Rozhovor: Oskarův výpadek sítě v otázkách a odpovědích

Včera došlo k celorepublikovému výpadku sítě Oskar. Tento výpadek sítě byl způsoben chybou Českého Telecomu. Přinášíme vám rozhovor se zástupci obou zúčastněných stran – Jonem Eddym z Oskara a Vladanem Crhou z Českého Telecomu.
Rozhovor: Oskarův výpadek sítě v otázkách a odpovědích
Jak jsme vás dnes již informovali v tomto článku, tak včera došlo k celorepublikovému výpadku sítě Oskar. Tento výpadek sítě byl způsoben chybou Českého Telecomu v nastavení záložního datového spoje Oskarova Hi-Tech centra se zbytkem Oskarovy sítě. Přinášíme vám rozhovor se zástupci obou zúčastněných stran – Jonem Eddym a Vladanem Crhou.

Rozhovor s Jonem Eddym

Jon Eddy je technický vicepresident společnosti Český Mobil, která je provozovatelem sítě Oskar. Ačkoliv měl včera díky výpadku sítě mnoho práce, tak byl tak laskavý a věnoval nám pár minut svého času na tento rozhovor.

Co způsobilo výpadek sítě Oskar?

Dnes v 7:55 došlo k mechanickému přerušení optického kabelu Českého Telecomu, které narušilo spojení řídícího centra Českého Mobilu s jím provozovanou sítí Oskar. To by však nemělo mít vliv na provoz sítě, neboť kabel by měl mít záložní propojení, navíc zálohované mikrovlnným spojem. Obojí dodávané Český Telecomem. Obě spojení i jeho zálohy bohužel selhaly. Závada tedy byla způsobena nedodáním služby ze strany Českého Telecomu a výpadky jsou důsledkem neposkytnutí dohodnuté síťové architektury.

Jaké byly povinnosti Českého Telecomu ohledně zajištění konektivity?

Český Telecom dodává síti Oskar konektivitu ve vysokokapacitních páteřních oblastech sítě. Veškeré dodané služby musí dosahovat Oskarových vysokých standardů spolehlivosti a shodovat se s dohodami o úrovni služeb.

Bylo spojení z Hi-Tech centra nějak zálohováno? Jestli ano, tak proč záloha nefungovala?

Zálohování jsem již zmínil v první odpovědi. Navíc Oskar instaluje další vlastní záložní systém v Hi-Tech centru, jehož zprovoznění předpokládáme příští měsíc. Nově rovněž doplníme druhý optický kabel Českého Telecomu.

Jak dlouho závada trvala?

Závada začala v 7:55. Některé služby byly zprovozněny do 10 hodin dopoledne. Všechny ostatní služby byly opět aktivní postupně do 12 hodin.

Co všechno v síti Oskar nefungovalo? Je pravda, že ta část sítě, která je od Ericssonu měla podstatně větší problémy než ta část od Siemensu? Jestli ano, tak proč?

Největší dopad měl výpadek na naše zákazníky užívající předplacených služeb a na ty, kteří používají SMS. Právě tyto služby byly zprovozněny jako první v 10 hodin. Větší výpadek byl zaregistrován v Jižních Čechách, neboť tam byl systém připojen na Oskarovo Hi-Tech centrum optickým kabelem.

Omluvil se Český Telecom za tuto závadu?

Podnítili jsme Český Telecom, aby zveřejnil fakta o této záležitosti. Oskar i nadále zůstává samozřejmě otevřený objektivní komunikaci této věci.

Plánuje Český Mobil zažalovat Český Telecom za porušení smluvních podmínek a poškození dobrého jména společnosti?

Oskar přezkoumá všechna možná opatření. Naším prvním cílem je však zajistit integritu a stabilitu sítě.

Uvažuje český Mobil o změně společnosti, která zajišťuje spojení Hi-Tech centra se zbytkem sítě?

Jak už bylo řečeno, doplníme vlastní dráhy a zvýšíme počet záloh Českého Telecomu. Zvažujeme také jiné dodavatele.

Byla to první závada v síti Oskar, kterou zapříčinil Český Telecom?

Bohužel ne. Výpadky způsobené Českým Telecomem jsou důsledkem neposkytnutí dohodnuté síťové architektury. Oskara však nedokáže tyto věci předjímat, neboť se jedná o oblast mimo Oskarovu síť.

Rozhovor s Vladanem Crhou

Vladan Crha je tiskový mluvčí společnosti Český Telecom. Díky jeho laskavosti se nám podařilo získat ještě včera v podvečer odpovědi na naše otázky.

Co způsobilo výpadek sítě Oskar?

Dnes ráno v 7:55 došlo v průmyslové zóně u Říčan k přerušení optického kabelu ČTc, který spojoval řídící centrum ČM se sítí Oskar (blíže tisková zpráva).

Je pravda, že se nejedná o první výpadek sítě Oskar zapříčiněný chybou Českého Telecomu?

Ano. V listopadu loňského roku došlo kvůli výpadku přenosových tras ČTc k lokálnímu a krátkodobému přerušení provozu sítě Oskar na Severní Moravě.

Jaké byly povinnosti Českého Telecomu ohledně zajištění konektivity Oskarova Hi-Tech centra?

ČTc provozuje spojení řídícího centra, včetně záložního mikrovlnného připojení.

Bylo spojení z Hi-Tech centra nějak zálohováno? Jestli ano, tak proč záloha nefungovala?

Ano. Záložní mikrovlnné spojení se automaticky nenastartovalo v důsledku špatné konfigurace. Pracovníci ČTc ho proto zprovoznili manuálně v 11:15. Paradoxní je, že právě dnes bylo v uvedené lokalitě dokončeno budování další záložní trasy (optický kabel). Toto spojení bude uvedeno do provozu ještě tento víkend.

Jak dlouho trvalo než byl Český Telecom schopen provizorně zprovoznit opětovné spojení Hi-Tech centra se zbytkem Oskarovy sítě? Jak dlouho trvalo než bylo spojení plně obnoveno?

Porucha byla na dohledovém pracovišti lokalizována po 8:00, v 11:15 bylo zprovozněno záložní připojení, v 12:55 bylo dokončena oprava optického kabelu (svařování) a umožněn plnohodnotný provoz.

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Ostatní, Výpadek

17 komentářů

Nejnovější komentáře

  • LK 17. 7. 2001 19:32:49
    Je jiste spatne,ze ma Oskar problemy. Ale musi se Oskarovi nechat, ze...
  • tester 17. 7. 2001 19:32:49
    "KOKOT" jsi jedině TY! Ta zmiňovaná "kvalita" služeb (minimálně v lokalitě...
  • Martin 17. 7. 2001 19:32:49
    Tak pozor, hochu, to nejsou žádné zbytečné vlny, ale smutná realita! V...
Určitě si přečtěte

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

** Novou Nokii 3 můžete mít za necelé čtyři tisíce ** Zlevňovaly iPhony, Huawei P10 (lite) a Xperia XCompact ** Suveréně nejdražším zařízením se stal 12.9 iPad Pro za 37 777 Kč

31.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

** Vodafone Smart V8 je letošní jedničkou modelové řady od Vodafonu ** Svou výbavou se řadí do nižší střední třídy ** Lákat bude na kovové zpracování nebo čtečku otisků prstů

30.  7.  2017 | Měchura Milan | 9

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

** Evoluce osvědčeného konceptu bez výrazných chyb ** Konkurence nespí a pořádně Vodafonu zatápí ** Zajímavý poměr cena/výkon už není tak atraktivní jako dříve

27.  7.  2017 | Herodek Martin | 14

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

** V červnu jsme nejvíc kupovali modely s cenovkou do 7 tisíc ** Ze značek převládá Samsung a Huawei ** Nejoblíbenějším smartphonem od Applu je iPhone SE

21.  7.  2017 | Láska Jan | 8


komerční sdělení

Komerční sdělení