Kauza, která se táhne od loňského podzimu má rozřešení. Automatická aktivace datových balíčků a jejich účtování znamená porušení zákona.
„Pokud operátor požaduje platbu navíc, musí k tomu mít souhlas účastníka," uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina na adresu Vodafonu a kauzy automaticky navyšovaných datových balíčků. Úřad totiž rozhodnul v prvním případě konkrétního uživatele, kterému se nelíbilo, že mu Vodafone bez jeho souhlasu aktivoval další služby a účtoval za ně další peníze. Je jen náhoda, že tím účastníkem je právník dTestu Miloš Borovička?
„Rozhodnutí je nesprávné a podáváme proti němu rozklad," oponuje mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.
S praktikou automaticky aktivovaných datových balíčků Vodafone začal na podzim. Záhy bylo jasné, že jde o snahy minimálně sporné. ČTÚ rychle reagoval a doporučil zákazníkům naúčtované služby reklamovat, v oficiální rovině se šetření legitimity nového postupu teprve rozbíhalo. V květnu ČTÚ konečně rozhodnul a vyměřil Vodafonu pokutu, operátor podal rozklad.
Vodafone měl následovníka – O2 přišlo s velmi podobnou praktikou a velmi pravděpodobně jej čeká velmi podobný boj, jaký teď s úřadem svádí Vodafone. T-Mobile vyčkával a viděl problémy konkurentů, takže svoji obstrukční strategii postavil jinak a mírněji. Vyplatilo se, právní postihy na něj nepadly, ovšem úměrně menší bude také finanční efekt jeho opatření…
Dnes jsme tedy u prvního rozhodnutí, které se vztahuje ke konkrétní reklamaci konkrétního zákazníka. Potenciální problém pro ČTÚ a potenciální výhoda pro Vodafone? Takových reklamací mohou být tisíce a úřad jimi bude jednoduše zahlcen. Počkejme si, jak dopadne precedentní případ, řešení dalších by už mělo běžet podle nalinkovaných kolejí.