Rozhovor: vyplatí se oficiální mobil místo šedého dovozu?

Tzv. šedý dovoz mobilních telefonů je dnes rozšířen prakticky stejně jako oficiální prodej. Zákazníky láká především nízkými cenami. Je ale koupě takového telefonu opravdu výhodná, nebo je třeba dát si pozor? Jak je to se zárukou? Přečtěte si rozhovor s velkým oficiálním distributorem.
Kapitoly článku

S významným českým distributorem mobilních telefonů, společností GSMobil Group, jsme se bavili na téma oficiální prodej a šedý dovoz mobilních telefonů.

Rozdíly mezi šedým a oficiálním dovozem

Jak se pozná, že je mobilní telefon z šedého dovozu?

Většinou to lze poznat podle toho, že u něj není přiložen oficiální záruční list. Záruční list v tomto případě nepřikládá k telefonu výrobce nebo jeho lokální zástupce, tedy např. česká Nokia nebo Sony Ericsson, ale přímo prodejce, který také financuje náklady spojené s jeho výrobou.

Záruční listy tedy dodává přímo distributor?

Ano, záruční listy vyrábíme sami. Platí ale dohoda mezi všemi oficiálními distributory o jednotném vzhledu záručních listů, kterou koordinují přímo výrobci mobilů. Záruční listy různých distributorů se liší v podstatě pouze v ochranném hologramu. Šedý dovozce si může samozřejmě vyrobit svoje vlastní záruční listy, ty ovšem nemohou mít stejné poznávací znaky jako záruční listy oficiálních distributorů.

Jak se pozná originální záruční list?

Originální záruční listy jsou k nahlédnutí u oficiálních distributorů nebo v našich autorizovaných servisech. Je třeba prozkoumat všechny detaily, které záručnímu listu nesmějí chybět. Naše záruční listy mají ochranné hologramy s logem GSMobilu, výjimkou jsou výrobky značky Siemens, které mají svůj vlastní hologram s logem výrobce. Všechny záruční listy, které pocházejí od nás, jsou číslovány a obsahují čárový kód, v němž jsou ukryty informace o produktu (např. kód IMEI, číslo v databázi GSMobilu nebo datum vyskladnění). Z čárového kódu je tedy velmi jednoduché poznat, že konkrétní telefon například před čtrnácti dny opustil náš sklad a odešel na konkrétní místo.

Telefony z šedého dovozu tedy nemají originální záruční list. Jaké jsou jejich další rozdíly oproti oficiálně prodávaným mobilům?

Rozdíl je pochopitelně v koncové ceně přístroje. U levnějších mobilů, jako například Nokia 3310, je rozdíl oproti doporučené ceně kolem pěti set korun, u drahých telefonů typu Nokia 7250i se rozdíl pohybuje kolem 1 500–2 500 Kč.

Vždy je rozdíl také v původu telefonu. Telefony prodávané v rámci šedého dovozu velmi často nepocházejí z oficiálních nebo dokonce legálních zdrojů, často jsou k telefonu vystaveny problematické doklady. Mnoho obchodníků také není ochotno vydávat při nákupu daňový doklad, protože neplatí DPH. Tady nastávají další problémy, z nichž největší je ten, že zákazník nemá na telefon záruku a nemůže s ním zajít do záručního servisu.

Na oficiálně prodávaný telefon se také vztahují další prvky stanovené zákonem. Musí na nich být nálepka o recyklovatelnosti obalů, tzv. basketbalista, logo CCZ, což je jakási obdoba evropského CE, a prohlášení o shodě. U šedých telefonů mohou některé z těchto prvků samozřejmě chybět.

Když se mobil pokazí

Co může dělat majitel šedého telefonu v případě, že se mu přístroj pokazí?

Jediné, co lze dělat, je reklamovat přístroj přímo u prodejce. Tady může nastat největší problém. Existují „šedí“ prodejci, kteří v pravidelných časových intervalech mění svoje IČO, i když se jedná pořád o tytéž osoby, které sídlí na stejné adrese. Firma, která vám mobil prodala, zkrátka po určité době už nemusí vůbec existovat.

Šedí dovozci samozřejmě musí ze zákona poskytovat servis telefonů a k tomuto účelu mají většinou smlouvy s neautorizovanými servisy. Pokud budete mít štěstí a narazíte na seriózního prodejce, váš mobil nechá opravit, ale zabere to pravděpodobně více času, než by zabrala oficiální oprava v autorizovaném servisu. Navíc zde nastává riziko, že záruku nenese výrobce, ale obchodník – prodejce, který získal telefon z neoficiálního zdroje, a tudíž je záruka nespolehlivá.

Může majitel mobilu z šedého dovozu jít s přístrojem do autorizovaného servisu?

Samozřejmě může, nic mu nebrání. Ale narozdíl od zákazníků, kteří mobil koupili oficiální cestou, bude veškeré opravy hradit sám. Žádná oprava nemůže být záruční, protože nemá oficiální záruční list. V našich servisech mu tedy diagnostikujeme závadu, podáme cenový návrh a zákazník si vybere, zda si přeje opravu provést. I když se pro opravu nerozhodne, musí pochopitelně zaplatit diagnostický poplatek.

Co když přijde do autorizovaného servisu majitel mobilního přístroje, který nebyl zakoupen v České republice, ale na který se vztahuje celoevropská záruka?

Celoevropskou záruku naše servisy podporují. Například Nokia má on-line databázi svých zákazníků, takže pracovníci našeho servisu mohou zjistit, zda byl telefon řádně zakoupen kdekoli v Evropě. Pokud ano, bude v rámci záruky opraven. Pokud ne, zákazník bude muset za opravu zaplatit.

Takže hlavním rozdílem mezi legálním a šedým dovozem mobilů je záruka?

Ano, to je opravdu hlavní a podstatný rozdíl. K oficiálně koupenému mobilu dostane zákazník dvouletou záruku a po tuto dobu se může spolehnout, že se o něj někdo postará, když bude mít problém. Výhoda na straně šedých mobilů je pouze v nižší ceně.


V druhé kapitole článku najdete odpovědi na otázky k legálnosti šedého dovozu, k podílu "šedých" telefonů na českém trhu, zeptali jsme se také na postoj výrobců a oficiálních distributorů k šedému dovozu.

 

Témata článku: , , Nokia 3310, Nokia 7250i, Procentuální zastoupení, Dovoz, MOBI, Místo, Český software, Mobil m, Rozhovor, Mobil, Basketbalista, Neautorizovaný servis