Rozhovor: Oskarův výpadek sítě v otázkách a odpovědích

Včera došlo k celorepublikovému výpadku sítě Oskar. Tento výpadek sítě byl způsoben chybou Českého Telecomu. Přinášíme vám rozhovor se zástupci obou zúčastněných stran – Jonem Eddym z Oskara a Vladanem Crhou z Českého Telecomu.
Rozhovor: Oskarův výpadek sítě v otázkách a odpovědích
Jak jsme vás dnes již informovali v tomto článku, tak včera došlo k celorepublikovému výpadku sítě Oskar. Tento výpadek sítě byl způsoben chybou Českého Telecomu v nastavení záložního datového spoje Oskarova Hi-Tech centra se zbytkem Oskarovy sítě. Přinášíme vám rozhovor se zástupci obou zúčastněných stran – Jonem Eddym a Vladanem Crhou.

Rozhovor s Jonem Eddym

Jon Eddy je technický vicepresident společnosti Český Mobil, která je provozovatelem sítě Oskar. Ačkoliv měl včera díky výpadku sítě mnoho práce, tak byl tak laskavý a věnoval nám pár minut svého času na tento rozhovor.

Co způsobilo výpadek sítě Oskar?

Dnes v 7:55 došlo k mechanickému přerušení optického kabelu Českého Telecomu, které narušilo spojení řídícího centra Českého Mobilu s jím provozovanou sítí Oskar. To by však nemělo mít vliv na provoz sítě, neboť kabel by měl mít záložní propojení, navíc zálohované mikrovlnným spojem. Obojí dodávané Český Telecomem. Obě spojení i jeho zálohy bohužel selhaly. Závada tedy byla způsobena nedodáním služby ze strany Českého Telecomu a výpadky jsou důsledkem neposkytnutí dohodnuté síťové architektury.

Jaké byly povinnosti Českého Telecomu ohledně zajištění konektivity?

Český Telecom dodává síti Oskar konektivitu ve vysokokapacitních páteřních oblastech sítě. Veškeré dodané služby musí dosahovat Oskarových vysokých standardů spolehlivosti a shodovat se s dohodami o úrovni služeb.

Bylo spojení z Hi-Tech centra nějak zálohováno? Jestli ano, tak proč záloha nefungovala?

Zálohování jsem již zmínil v první odpovědi. Navíc Oskar instaluje další vlastní záložní systém v Hi-Tech centru, jehož zprovoznění předpokládáme příští měsíc. Nově rovněž doplníme druhý optický kabel Českého Telecomu.

Jak dlouho závada trvala?

Závada začala v 7:55. Některé služby byly zprovozněny do 10 hodin dopoledne. Všechny ostatní služby byly opět aktivní postupně do 12 hodin.

Co všechno v síti Oskar nefungovalo? Je pravda, že ta část sítě, která je od Ericssonu měla podstatně větší problémy než ta část od Siemensu? Jestli ano, tak proč?

Největší dopad měl výpadek na naše zákazníky užívající předplacených služeb a na ty, kteří používají SMS. Právě tyto služby byly zprovozněny jako první v 10 hodin. Větší výpadek byl zaregistrován v Jižních Čechách, neboť tam byl systém připojen na Oskarovo Hi-Tech centrum optickým kabelem.

Omluvil se Český Telecom za tuto závadu?

Podnítili jsme Český Telecom, aby zveřejnil fakta o této záležitosti. Oskar i nadále zůstává samozřejmě otevřený objektivní komunikaci této věci.

Plánuje Český Mobil zažalovat Český Telecom za porušení smluvních podmínek a poškození dobrého jména společnosti?

Oskar přezkoumá všechna možná opatření. Naším prvním cílem je však zajistit integritu a stabilitu sítě.

Uvažuje český Mobil o změně společnosti, která zajišťuje spojení Hi-Tech centra se zbytkem sítě?

Jak už bylo řečeno, doplníme vlastní dráhy a zvýšíme počet záloh Českého Telecomu. Zvažujeme také jiné dodavatele.

Byla to první závada v síti Oskar, kterou zapříčinil Český Telecom?

Bohužel ne. Výpadky způsobené Českým Telecomem jsou důsledkem neposkytnutí dohodnuté síťové architektury. Oskara však nedokáže tyto věci předjímat, neboť se jedná o oblast mimo Oskarovu síť.

Rozhovor s Vladanem Crhou

Vladan Crha je tiskový mluvčí společnosti Český Telecom. Díky jeho laskavosti se nám podařilo získat ještě včera v podvečer odpovědi na naše otázky.

Co způsobilo výpadek sítě Oskar?

Dnes ráno v 7:55 došlo v průmyslové zóně u Říčan k přerušení optického kabelu ČTc, který spojoval řídící centrum ČM se sítí Oskar (blíže tisková zpráva).

Je pravda, že se nejedná o první výpadek sítě Oskar zapříčiněný chybou Českého Telecomu?

Ano. V listopadu loňského roku došlo kvůli výpadku přenosových tras ČTc k lokálnímu a krátkodobému přerušení provozu sítě Oskar na Severní Moravě.

Jaké byly povinnosti Českého Telecomu ohledně zajištění konektivity Oskarova Hi-Tech centra?

ČTc provozuje spojení řídícího centra, včetně záložního mikrovlnného připojení.

Bylo spojení z Hi-Tech centra nějak zálohováno? Jestli ano, tak proč záloha nefungovala?

Ano. Záložní mikrovlnné spojení se automaticky nenastartovalo v důsledku špatné konfigurace. Pracovníci ČTc ho proto zprovoznili manuálně v 11:15. Paradoxní je, že právě dnes bylo v uvedené lokalitě dokončeno budování další záložní trasy (optický kabel). Toto spojení bude uvedeno do provozu ještě tento víkend.

Jak dlouho trvalo než byl Český Telecom schopen provizorně zprovoznit opětovné spojení Hi-Tech centra se zbytkem Oskarovy sítě? Jak dlouho trvalo než bylo spojení plně obnoveno?

Porucha byla na dohledovém pracovišti lokalizována po 8:00, v 11:15 bylo zprovozněno záložní připojení, v 12:55 bylo dokončena oprava optického kabelu (svařování) a umožněn plnohodnotný provoz.

Diskuze (17) Další článek: Oskar včera nefungoval: viníkem je Český Telecom!

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Vodafone, Výpadek, Oskar, První cíl

Určitě si přečtěte

Balíček StreamOn narazil u „německého ČTÚ“. Porušuje síťovou neutralitu

Balíček StreamOn narazil u „německého ČTÚ“. Porušuje síťovou neutralitu

** Balíčky Vodafone Video Pass a T-Mobile StreamOn se řeší i u nás ** Tuzemský regulátor naznačuje, že o verdiktu německých kolegů ví ** Vodafone Video Pass může mít problém kvůli redukci kvality videa

Dnes | Pospíšil Aleš | 8

Vodafone v lednu začne prodávat Xiaomi a přidá velké povánoční slevy [ceník]

Vodafone v lednu začne prodávat Xiaomi a přidá velké povánoční slevy [ceník]

** Výkon za rozumnou cenu, takové jsou dle Vodafonu modely Xiaomi ** Top model Xiaomi Mi MIX 2 vyjde na necelých 15 tisíc korun ** Operátor v lednu výrazně zlevňuje, ceny jdou dolů o tisíce

31.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 14

Volali jsme jako jindy v neděli, o stovky procent vyskočily na Štědrý den data

Volali jsme jako jindy v neděli, o stovky procent vyskočily na Štědrý den data

** Selfíčko s dárečkem jedině přes messenger a přes Wi-Fi ** Nejvíce volali, SMSkovali a datovali zákazníci T-Mobilu ** Průměrná hodnota přenesených dat na SIM se pohybuje od 40 do 60 MB

25.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 17

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

** Ve zvýhodněné kategorii „pro věrné“ je tento měsíc 13 modelů ** Prosincovou novinkou je nejvybavenější Nokia s „čistým“ Androidem ** Pokud upíšete duši na dvě léta, dostanete slevu 2 000 Kč

4.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 3