Rozhodnuto. Nucené doplatky za data v Česku skončí

Pokuta pro Vodafone za automaticky účtované příplatky za mobilní internet platí, smlouvy se změní do 60 dní. Stejné rozhodnutí pro O2 by mělo následovat.
Rozhodnuto. Nucené doplatky za data v Česku skončí

Na konci května oznámil Český telekomunikační úřad, že Vodafonu udělil pokutu za automatické dokupování dat po vypršení FUP limitu u datových tarifů (služba Vodafone Data nad rámec balíčku). Operátor se však bránil a podal rozklad. Dnes z úřadu přichází další rozhodnutí: Udělení pokuty společnosti Vodafone za agresivní obchodní praktiku je pravomocné. Operátor musí zaplatit pokutu 1 milion korun a do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby „Data nad rámec balíčku“.

Zajímavé jsou argumenty, které k rozhodnutí vedly. ČTÚ je vypočítává v tiskové zprávě:

  • Vodafone novou službu spustil i přes upozornění ze strany ČTÚ, že ji lze považovat za agresivní obchodní praktiku, což ČTÚ vyhodnotil jako jednu z přitěžujících okolností.
  • Podle rozkladové komise již samotným zakotvením změny, která naplňuje definici nekalé obchodní praktiky, do smluvních podmínek, dochází k naplnění skutkové podstaty a tím k dokonání správního deliktu porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil.
  • Operátor se bránil argumentací, že změna účtování služby byla veřejně prezentována a každý ze zákazníků měl možnost změnu smlouvy odmítnout a smluvní vztah s Vodafonem ukončit. Druhoinstanční rozhodnutí ČTÚ naproti tomu uvádí, že pouhé neodmítnutí změny neznamená aktivní objednání dalších služeb. K objednání služeb je nutné aktivní jednání zákazníka a ne pouze jeho nečinnost.
  • Vedle toho Vodafone porušil i § 1817 občanského zákoníku, podle něhož podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas. Toto porušení obecného právního předpisu je však bez jakékoliv konkrétní sankce, a může být pouze předmětem možných soukromoprávních nároků spotřebitelů vůči operátorovi.

Co na to Vodafone

O vyjádření jsme požádali také Vodafone. Ptali jsme se, zda i tentokrát zkusí zvrátit rozhodnutí soudní cestou. Zajímalo nás také, jaké parametry dostane FUP za stanovené dva měsíce – zda se operátor vrátí k systému platnému před zářím 2014, nebo bude vymýšlet něco jiného. Co se první otázky týče, operátor vypadá bojovně, co se týče otázky druhé, patrně je na odpověď ještě brzy a Vodafone využije následující týdny k úvahám.

 

Vodafone: „Hledali jsme zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli.“

 

„Souhlasíme s tím, že ČTÚ, stejně jako Vodafone, chrání práva spotřebitelů. Věříme proto, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb a takové řešení jsme jim nabídli. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat. Poslední rozhodnutí ČTÚ je překvapující a proto se na ČTÚ obrátíme se žádostí o bližší vysvětlení jejich postoje a zahájení přezkumného řízení. Považujeme také za nezbytné se obrátit s žádostí o pomoc na soud.“

Důležitý precedens

Za nás uživatele doufám, že tímto kauza skončí. Důležité také je, že by měla posloužit jako precedens v prakticky totožné při, kterou úřad vede s O2. Obdobné rozhodnutí by mělo následovat v následujících týdnech. Držme si palce, aby nadpis tohoto článku nebyl jen zbožným přáním.

Témata článku: Vodafone, ČTÚ, Kauzy

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • pcwifi 30. 9. 2015 7:21:48
    vyse flastru se nezmeni, stale pluji kaprici na spravna mista od operatoru...
  • TrueStory 29. 9. 2015 18:46:28
    Nechápu tu nebetyčnou do nebo volající DRZOST Vodafonu, kdy mu za tento...
  • Adam Kranar 29. 9. 2015 17:45:03
    Milion korun :-D:-D:-D:-D To snad ani nemyslí vážně, to je v příměru...
Určitě si přečtěte

ČTÚ si dláždí cestu k regulaci. Podmínky pro virtuální operátory jsou pokřivené

ČTÚ si dláždí cestu k regulaci. Podmínky pro virtuální operátory jsou pokřivené

** Virtuálům u nás pšenka nekvete, ČTÚ analyzoval trh a říká proč ** Síťoví operátoři drží virtuály na uzdě, ti sotva přežívají ** V budoucnu by se to mohlo změnit vlivem regulace, ale cesta je dlouhá

Včera | Pospíšil Aleš | 30

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

** Novou Nokii 3 můžete mít za necelé čtyři tisíce ** Zlevňovaly iPhony, Huawei P10 (lite) a Xperia XCompact ** Suveréně nejdražším zařízením se stal 12.9 iPad Pro za 37 777 Kč

31.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

** Vodafone Smart V8 je letošní jedničkou modelové řady od Vodafonu ** Svou výbavou se řadí do nižší střední třídy ** Lákat bude na kovové zpracování nebo čtečku otisků prstů

30.  7.  2017 | Měchura Milan | 9

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

** Evoluce osvědčeného konceptu bez výrazných chyb ** Konkurence nespí a pořádně Vodafonu zatápí ** Zajímavý poměr cena/výkon už není tak atraktivní jako dříve

27.  7.  2017 | Herodek Martin | 14


komerční sdělení

Komerční sdělení