Rozhovor s řediteli Oskara a Vodafonu: co se chystá?

Oskar se dostal minulý týden dostal pod křídla světového operátora Vodafone. Co tato změna přinese oběma stranám v rozhovoru prozradí prezident a generální ředitel Vodafonu Arun Sarin, generální ředitel ostatních dceřiných společností Vodafonu Paul Donovan a generální ředitelka Oskara Karla D. Stephens.
Rozhovor s řediteli Oskara a Vodafonu: co se chystá?

Oskar rozeslal zajímavou zprávu se záznamem telekonference, která proběhla po jeho prodeji Vodafonu. Na otázky odpovídají generální ředitel Vodafonu Arun Sarin, generální ředitel ostatních dceřiných společností Vodafonu Paul Donovan a samozřejmě generální ředitelka Oskara Karla D. Stephens.


Celá transakce skončila, Vodafone oficiálně koupil Oskara a také rumunský Connex. Jak tato transakce zapadá do celkové strategické perspektivy Vodafonu?

Arun: Vodafone strategicky vybudoval jednu z největších mobilních sítí na světě a má majetkové zájmy ve 27 zemích světa. Tento globální dosah je jednou z našich nejsilnějších zbraní; díky globální úrovni naší činnosti můžeme svým zákazníkům nabídnout služby a produkty světové kvality, ale zároveň je můžeme nabízet i v kontextu místních trhů. Pomáhají nám i naše globální kupní síla a odborné znalosti, které naši činnost podporují.

Oblast střední a východní Evropy jsme si vybrali jako klíčovou pro naši teritoriální expanzi a Oskar s Connexem patří mezi rychle se rozvíjející a dynamické operátory. Lze říci, že tato volba byla přirozeným vyústěním našeho podobného přístupu.

Oskar je charakteristický agresivním přístupem, živou kulturou a výraznou a nepřehlédnutelnou přítomností na trhu. Vodafone tuto situaci vnímal jako dobrý základ své další činnosti a moc se těším, jak budeme s místním týmem nabízet českým mobilním uživatelům ještě lepší produkty.

Všichni se ptají, kdy dojde ke změně značky... Myslíte, že můžete uspokojit naši zvědavost?

Paul: Vzhledem k tomu, že od uzavření transakce uběhlo několik desítek hodin, se obávám, že vaši zvědavost hned tak neuspokojíme! Můžu říct, že jsem si velmi dobře vědom citu, který česká veřejnost chová ke značce Oskar. Ještě než přistoupíme k nějakým krokům vedoucím ke změně značky, je třeba, abychom navázali vztah se zákazníky a českou veřejností. Jen tak budou moci docenit přidanou hodnotu a hmatatelné výhody, které jim můžeme nabídnout, aniž by se přitom museli vzdát věcí, které měli u Oskara tak rádi.

Co Oskar získá ze svého připojení k rodině Vodafonu?

KDS: Ve svém konečném důsledku je to otázka toho, co z něj bude mít zákazník. Je jasné, že Oskar bude mít užitek z přístupu k globální znalostem Vodafonu, jmenovitě jejich „Centre of Excellence“ a osvědčeným postupům. Jako příklad bych uvedla, že jako první věc bychom rádi převzali technologické know-how, např. z oblasti pokrytí signálem. Navíc budeme mít o hodně víc co nabídnout zákazníkům v oblasti služeb s přidanou hodnotou, např. „Vodafone liveTM“, což je platforma pro zábavní služby jako hudba, hry, vizuální produkty... zkušenost s touto službou zákazníky určitě dostane!

Coby generální ředitel jedenácté největší společnosti na světě s přibližně 50 000 zaměstnanci jste považován za jednoho z globálních obchodních vůdců. Co potřebuje úspěšný podnik? A má tuto zvláštní ingredienci i Oskar?

Arun: Tak samozřejmě k tomu, aby byl podnik úspěšný, je potřeba mnoho věcí. Rozhodně se ale vždy zajímám o dvě věci, z níž jedna je jasná vize podporovaná výjimečnou schopností implementace. Vize je „umění možného“ – např. já rád používám příklad, že pouze jedna pětina světové populace má přístup k bezdrátovým technologiím a dvě miliardy lidí v životě netelefonovaly. Přestavte si možnost, že by svůj první hovor uskutečnily prostřednictvím mobilního telefonu!

Ale celá vize je k ničemu, pokud nemáte obchodní disciplínu, díky níž jste schopni implementovat nezbytné kroky, kterými vizi uvedete v život. K tomu je zapotřebí jiný typ dovedností. Domnívám se, že Oskar má všechno, co recept na úspěch vyžaduje.

Co se vám na Oskarovi líbí nejvíc?

Paul: Je to snadné... kultura. Vedení této společnosti věnovalo hodně energie tomu, aby z Oskara vytvořilo zábavné a zajímavé pracoviště s náročnými úkoly. Karla prohlásila, že jejím cílem bylo dosáhnout toho, aby všichni odshora až dolů v rámci společnosti žili značkou. Na základě toho, co jsem z rozhovorů s několika zaměstnanci zjistil, si myslím, že se jí to podařilo.

Další věc, která se mi na Oskarovi líbí, je jeho silné zaměření na zákazníka. Oskar a Vodafone sdílejí společný přístup k vytváření výjimečné zákaznické zkušenosti – ve Vodafonu říkáme, že se doslova snažíme zákazníka „potěšit“. A to zcela zapadá do cílů Oskara a je to jeden z dalších důvodů, proč jsme rádi, že se Oskar stává naší součástí.

Jednou ze skvělých věcí mého působení ve funkcí generálního ředitele dceřiných společností Vodafonu je, že se podílím na předávání toho nejlepšího mezi jednotlivými trhy a společnostmi, se kterými se dostanu do styku. Rozhodně můžu říct, že některé z inovací, kterých tento tým dosáhl například v oblasti budování interní značky, o němž jsem se už zmiňoval, jsou mezi věcmi, o něž se podělím i s dalšími podniky v rámci skupiny.

Jakou vizi má Vodafone pro Oskara do budoucna?

Arun: Oskara vnímáme jako významného hráče oblasti střední a východní Evropy a jsme velmi rádi, že rozšiřuje řady globální rodiny Vodafonu. Vidíme, že se Oskar nadále snaží posílit svoji přítomnost na trhu v ČR, a to tím, že se snaží zákazníkům i nadále nabízet nejlepší zkušenost ze všech operátorů.

Co se v Oskarovi změní jeho připojením k velké globální společnosti? Ztratí svoji „českost“?

KDS: Vůbec si nemyslím, že by se duch Oskara musel až tak měnit. Samozřejmě se budeme muset přizpůsobit roli člena velké rodiny a připravit se na přechod ke značce Vodafone. To je jisté. Přestože má každá rodina společný základ, hodnoty a celkovou sílu pramenící z jejího spojení v jeden tým, stále existuje prostor pro to, aby jednotliví členové projevili svůj pohled na věc. Alespoň takovou zkušenost mám ze své rodiny v Kanadě!

Jedna z věcí, kvůli které si Vodafonu velmi vážím, je, že tuto vlastnost nejen podporuje, ale dokonce zašli ještě dál... udělali z ní přednost. Jak už říkal Paul, rozhlížejí se po trhu a systematicky hledají operátory, kteří by svým přístupem a talentem mohli sloužit jako příklad pro ostatní členy Vodafonu. Nemůžu se dočkat, až Oskar bude stavět na výhodách, které mu přinesl jeho vlastní úspěch, a na znalostech a výhodách, které pramení z jeho globálního přístupu.

Oskar je třetím operátorem na trhu, který během pěti let z původní 23% penetrace dosáhl více jak stoprocentní penetrace. Jakou si myslíte, že má za těchto okolností možnost dalšího růstu?

Arun: Kdybychom si nemysleli, že existuje potenciál pro další růst, tak bychom tu společnost nekupovali. Zaprvé je nutné nevnímat úroveň penetrace jako naprostý „strop“, nad který už růst není možný. Oskar má také vedoucí výsledky v oblasti ARPU (průměrný výnos na zákazníka) a obrat se za poslední rok zvýšil o 35 %.

Ale pokud mám na tu otázku odpovědět ve smyslu dalšího růstu Oskara, můžu rozhodně zmínit několik věcí. Tak především jsou to možnosti, které spuštění sítí 3G v ČR přinesou v oblasti „infotainmentu“ a pokročilých datových služeb. Vodafone live! TM je náš globální portál, který zákazníkům umožňuje vytvářet a posílat fotografie, poslouchat hudbu, sledovat video, stahovat hry, nastavit si zvonění a myslím, že jej čeští uživatelé budou považovat za velice atraktivní.

Kromě toho vidíme Oskarovo zaměření na segment malých a středních firem jako příležitost pro zlepšení jejich přístupu k službám zvyšujícím produktivitu. Díky využívání administrativních nástrojů a softwaru jim pomůžeme zvýšit konektivitu s jejich podnikem a zároveň zachovat svobodu, která je pro české podnikatele tak důležitá.

Kdy budou produkty a služby Vodafonu, jako např. Vodafone Live, dostupné na českém trhu?

Paul: Znovu musím zopakovat, že na podobné marketingové plány je příliš brzy. Ale samozřejmě se s Oskarovým vedením pustíme co nejdříve do práce na integraci Oskara do širší rodiny Vodafonu.

Jaký je to pocit končit činnost společnosti, kterou jste od základů vybudovala?

KDS: Vůbec nemám pocit, že by společnost končila. Pro Oskara je to vlastně začátek další zajímavé kapitoly v rámci silné a úspěšné globální rodiny. Jsem velmi pyšná na to, co tady náš tým dokázal od samého začátku, kdy jsme v roce 2000 dokázali v rekordně krátkém čase spustit GSM síť, až po vybudování silné a respektované značky. Těchto pět let se neslo ve znamení růstu překonávajícího všechny plány.

Vodafone je světová jednička na trhu mobilních služeb a naše společnost, zákaznícia zaměstnanci můžou s nadějí očekávat budoucnost s Vodafonem. Nemůžu se dočkat, až si vyhrnu rukávy a pustím se do práce!

Slyšel jste o Oskarově pravidle „odkládání vázanek“? Pověsíte během pobytu v Praze svoji vázanku na věšák?

Arun: (Směje se) Upřímně mi vůbec nevadí vzít si na sebe neformální golfové tričko. Jsem rád, že ve Vodafonu se nemusíme ostatní snažit ohromovat svým oblečením. Místo toho se zaměřujeme na poskytování služeb a produktů, které naši zákazníci chtějí, a usilujeme o dokonalost. Myslím si, že Oskar bude skvělým přírůstkem do rodiny a těším se na novinky, které ČR může očekávat.

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Kupní síla, Oskar, Náročný úkol, Voda

Určitě si přečtěte

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

** Ve zvýhodněné kategorii „pro věrné“ je tento měsíc 13 modelů ** Prosincovou novinkou je nejvybavenější Nokia s „čistým“ Androidem ** Pokud upíšete duši na dvě léta, dostanete slevu 2 000 Kč

4.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 3

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

** T-Mobile dá dva mobily za cenu jednoho (při podpisu smlouvy) ** O2 zlevní mobily (při podpisu smlouvy) ** Vodafone umožní streamovat video zdarma (v té správné aplikaci)

26.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 14

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

** Operátoři slibují něco nového a fantastického ** Problém je, že to zřejmě odporuje pravidlům ** ...a hlavně to nedává velký smysl pro uživatele

25.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

** T-Mobile s Vodafonem představili balíčky pro neomezené video ** Ale pozor, reklamy třeba na YouTube, ukrajují ze základního limitu ** Nevědomky tak můžete prosurfovat cenná data a dokupovat další

17.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 39