Pokud se chystáte na cestu do zahraničí, asi vás zajímá, jakým způsobem se z ciziny dovolat domů, případně jak komunikovat se spolucestovateli. Poradíme vám, jak na to, a řekneme, kde a jak můžete ušetřit.
Už jsem tam: co dělat v cizí síti?
13. Jak se přihlásit do sítě zahraničního operátora
Přihlášení může být buď ruční nebo automatické. Pokud máte v telefonu nastaveno automatické přihlašování, při zapnutí mobilu v zahraničí, nebo ztrátě domácího operátora se přístroj přihlásí do sítě, do které máte přístup a která má nejlepší signál. Pokud pak tato síť v některé lokalitě nebude mít signál, mobil se automaticky přehlásí k jinému operátorovi. Jakmile jste přihlášeni v cizí síti a na displeji vidíte její název, můžete telefon začít používat.
14. Co to jsou preferované sítě?
Když je přihlášení automatické a mobil má na výběr více zahraniční sítí, může vybírat prioritně ty, které jsou na kartě SIM nastaveny jako preferované. Na kartu je poprvé nastavil váš operátor, ale u některých značek (Sony Ericsson, Motorola, Siemens) si můžete tento seznam upravit přímo v mobilu. Nastavíte si třeba sítě od nejlevnější k nejdražší a kdyby všechno fungovalo, měli byste jistotu, že budete volat vždy nejlevněji. Jenže ono to bohužel vždy nefunguje. Zatímco mobily Ericsson se podle našich zkušeností nastavením preferovaných sítí řídí, Motoroly plus minus také, Nokie seznam preferovaných sítí zcela ignorují.
15. Přihlásit se můžete i manuálně
Zahraniční síť si můžete vybrat i ručně: v menu telefonu nastavte ruční (manuální) hledání místo automatického. Poté bude mobil chvíli hledat dostupné sítě, ze kterých si potom vyberete požadovanou.. Pokud ale její signál vypadne, mobil se už sám nepřehlásí jinam, jen napíše hlášku, že síť je nedostupná. Potom musíte ručně zvolit jinou síť, nebo počkat, až se opět objeví signál.
16. Proč je dobré manuální přihlášení
Ruční přihlášení do sítě je důležité v případě, když chcete využívat pouze jednoho konkrétního operátora a nechcete, aby se mobil občas samovolně přehlašoval do jiné sítě. To se hodí zejména tehdy, když má daný operátor výhodné volání nebo textovky.
17. Uvítací textovky – udělal jsem něco?
Brzy po přihlášení do zahraniční sítě často dostanete textovku, ve které vás daný operátor přivítá a poradí vám některá důležitá čísla, anebo třeba sdělí, že na infolinku můžete volat bez předvolby. Někdy se ale stane, že těchto textovek dostanete více po sobě, případně vás jimi síť bombarduje každých deset minut. Nemůžete za to, někde se prostě stala chyba. Pokud vás to obtěžujete, přihlaste se do jiné sítě.
Kolik mě vlastně to bude stát?
18. Před odjezdem si najděte nejlevnějšího operátora
Ještě než odjedete na dovolenou, pečlivě prozkoumejte ceny za roaming u všech partnerů vašeho operátora v zemi, do níž jedete. Tyto ceny najdete na internetových stránkách operátorů včetně dalších informací: zda se platí při volání sestavovací poplatek, jaká jsou důležitá telefonní čísla apod. Podívejte se rovněž na ceníky operátorů v zemích, přes které pouze projíždíte.
19. Vytiskněte si ceníky
Ceník na papíru se vám může hodit v cizině, kde budete mít po ruce všechny potřebné údaje, ale nezahazujte ho ani po návratu. Může se stát, že z podrobného výpisu zjistíte, že vám operátorem byla naúčtována jiná částka, než jakou před odjezdem uváděl v ceníku. Pokud se jedná o procenta, je vše v pořádku, protože ceny jsou závislé na kurzu české a zahraniční měny. Je-li rozdíl ale výraznější, může vám takový vytištěný ceník pomoci při reklamaci. Z toho také vyplývá, že na dobu dovolené je vhodné u operátora aktivovat podrobný výpis.
20. Vyžádejte si písemnou odpověď
Když se operátora zeptáte vhodným způsobem, dostanete písemnou odpověď, která bude mít pro případnou reklamaci větší váhu než vaše tvrzení, že „v ceníku byla jiná cena“. U Eurotelu pište dotaz na potvrzení ceny na e–mailovou adresu info@eurotel.cz, u Oskara využijte službu „Ptejte se“, u T-Mobilu odkaz „Napište nám“ vpravo nahoře na stránce www.t-mobile.cz nebo e-mailovou adresu info@t-mobile.cz.
21. Do Ameriky s sebou i mapu pokrytí
Zatímco ve střední Evropě je pokrytí ve většině zemí takřka stoprocentní, v takové Americe nebo na severu jsou pokryta jen velká města, případně pobřeží a hlavní tahy. Je proto vhodné navštívit webové stránky zahraničních operátorů a vytisknout si mapku pokrytí. Budete vědět, do čeho jdete. Všechny zahraniční operátory najdete na webu www.gsmworld.com v sekci GSM Roaming.
22. Čtěte diskuse na Internetu
Internetové magazíny jako MobilMania.cz nebo Mobil.cz vždy před prázdninami zveřejňují sadu článků o roamingu, u kterých vždy vzplanou velmi bohaté diskuse. Vyčtete z nich zejména zkušenosti autorů příspěvků s roamingem v různých zemích a dozvíte se o případných problémech, na které je nutné dávat pozor.
23. Jak volat ze zahraničí s tarifem
Pokud máte tarifní program, můžete svůj telefon používat stejně jako doma v české síti. Můžete volat, přijímat hovory, posílat a přijímat textové zprávy. Můžete také využívat služeb SIM Toolkit – alespoň tam, kde lze odesílat zprávy SMS. Při volání a posílání textovek ale vždy musíte použít číslo v mezinárodním formátu, které bude začínat předčíslím dané země (při volání nebo esemeskování domů +420). Rovněž číslo SMS centra v telefonu musí být v mezinárodním tvaru – pokud jste ho neměnili, mělo by být tak nastavené už od operátora.
24. Čím nahradit zkrácená čísla u tarifů?
Z ciziny většinou nemůžete volat zkrácená čísla, jako je například *88 a *99 u Eurotelu, 4616 a podobná u T-Mobilu nebo *77 u Oskara. Tato čísla je nutné ve většině případů nahradit celými čísly s předvolbou: Eurotel: infolinka +420 (2) 67 01 67 01 (cena jako volání do ČR), hlasová schránka +420 602 98 98 98 (jako volání do ČR). Oskar: infolinka +420 (2) 71 17 71 00, hlasová schránka +420 608 98 98 98 (ceny jako volání do ČR). T-Mobile: infolinka +420 603 604 605, hlasová schránka +420 603 12 33 11, hlasová schránka ClickBox +420 603 12 33 22, číslo pro datové spojení +420 603 12 46 70 (cena za volání na všechna čísla je stejná jako za volání do ČR).