Rok poté aneb co se změnilo s příchodem Oskara

Je tomu téměř rok, co Oskar spustil svoji třetí síť. Co se od nynějšího třetího operátora očekávalo, co se splnilo a po jakých slibech jen zašumělo?
Rok poté aneb co se změnilo s příchodem Oskara
Marek Lutonský: Je tomu téměř rok, co Oskar spustil svoji třetí síť. Co se od nynějšího třetího operátora očekávalo, co se splnilo a po jakých slibech jen zašumělo?

V rychlosti: Ministerstvo dopravy a spojů společně s Českým telekomunikačním úřadem v červenci 1999 vyhlásilo výběrové řízení na třetího mobilního operátora. Do tendru se přihlásilo osm společností složených z domácího zástupce a zahraničních partnerů. Zatímco nabídky uchazečů byly podrobeny zkoumání, na svět se klubaly nejrůznější spekulace, z nichž pamatujeme hlavně na aférku, když Hospodářské noviny, ohlásily vítězství Českého Mobilu o pár týdnů dopředu. Český Mobil zvítězil zejména kvůli agresivní cenové politice, na záda mu ale dýchalo oranžové sdružení české společnosti Gity, které se (a nebylo samo) jeho vítězství snažilo zpochybnit.

Mezi kým se vybíralo?

  • Český Mobil: TIW a Investiční a Poštovní banka
  • Britone: British Telecom a Telekomunikační montáže Praha
  • CrysTel: Vodafone AirTouch a GTS CzechNet
  • MobilCzech: Telekom Austria a Telecom Italia Mobile
  • MV Com: Mannesmann a Vivendi
  • Nový mobil: Aliatel a Telenor
  • Orange: Orange a Gity
  • Vlna+: France Telecom a Bonton
Následující měsíce se zasvěcení shodovali v názoru, že Český Mobil svému závazku pokrýt více než čtyřicet procent populace za tři měsíce po udělení licence nemůže dostát. Pochybnosti stále rostly, protože dlouhou dobu se zdánlivě nic nedělo. Byl to ale klid před bouří, protože nad rychlostí výstavby, kterou Ericsson a Siemens, jenž Českému Mobilu staví síť, předvedli a předvádějí až do současnosti, se zatajil dech. Třetí operátor splnil co slíbil a nyní, na konci roku 2000, je pokryto devadesát osm procent populace a devětadevadesát procent silnic první třídy. Oskar tento stav ve svých reklamách nazývá úplné pokrytí.

Kalendář

  • 12. července 1999: byly zveřejněny informace o výběrovém řízení
  • 12. července 1999: založení společnosti Český Mobil (49 % IPB, 51 % TIW, později se přidala společnost Priority Telecom)
  • 17. srpna 1999: nabídky účastníků tendru jsou odevzdány
  • 29. září 1999: bylo rozhodnuto, že licenci získá Český Mobil
  • 8. října 1999: ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám podepsal licenci Českému Mobilu
  • 6. ledna 2000: Český Mobil za tři měsíce po udělení licence ohlásil pokrytí 42 % populace
  • 8. ledna 2000: zahájení provozu sítě
  • 25. ledna 2000: byla představena obchodní značka Oskar
  • 1. března 2000: byl zahájen komerční provoz sítě Oskar
  • 30. června 2000: síť Oskar má pokryto 88 procent obyvatel ČR
  • 9. srpna 2000 (Invex): Oskar má 100 000 zákazníků
  • Září 2000: pokryto přes 90 procent populace
  • 30. října 2000: Oskar spouští WAP
  • Říjen 2000: Oskar má přes 165 tisíc zákazníků
  • Listopad 2000: Oskar překročil hranici 200 tisíc zákazníků
  • 10. listopadu: Oskar uvedl na trh vánoční Oskartu s voláním do vlastní sítě v ceně 3 koruny za hodinu
  • Prosinec 2000: Oskar pokrývá 98 procent populace a podle neoficiálních údajů má 300 tisíc zákazníků

Sliby nejsou chyby

Prošel jsem snad vše, co se před rokem na téma třetího operátora napsalo. Odrážejí loňské předpovědi dnešní stav na trhu, byly přesné?

Když se Mario Bertrand, prezident spoluvlastníka Českého Mobilu, kanadské firmy TIW, v době výběrového řízení zastavil v Čechách, položili jsme mu pár otázek a do časopisu Mobility 8/99 připravili rozhovor. Pan Bertrand v něm odpovídá také na otázku „Jak hodláte v případě, že tendr vyhrajete, získat náš trh?“:

„Musíme jej otevřít a přinést nejlepší servis za nejnižší možnou cenu. To však v žádném případě nesmí znamenat cenovou válku. Bude to znamenat využití zkušeností, musíme nabídnout něco nového, použít nejnovější technologie, včetně onoho pásma 1 800 MHz, které je volné, a dát zákazníkovi jak přenos hlasu, tak dat, a také celý Internet. Prostě několik sad služeb, včetně nastavení služby podle přání – náš zákazník by měl mít možnost přijít se svojí kartou SIM, kterou mu na místě nakonfigurujeme. S naší technologií už umíme datové přenosy např. 115 kb/s, ale můžeme jít až na 384 kb/s. S tzv. balíkovými službami a službami podle přání už máme své zkušenosti.“

Nejen touto odpovědí, ale snad všemi zprávami, které byly tehdy napsány, se prolínalo, že Český Mobil zlevní české mobilní telefonování. Pro představitele Českého Mobilu to bylo krédo, se kterým do tendru vstupovali, Ministr Peltrám hovořil o čtyřicetiprocentním snížení cen. Dlužno dodat, že tento slib Oskar splnil. I kdyby to neprezentoval v reklamě, mobilní telefon dnes může mít opravdu každý a kromě slušných sazeb za minutu telefonování tomu napomohly hlavně služby bez tisícových aktivačních poplatků (u tarifních programů je ale nutné složit minimálně tisícikorunovou zálohu). Dva tarify, na jejichž základě Český mobil výběrové řízení vyhrál, jsou sice dalšími podmínkami omezeny tak, aby byly co nejméně použitelné, ale i ostatní služby vycházejí oproti konkurenci velmi výhodně.

Další Mariem Bertrandem zmiňované služby Oskar sice ještě nenabízí, ale dejme mu čas, protože za rok se opravdu nedá stihnout všechno. Při hodnocení dvou let od získání licence však na tyto „předvolební“ sliby nezapomeneme. Rovněž hodnocení této citace z tiskové zprávy zatím odkládáme: „Český Mobil by se neměl stát pouhým dalším operátorem mobilních telefonů, měl by nabídnout přístup do jakési mobilní inteligentní sítě, která lidem pomocí jejich mobilních telefonů zajistí přístup na internet a ke všem službám, které nabízí. Český Mobil využije nejpokročilejší technologie, čímž zpřístupní nejmodernější mobilní telekomunikační služby, jakými jsou například elektronické obchodování a bankovnictví.“

Pokrytí jsem již zmiňoval a nutno uznat, že Oskarova síť narostla tak rychle, jak nikdo nečekal. Společnosti Siemens a Ericsson, které síť staví, rozmisťují vysílače takřka bleskem, i když někdy dříve, než bylo v dané lokalitě získáno patřičné povolení. Buďme ale shovívaví a odpusťme Oskarovi jeho černé BTS – i díky nim teď můžeme volat téměř odkudkoliv.

Rozpaky však Oskar budí způsobem prodeje svých služeb. Loni sliboval nejrozsáhlejší distribuční a prodejní síť v České republice na pobočkách Poštovní spořitelny IPB a na poštách, chlubil se exklusivní smlouvou se společností Julius Meinl, která umožní prodej služeb Českého Mobilu v prodejní síti supermarketů. A dnes? Pár stánků a prodejen ve větších městech a prodej po telefonu a Internetu (více v článku Jak nakupovat u Oskara). Nevím, jestli je český zákazník připraven na tento přímý způsob prodeje a neobstojí ani argument, že vám zboží přijde až do domu, protože většinou ve schránce objevíte jen lísteček o uložení zásilky na poště. Jen kupóny k Oskartám najdete na poštách, na některých benzinových pumpách a výjimečně v jiných obchodech.

Třeste se!

Splnil Český Mobil, co se od něj očekávalo? Měl-li být hlavně konkurencí EuroTelu a RadioMobilu, tak určitě. Dva giganti sice zatím se svými většími reakcemi vyčkávají a do boje mezi sebou Oskara příliš nepouští, z pohledu zákazníka je ale Oskar často výhodnější a ostatní operátoři jej musí brát vážně. Zatím ale většímu rozvoji Oskara brání příliš vysokými poplatky za volání; např. z Go voláte do Oskara za 15,50 Kč (tarif Original Go), což je opravdu síla. Není tedy divu, že uživatelé s Go do Oskara odmítají volat.

Oskarovi se chválí

  • Snížení ceny za telefonování
  • Zrušení aktivačních poplatků u jeho služeb
  • Telefony, které prodává, jsou neblokované
  • Vzhledem k době svého působení má vynikající pokrytí
  • Kvalitní přenos hlasu EFR
  • Přívětivý a milý přístup k zákazníkům
  • Vydařené reklamní kampaně

Oskarovi se vyčítá

  • Problémy ve fakturaci a některé administrativní chyby, kvůli nimž jsou poctiví a platící uživatelé omylem odpojováni
  • Dlouhé čekací doby na infolinkách
  • „Výherní“ tarify mají poměrně dost nevýhod
  • Záloha na volání je vlastně aktivační poplatek (lze ji však po čase dostat zpět)
  • Nenabízí dotované telefony, tj. musíte za mobil zaplatit plnou cenu
  • Neplnění slíbených termínů (plný roaming na Oskartách, brána SMS-e-mail)
  • Svoji síť až na výjimky (Praha, některá větší města a ojedinělé vysílače po ČR) provozuje na frekvenci 900 MHz, přestože vyhrál výběrové řízení na operátora sítě GSM 1 800.

Otázky do diskuse: Jste spokojeni se službami Oskara? Myslíte, že jeho vstup na český trh prospěl konkurenčnímu boji, který bude mít ve svém důsledku za následek snížení cen? Pořídili byste si nyní Oskara, resp. stali se jeho zákazníky?

Témata článku: Operátoři, Vodafone

29 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Radek 17. 7. 2001 19:03:07
    Měl jsem PG...,do té doby,než jsem se přesvědčil o Oskarově pokrytí.O tom...
  • Roman 17. 7. 2001 19:03:07
    Rozhodne jsem spokojen z Oskarem vice nez s tim blbym Eurotelem.Eurotel je...
  • mirek 17. 7. 2001 19:03:07
    S Oskarem jsem dostatecne spokojen, jen se tesim az aktivuje slybovane...
Určitě si přečtěte

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

** Novou Nokii 3 můžete mít za necelé čtyři tisíce ** Zlevňovaly iPhony, Huawei P10 (lite) a Xperia XCompact ** Suveréně nejdražším zařízením se stal 12.9 iPad Pro za 37 777 Kč

31.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

** Vodafone Smart V8 je letošní jedničkou modelové řady od Vodafonu ** Svou výbavou se řadí do nižší střední třídy ** Lákat bude na kovové zpracování nebo čtečku otisků prstů

30.  7.  2017 | Měchura Milan | 9

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

** Evoluce osvědčeného konceptu bez výrazných chyb ** Konkurence nespí a pořádně Vodafonu zatápí ** Zajímavý poměr cena/výkon už není tak atraktivní jako dříve

27.  7.  2017 | Herodek Martin | 14

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

** V červnu jsme nejvíc kupovali modely s cenovkou do 7 tisíc ** Ze značek převládá Samsung a Huawei ** Nejoblíbenějším smartphonem od Applu je iPhone SE

21.  7.  2017 | Láska Jan | 8


komerční sdělení

Komerční sdělení