pro spojení s další základnovou stanicí, nebo kontrolérem základnových stanic BSC. Mobilní BTS může zároveň sloužit jako repeater pro připojení dalších BTS. Kabely se při vysouvání odvíjí ze zásobníků v patě věže. Konzole držící směrové antény jsou mechanicky nastavitelné na ovládacím panelu vespod vozu, takže lze i po vysunutí stožáru s anténami manipulovat a tím ovlivňovat směr vyzařování. Kapacita mobilní stanice závisí na dostupnosti volných frekvenčních kanálů. Před vlastním spuštěním stanice se musí provést frekvenční plánování, které vyloučí vzájemné rušení s okolními základnovými stanicemi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Nejprve se stožár vyklopí do svislé polohy, až poté se vysunuje článek za článkem
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Takto vypadá pata stožáru a cívky kabeláže

Antény se pak připojují k běžné mobilce stojící vedle vozu. Uvnitř se nachází vše potřebné pro fungování základnové stanice. A to v libovolné konfiguraci, stožár totiž bývá vybaven univerzálními anténami. Dle aktuální situace tak může operátor nasadit jen 900 MHz moduly, přidat 1800 MHz moduly i podporu Internetu 4G, tedy technologie UMTS WCDMA-TDD. Mobilky mohou být vybaveny autonomním napájením v podobě diesel agregátu, nebo připojeny k elektrické síti. Mobilní základnová stanice, jak ji vidíte na okolních fotografiích, tak může stoprocentně nahradit klasickou pevnou BTS.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záběry z nitra mobilky

Velmi užitečný pomocník

Čtyřicetimetrové stožáry sloužící pro mobilní BTS se alespoň v Německu nenudí, údajně bývají nasazovány i desetkrát do roka. V České republice si vystačíme s menšími a doufejme, že si T-Mobile vysokého pomocníka pozve jen při těch příjemnějších příležitostech a ne třeba přírodních pohromách.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, T-Mobile, Základnová stanice, Reportáž

19 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Martin 29. 11. 2007 9:17:57
    Proboha, kouknete se treba na Google, jak vypada Mercedes Unimog. TOHLE...
  • Jiří Kuruc 26. 11. 2007 19:32:34
    To jsem nečekal, že to zvedne takovou diskusi. Za fotky se samozřejmě...
  • Anonymous_ 26. 11. 2007 18:43:08
    aha a kde to v clanku je? To veris kdejakemu breptovi z diskuze, co to...
Určitě si přečtěte

Sigfox v praxi: Jak internet věcí pomáhá k lepšímu vínu

Sigfox v praxi: Jak internet věcí pomáhá k lepšímu vínu

** Internet věcí už není prázdná fráze ** Čekali byste chytrou elektroniku ve vinohradu na jihu Moravy? ** Čerstvé informace každých 30 minut umožní šetrně pracovat s chemií

17.  8.  2017 | časopis Computer, Michlovský Jakub

V srpnovém ceníku T-Mobilu najdeme Xperii L1 a Samsungy J3 a J5 (2017)

V srpnovém ceníku T-Mobilu najdeme Xperii L1 a Samsungy J3 a J5 (2017)

** V druhé půlce letních prázdnin bodují telefony střední třídy ** Pokud fandíte výhodným nákupům, zaostřete na Huawei ** Za dvouletý úpis vám operátor sleví až 4 000 Kč z ceny

3.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

** V červnu jsme nejvíc kupovali modely s cenovkou do 7 tisíc ** Ze značek převládá Samsung a Huawei ** Nejoblíbenějším smartphonem od Applu je iPhone SE

21.  7.  2017 | Láska Jan | 8

Aukce skončila. Pásmo 3,7 GHz si rozdělí dva stávající a dva noví operátoři

Aukce skončila. Pásmo 3,7 GHz si rozdělí dva stávající a dva noví operátoři

** Frekvence pro „městské“ LTE vydražili O2, Vodafone a dva nováčci ** Jmenovitě Poda a Nordic Telecom, který má největší kus spektra ** Cena za frekvence se nelíbila T-Mobilu, a tak se z aukce stáhl

11.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 73

Srovnali jsme tarify a odhalili tři zlatá pravidla našich operátorů. Která to jsou?

Srovnali jsme tarify a odhalili tři zlatá pravidla našich operátorů. Která to jsou?

** Tři zlatá operátorská pravidla: komplikovaně, draze, připlať ** Operátoři letos změnili nabídku tarifů, ušetřit vás ale nenechají ** Ceny už sice nemají úplně stejné, ale rozdíly jsou minimální

10.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 56


komerční sdělení

Komerční sdělení