Rozhovor Motorola: „Odblokování je poškozování autorských práv!“

V rozhovoru s Martinem Lancem, manažerem mobilních telefonů Motorola pro Českou republiku, jsme se dozvěděli hodně zajímavých věcí. Zajímal nás především šedý dovoz, problémy se zárukou s dovezenými mobily, jaký názor má Motorola na odblokování a to, jak poznat „oficiálně“ dovezené telefony.
Rozhovor Motorola: „Odblokování je poškozování autorských práv!“

Jak Motorola prodává mobily? Můžete definovat struktura distribučního řetězce?

Motorola má v ČR pouze nepřímý prodej, neprodáváme tedy přímo koncovým zákazníkům, ale prostřednictvím našich partnerů. Tento model je stejný jako u ostatních výrobců na našem trhu. Našimi partnery jsou mobilní operátoři, abecedně Český Mobil, Eurotel a RadioMobil, a tři distributoři, rovněž abecedně, Cellular Star, GSMobil a The PhoneHouse.

Klepněte pro větší obrázek Jaké mobily pro evropský trh Motorola v současné době vyrábí?

Pro evropský trh jsou určeny modely, které podporují sítě GSM. Motorola rovněž vyrábí mobily pro jiné standardy mobilních sítí, jako TDMA, CDMA, ty jsou ale určeny převážně pro americký trh. V současné době se snažíme, aby se mobily uváděly celosvětově, tedy aby se mobil, který začneme prodávat v Americe, objevil i v České republice (a tedy i v Evropě). Vnitřnosti budou vždy trochu odlišné podle sítě, pro kterou je mobil určen.

Na evropský trh jsme nedávno uvedli šestici novinek, lowendové modely Talkabout 191 a 192, manažerský mobil Timeport 280, dvě Véčka V.60 a V.66 a komunikátor Accompli 008. V Česku prodáváme ještě V.50 (i v sadě Twist), přičemž dobíhají prodeje modelů Timeport 250 a 260.

Dosud se ale u nás prodávaly mobily se zpožděním oproti zahraničí, což je příklad Motoroly V.60 a dalších starších modelů. Nelze se pak divit, že prodejci raději vozí mobily ze zahraničí.

Nechci nás nějak omlouvat, ale musíme dodržovat obchodní strategii firmy. Ta byla speciálně pro V.60 taková, že se uvede nejprve na pro Motorolu silných trzích, což je Německo, Itálie a Anglie. Právě v tomto se naše politika mění a chceme, aby se mobily u nás uváděly s maximálně jednoměsíčním zpožděním, jak jsem již naznačil před chvílí. To, co se stalo s V.60, by se už v budoucnu nemělo opakovat.

Tato strategie ale hodně podporovala šedý trh…

To máte bohužel pravdu. Tento mobil by si rádi koupili i lidé v Česku. A když nebyl, dovezli si ho z ciziny. Nemám nic proti tomu, když si někdo koupí mobil v zahraničí na dovolené. Hodně mi ale vadí to, že se sem mobily vozí ve velkém množství. Neodborně se zde flashují a nahrávají se do nich češtiny. Právě v tomto vidím velký problém.

Proč?

Bavme se např. o zmíněné Motorole V.60, která byla v Evropě uvedena na konci loňského roku. Bohužel, lokalizace telefonu do češtiny neproběhla tak rychle, jak jsme plánovali; trvalo delší dobu, než jsme ve firmwaru odladili všechny chyby. Proto se uvedení na český trh opozdilo. Druhým důvodem bylo uvedení většího množství modelů v závěru loňského roku, které vyžadovaly podobný servis. Nicméně jsme se poučili a v budoucnu by se něco podobného nemělo opakovat.

Vrátím se ale ještě k V.60. Pokud je někdo dovezl ve větším množstvím z ciziny a nechal do nich nahrát češtinu, mohlo se stát, že v tom starším firmwaru byly chyby; v té době byly pouze načerno získané české betaverze. Takový telefon pak nemusí vždycky správně fungovat, protože uvedený zásah nebyl odborný. Dotyčný dozajista neměl školení Motoroly, viděl jen peníze, že koupí mobil za pět a prodá za deset. A nestará se více o to, co bude dál. Tím samozřejmě naše značka trpí: zákazník se ptá, proč mu jeho nový mobil nefunguje, a viní z toho Motorolu. S tímto můžeme bohužel bojovat jen velmi těžko.

Za jak dlouho po uvedení na trh se dostanou mobily Motorola do nabídky operátorů? Zdá se nám, že zejména dražší modely jsou u operátorů vidět pozdě a zřídka.

Operátoři velice důsledně mobily testují, zda splňují veškeré normy, zjišťují, zda je k dispozici veškerá dokumentace, všechny certifikáty apod., takže doba od uvedení na trh po uvedení v nabídce operátora závisí na tom, jak rychle se podaří tyto testy provést. Největší zpoždění mají mobily, které podporují datové přenosy GPRS, protože ty se testují zdaleka nejdéle. Nové mobily Motorola, které byly nedávno uvedeny, se do nabídek operátorů dostanou již velmi brzy; např. V.66 se právě začala prodávat u Eurotelu.

Jak a kdy uzná Motorola záruku?

Když si koupíte mobil v Česku, který byl pro český trh určen, máte na mobil jednoletou záruku. Telefon vám v případě poruchy opraví ve dvou autorizovaných servisech, PPI-ETC a EBM, servisy máme jak v Praze, tak v Brně. Pokud chce zákazník uplatnit záruku, musí mít záruční list prodejce, který mu mobil prodal, což je operátor, nebo náš autorizovaný distributor.

Pokud si člověk koupí mobil v zahraničí, třeba na dovolené, a je schopen doložit, že si ho koupil, tak mu ho bez problému opravíme.

Dojde-li ale do servisu zákazník s mobilem, který není určen pro český trh, s českým záručním listem, mohou nastat velké problémy, a to zejména u novinek. Proč? Může se stát, že na mobil nemáme v danou chvíli správnou verzi firmwaru, že nemusí být skladem všechny součástky nutné k opravě, nebo že v servisu není k dispozici odblokovací klíče, které umožní nahrát nový firmware. Všechno tohle opravu komplikuje a konečný termín opravy to může oddálit.

Klepněte pro větší obrázek Takto problém bude cítit zákazník, Motorola jako taková to cítí navíc ještě jinak. Možná neřeknu nic nového, ale každá firma získává z prodeje svých mobilů prostředky, které použije na servis. České zastoupení dostane určité peníze na servis z prodejů, které učinila v Česku. Když to přeženu a řeknu, že všechny mobily se prodají v Německu, tak veškeré peníze na servis budou v Německu a v Česku nebude nic. A začínají problémy – nejsou náhradní díly, podpora, školení, kolikrát se může stát, že servis není trénovaný na to, aby spravoval nové typy mobilů. Příkladem budiž první Accompli, které bylo určeny pro asijský trh, nebo třeba V.60. V takovém případě musí kupující jít zpět k prodejci, který musí opravu zajistit; kde, to už je jeho problém. Proto je pro zákazníka lepší, když si koupí mobil, který je určen pro ten který trh a tyto problémy nenastanou.

Jenže mobily dovezené ze zahraničí se často prodávají levněji než ty oficiální. Např. Motorolu V.66 jsem viděl v obchodě za 12 tisíc, zatímco oficiálně stojí o několik tisícovek více. Jak je to možné?

To je velmi jednoduché. Tyto telefony pocházejí většinou ze zahraničních předplacených sad, např. V.66 takto prodává Vodafone. Když si od toho odečtete ještě zahraniční DPH, máte telefon za polovinu. U nás mobil odblokujete, nahrajete češtinu a mobil prodáte s výraznou slevou oproti oficiálnímu trhu.

Dá se s tím bojovat?

Dá, ale velmi těžko, připomíná mi to boj s větrnými mlýny. Zde nám nahrává český zákon, protože nahrání softwaru nebo odblokování je poškození autorských práv. Bohužel, ten kdo to odnese, je zákazník, nikoliv prodejce. Tohle by si zákazník měl uvědomit, i když při rozdílu 11 a 17 tisíc tohle riziko asi podstoupí každý. Při rozdílu 500 Kč je to už ale diskutabilní.

Druhou věcí je to, že připravujeme pro české zákazníky lepší služby v oblasti servisu. Trh spěje k tomu, že si zákazníci budou kupovat stále dražší telefony a od nich budou očekávat lepší a rychlejší servis. Když si zákazník koupí mobil v Česku, dostane od nás něco navíc, protože takových zákazníků si vážíme. Samozřejmě podnikáme další kroky a podporu partnerům, kteří nám pomáhají budovat naši značku a dodržují naši obchodní strategii.

Rovněž podnikáme další kroky společně s ostatními výrobci mobilů a zjišťujeme, jak je to vlastně s autorskými právy v případě nahrání nelegálního softwaru nebo odblokování mobilu pro danou síť. Tohle je podle mého názoru jeden ze způsobů, jak problém šedého dovozu řešit.

Jak obyčejný zákazník pozná, že kupuje „šedý“ mobil?

Pod baterií musí mít každý mobil tzv. MSN, číslo, které mobil jednoznačně identifikuje. Toto číslo začíná vždy písmeny SE a má jedenáct znaků. Na druhé pozici zprava je pak písmeno, které určuje, pro jaký trh je mobil určen. Je-li tam „Y“, je mobil určen k prodeji v ČR. Poslední znak pak určuje zákazníka, kterému byl mobil prodán (operátor, distributor…). Je-li tam něco jiného než ypsilon a v mobilu je nahrána čeština, je jasné, že s mobilem bylo neodborně manipulováno a že jde o mobil dovezený ze zahraničí. Číslo SE najdete rovněž i na krabici.

Druhým poznávací znakem je logo CCZ. To je certifikát, který říká, že tento produkt splňuje podmínky stanovené zákonem pro provoz tohoto zařízení v České republice. Zatímco dříve stačil obecný certifikát CE, dnes Česko vyžaduje dodatečný certifikát CCZ. Každý mobil musí od začátku tohoto roku tuto značku mít, jinak není schválen pro používání v ČR a nelze jej prodávat.

Tento proces schvalování může bohužel oddálit uvedení mobilu na český trh. Je to novinka, kterou bohužel musíme od nového roku plnit. Toto schválení je nyní povinné a je to vyžadováno velkými zákazníky, zejména operátory, protože za prodej zařízení bez certifikátu CCZ hrozí velké pokuty. I když je to vlastně krok zpět, když se chystáme do EU, je to na druhou stranu bič na šedé dovozce.


A na závěr obligátní otázka: jak to vypadá s českým slovníkem  iTAP, který Motorola slibuje už hodně dlouho?

Český slovník byl schválen v konečné verzi, takže do konce kvartálu bude již v nově uvedených mobilech, které budou záhy představeny. Do starších modelů, např. V.66, T191 nebo T280 budeme český iTAP nahrávat v servisech také.

Témata článku: Motorola, Motorola Pro, Motorola Pro+, Poslední znak, Motor, Obyčejný zákazník, Autor, Odblokování, Auto

Určitě si přečtěte

Lenovo Moto Z: netuctová modelka Twiggy [recenze]

Lenovo Moto Z: netuctová modelka Twiggy [recenze]

** Moto Z je velmi štíhlý smartphone s podporou přídavných modulů ** Nešetří ani na vlastní výbavě ** Kladů je většina, chyb jen několik

8.  1.  2017 | Láska Jan | 1

Lenovo Moto Mods: batůžky s extra funkcemi pro řadu Moto Z [recenze]

Lenovo Moto Mods: batůžky s extra funkcemi pro řadu Moto Z [recenze]

** Moto Mods je první modulární systém, který dává smysl ** Moro Mods půjdou použít i s budoucími modely Moto Z ** Cena je vysoká, pro Moto Mods musíte najít využití

21.  12.  2016 | Vrbacký Jakub | 10

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

** Jaký vybrat model, aby příliš nestál, ale byl dostatečně kvalitní? ** Vybíráme 11 nejvýhodnějších smartphonů ** Připravte si pět až deset tisíc korun

19.  12.  2016 | Láska Jan

Lenovo Moto Z Play: transformer, co konečně dává smysl. S Moto Mods, i bez nich [recenze]

Lenovo Moto Z Play: transformer, co konečně dává smysl. S Moto Mods, i bez nich [recenze]

** Výborně vybavený smartphone za rozumnou cenu ** Rozšiřitelnost i změna vzhledu za pomocí Moto Mods ** podpora pro dvě SIM a micro SD kartu zároveň

11.  12.  2016 | Vrbacký Jakub | 20

Skládačka, která dává smysl. Moto Z a všechny Moto Mods v jednom videu

Skládačka, která dává smysl. Moto Z a všechny Moto Mods v jednom videu

** Modulární mobil zkoušel Google i LG, ale za správný konec to bere až Lenovo/Moto ** Smartphony Moto Z a Z Play jsou skvělé samy o sobě ** Moto Mods fungují jako nenásilný bonus

8.  12.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 8