Rozhovor s Aliatelem: časem nabídneme služby i v soukromé sféře

Navštívili jsme telekomunikační společnost Aliatel, kde jsme si povídali se senior manažerem pro regulaci a licence Richardem Stonavským o současné situaci na telekomunikačním trhu a společnosti Aliatel a jejích plánech do budoucna.
Rozhovor s Aliatelem: časem nabídneme služby i v soukromé sféře

Kdy nabídnete většinu svých služeb i pro soukromou sféru?

V  naší nabídce nerozlišujeme mezi soukromou a veřejnou sférou. Každý kdo přistoupí na naše všeobecné a obchodní podmínky dostane poskytnutou vybranou službu.

Jak změní začátek roku 2003 vaše akční ceny, které platí do konce roku?

Speciální nabídka meziměstských hovorů za cenu místních končí koncem letošního roku, ale již na podzim budeme připravovat novou akční nabídku, která bude platit od 1.1.2003. Od 1.1.2003 dojde zcela určitě k  pohybu cen reagujících na naše náklady, na konkurenci a zejména na dominantní ČTc. Hlavně budeme reagovat na cenové plány ČTc od nového roku, protože se neustále snažíme být výhodnější než ČTc. Další vliv na cenu bude mít plánované uvedení pevné předvolby operátora, které bude od 1. ledna příštího roku.

Na jaký produkt se vaše společnost speciálně zaměřuje?

Jsme přesvědčeni, že nejlépe se prodává kvalitní služba. Zákazníkům proto chceme nabídnout spolehlivost a kvalitu, proto také například máme nonstop dohledové centrum, abychom byli schopni monitorovat každou část naší sítě. Například u nižších služeb máme dohled až ke SmartBoxu včetně i když ho zákazník nemá sledujeme zda telefonuje a podle toho vyhodnocujeme situaci.

Volbu operátora od vás může získat ten, kdo měsíčně provolá více jak 500 Kč. Proč jste stanovili tuto hranici a kolik máte zákazníků?

V  současné době máme asi 4 000 zákazníků využívajících volbu operátora a 500 Kč za tuto službu je čistě naše obchodní politika. Jsme si jisti, že takto konstruovaná nabídka zaujme potencionální zákazníky. Časem s pevnou předvolbou operátora předpokládáme, že půjdeme ještě do nižšího segmentu trhu.

Vyplatí se vám již dnes služba volba operátora se současnou základnou zákazníků?

Vývoj služby je úspěšný.

Kdy budete poskytovat vytáčené připojení k  Internetu?

Jednání s  ČTc jsme zahájili v polovině srpna a tuto službu bychom chtěli nabídnout ještě ke konci roku.

Byli jste vytopeni, jak vás to postihlo?

Vyplaveni jsme byli, a to poměrně ve velkém rozsahu. Velké škody vznikly zejména v  naší centrále v  Karlíně na technickém skladu, který byl zaplaven z  kanalizace. Ústředí v  pražském Karlíně bylo evakuováno již 12. srpna ráno a z části jsme se vrátili až 13 září. V době povodní bylo kontaktní a dohledové centrum přesunuto do Nagana – Žižkov a odtud byl celý provoz řízen. Mezi další nejvíce postižené lokality patří Písek, Litoměřice a Ústí nad Labem. Celkové škody byly odhadnuty asi na 130-150 miliónů korun. Naši zákazníci ale povodněmi nebyli postiženi a síť po celou dobu až na pár krátkodobých výjimek běžela celou dobu.

Finanční výsledky vzhledem k  povodním? Nejde o ztráty přímo zaviněné, ale o ztráty sekundární - úbytek nových zákazníků.

Žádný odliv zákazníků vzhledem k povodním nebyl hlášen. Pokud zákazník neutopil své koncové zařízení, tak nám síť neustále běžela. Naopak jsme ještě získali pár nových zákazníků na úkor ČTc.

Své stroje u vás má Internet zadarmo od Centra. Jak to odnesl? Je někdo z  vašich klientů off-line?

Technika Centra je umístěna v TeleHousu na Žižkově, takže je dostatečně vysoko. Pokud jsou někteří klienti off-line, tak se jedná o klienty připojené linkou ČTc nebo prozatím samotný zákazník nezprovoznil své zařízení, ale s  tím my nemůžeme nic udělat. Přímo připojení zákazníci jsou v  provozu.

Co pro vás znamená víkendové přečíslování?

Změny v  ústřednách jsme již provedli a vše otestovali, a tak neočekáváme komplikace a vzrušující okamžiky.

Jak se daří zavádět 0906 a 0909?

Smlouvu o propojení těchto služeb s přidanou hodnotou jsme s  ČTC uzavřeli v průběhu léta. Zatím je na první hodnocení i z důvodů povodní příliš brzy.

Proč bylo využito číslo 0800 až nyní?

Propojovací smlouvu s ČTc máme již od listopadu loňského roku a od té doby nabízíme službu Profit Call 800. Pro účely našeho Call centra jsme koncem června otevřeli linku 0800.

Co říkáte na LLU (local loop unbundling - umožňuje přístup k místní smyčce. Tj. že Telecom pronajme jiným operátorům za určitý paušál koncovou smyčku mezi zákazníkem a místní ústřednou ČTc) nařízené na Slovensku antimonopolním úřadem?

Služby na této smyčce v  současné obě poskytuje pouze ČTc. Podle našeho zákona je toto umožněno, ale není to pro ČTc povinnost, proto tuto službu dominantní operátor neposkytuje.

Co ADSL? Zatím ho můžete prodávat zákazníkům jen při wholesale (velkoobchodní) nabídce. Přístupové linky vlastní ČTc. Očekáváte nějakou změnu?

Právě naopak, v současnosti nemůžeme ADSL nabízet vůbec. Jedná se o jeden ze způsobů přístupu k  místní smyčce a ČTc má na podzim povinnost zveřejnit velkoobchodní nabídku. Do té doby se musí zdržet maloobchodního poskytování ADSL. Ano, věříme že ČTc vyhoví ČTÚ a zveřejnění velkoobchodní nabídku ADSL teď na podzim.

Co říkáte na novelizaci Telekomunikačního zákona a postup?

Ano vítáme ji, čím dřív tím lépe. Ovšem novela telekomunikačního zákona by neměla zastínit přípravu nového zákona o elektronických komunikacích, který by měl vstoupit nejpozději v platnost začátkem roku 2004, kdy již možná vstoupíme do Evropské unie.

Jak vnímáte ČTÚ za posledního půl roku?

Je vidět, že ČTÚ za posledního půl roku výrazně přidalo. Nejspíše si začínají uvědomovat vážnost ohrožení konkurence na telekomunikačním trhu a věříme, že i následující kroky budou napomáhat rozvoji konkurence. Také snad bude zamezeno objektům s  významným postavením na trhu v tom, aby tohoto postavení zneužívaly.

Uvažujete o prodeji společnosti?

V  současné době naši akcionáři čekají na vhodnější situaci na trhu. Také se čekalo na prodej ČTc. Teď není vhodná doba k  prodeji.

Témata článku: Operátoři, Ostatní