Operátoři - a to všichni bez rozdílu (ČTc, ET, OS, T-MO) - by si konečně měli uvědomit, že mají dělat to, co opravdu mají - tedy poskytovat služby přenosu informací (hlasu/dat) odněkud někam (od uživatele k uživateli). Není jejich náplní práce určovat zákazníkovi, jaké cesty mu operátor milostivě dovolí a jaké ne, popř. už vůbec ne nějak aktivně blokovat přístup k veřejným informacím. Uživatel si platí za službu přenosu a tu má také dostat - jasně, bez omezení a za příznivou cenu. To poslední je otázka nabídky/poptávky a vzájemné konkurence.
To, že WAP už je de-facto živoucí mrtvola, zvláště při WAP cenách, která nemá v konkurenci GPRS šanci na přežití, se ví už dost dlouho. WAP telefony byly mezikrok od hlasově-SMSkoidních přístrojů ke generaci přenosných "inteligentních" zařízení (integrace JAVA platformy), které budou stále více používat místo hlasové komunikace výměnu dat. Budoucnost je v transparentní integraci těchto inteligentních telefonů se službami Internetovými a tudíž kroky operátora (popř. operátorů), kteří vidí ohrožení svých příjmů v tom, že lidé nebudou už moc psát SMSky, když bude možnost být non-stop na příjmu s nějakým messaging klientem (javaICQ či IM apod.) a nebo (pokud to vybavení a výkon telefonů dovolí) pokud si uživatel implementuje vlastní VoIP řešení a bude přes GPRS volat levněji a to nejen na mobil, ale spíše na PC umístěné kdekoliv na síti, je to hlavně chyba operátora, že není schopen nabídnout přijatelnější ceny za své základní služby.
U "placených" WAP služeb, hrazených provizí z WAP připojení operátora je volba také pouze na provozovateli služby. Pokud svoji službu zprovozní i přes Internetový protokol/síť, tak je to jeho rozhodnutí a rozhodně uživatel nikoho neokrádá - provozovatel WAP služby se sám rozhodl, že nechce trvat na příjmech z WAP spojení a uživatel se sám rozhodl, že nebude platit předraženou službu, když existuje levnější varianta. A jediný, kdo (možná) o něco přijde, je Operátor za poplatky z předraženého WAPu, ale to je jiný problém, na který narážím níže.
Ale rozhodně jakékoliv omezování a filtrování je cesta špatná. Starší generace s ní mají zkušenosti (veskrze špatné), mladší je zatím nepoznaly a doufejme, že ani nepoznají. Operátoři se musí smířit s tím, že doba se mění a oni se buď přizpůsobí a pokusí se najít jinou cestu, jak si zlepšit příjmy (přece jen masové používání GPRS za halířové částky je určitě výnosnější, než NULOVÉ používání WAP služeb za přemrštěné částky). Dokud tedy operátoři budou uživatele považovat jen pouze za tupé stádo, které je třeba jen dojit a dojit, nikdy nedojde k té správné synergické shodě mezi Uživatelem a Operátorem a tudíž bude další rozvoj obou bržděn či dokonce blokován. A pro příklady není třeba chodit daleko - ČTc "úspěšně" svým přístupem zbrzdila rozšíření Internetu v ČR, čímž zpomalila sektor e-komerce a také třeba e-governmentu a vůbec přístupu k informacím (je otázkou, zda se vládě svobodný a jednoduchý přístup k informacím hodí "do krámu"), takže ve výsledku nejen poškodila uživatele, ale i stát jako takový (např. jen daně z neuskutečněného e-businessu by už dnes pár miliard daly i u nás)...
Na závěr mi nezbývá, než doufat, že není vše ztraceno a být optimistou. Nicméně Murphy říká, že "Optimista se domnívá, že žije v nejlepším z možných světů. Pesimista se obává, že tomu tak skutečně je", nebo případně "Optimista je jen špatně informovaný pesimista"
Přeji pěkný den.