Sagem outsourcuje výrobu mobilů: kladenská továrna na prodej

Sagem, francouzský výrobce mobilů, které se u nás, přiznejme si, proslavily ne přesně tak, jak by si Sagem přál, prodává svoji továrnu v Kladně. Sagem tak následuje trend, který začal počátkem roku Ericsson a další velcí výrobci mobilů.
Sagem outsourcuje výrobu mobilů: kladenská továrna na prodej
Sagem, francouzský výrobce mobilů, které se u nás, přiznejme si, proslavily ne přesně tak, jak by si Sagem přál, prodává svoji továrnu v Kladně. Sagem tak následuje trend, který začal počátkem roku Ericsson a další velcí výrobci mobilů.

Kupující je Torontská firma Celestica. Sagem má ve východní Evropě také ještě jednu velkou továrnu, tentokrát v Rumunsku. Všech 850 zaměstnanců, kteří v továrně na Kladně pracují, přejde pravděpodobně pod Celesticu. Celestica koupí této továrny získá zhruba 40 procent produkce mobilních a bezdrátových telefonů (DECT) Sagemu. Kontrakt mezi oběma stranami má hodnotu zhruba miliardu dolarů.

Hlavně snížit náklady

Sagem doufá, že tato dohoda, která ve své podstatě outsourcuje část výroby mobilů ven ze společnosti, sníží ztráty mobilní divize společnosti, která se za poslední dvě čtvrtletí prohlubuje. Dohoda by měla zvýšit flexibilitu výroby a také snížit fixní náklady na produkci v druhé polovině tohoto roku.

Sagem tak následuje další velké výrobce mobilů, kteří se rozhodli k tomuto kroku. Jako první outsourcoval výrobu Ericsson (společnosti Flextronics), přidal se také Alcatel (opět Flextronics), svoje továrny redukuje také americká Motorola. Od výroby mobilů pravděpodobně úplně upustí Philips a Ericsson navíc spojil svoje síly s japonským gigantem Sony, aby zachránil svoji kdysi první pozici na trhu.

Nokia se zdržuje hlasování

Jediný, kdo stále vyrábí ve vlastním a kdo o outsourcingu dosud neuvažuje (alespoň chybí jasné signály, které by tento krok potvrzovaly), je Nokia. Trend je však jasný: buďto omezit výrobu mobilů nebo předat část svých výrobních kapacit jiným společnostem, které budou mobily pro svoje partnery vyrábět levněji. Tyto kroky mají jasný důvod - na trhu už není takový prostor pro dosud rostoucí prodeje; zákazníci jsou nasyceni a jediný, kdo předpokládá neustálý růst, je snad už jen Nokia. Je ale otázkou, zda to není příliš krátkozraké.

Mimochodem, Nokia by letos chtěla mít na celosvětovém trhu 40procentní podíl.

Témata článku: Sagem, Fixní náklad, Továrna, Prodej, Mobil