Siemens na prodej: mobily už nechceme

Siemens včera zveřejnil své plány s prodělávající divizí mobilních telefonů. Divizi, která v uplynulém čtvrtletí skončila s obrovskou ztrátou, oddělí do úplně nové firmy. Ta si potom bude hledat partnera. Jedno je ale jisté: výroba telefonů pod značkou Siemens nekončí.
Siemens na prodej: mobily už nechceme
Včera se v Lisabonu konala konference, na které Siemens prezentoval finanční výsledky za druhé čtvrtletí. Ano, za druhé. Siemens totiž začíná finanční rok už na podzim a při počítání kvartálů je oproti ostatním firmám trochu napřed. Na konferenci byly zároveň odhaleny plány, co udělat s produkcí mobilních telefonů, která táhne ostatní odvětví k zemi.

Je to opravdu zlé

Navenek se může zdát, že Siemens má situaci pod kontrolou. Neustále se prodávají telefony, na CeBITu byla představena řada novinek ... vždyť se nic neděje. Stačí se ale podívat na čísla. Skupina Information a Communication, kam vedle mobilů patří i síťová infrastruktura a další pro koncové uživatele příliš nezajímavé věci, skončila v uplynulém čtvrtletí se ztrátou 19 milionů eur. Loni přitom ve stejném období dosáhla zisku 146 milionů eur.

Je to ale bohužel ještě horší. Sítě totiž Siemensu vydělávají a trnem v patě jsou pouze mobilní telefony. Zde Siemens v uplynulém čtvrtletí ztratil 146 milionů eur. Když je rozpočítáme, zjistíme, že výrobce jen na mobilech každý den prodělal 1,5 milionu eur! Přitom loni ve stejném období byl Siemens v mobilních telefonech v zisku, vydělal 13 milionů eur.

Z projevu

Nový prezident Siemensu Klaus Kleinfeld na konferenci přednesl projev, z něhož ve volném překladu vyjímám nejzajímavější části vztahující se k divizi mobilních telefonů.

V posledních měsících jsme analyzovali možnosti, které jsme měli: vyřešit situaci vlastními silami, spolupracovat s partnery, prodat divizi mobilních telefonů, nebo ji zavřít.

Pokračujeme ve strategii restrukturalizace. Budeme i nadále snižovat náklady, zvýšíme produktivitu, budeme optimalizovat marketingové náklady a přezkoumáme i situaci kolem našich zahraničních zastoupení.

Mobilní telefony oddělíme z divize komunikace, vytvoříme úplně samostatnou obchodní jednotku. Předpokládáme, že po oddělení budeme spolupracovat s jedním nebo více partnery.

Rozhodně nechceme zničit hodnotu toho, co jsme vytvořili. Zůstává název Siemens, zůstává produktová řada včetně našich obchodních patentů a licencí. Můžeme zaručit, že telefony dál budou nést značku Siemens.

Mobily už nebudou Siemensu škodit

Z projevu jste už poznali, co Siemens vymyslel. Divizi mobilních telefonů oddělí do úplně samostatné firmy, která nebude mít vliv na finanční výsledky celého koncernu. Spolu s mobily se svezou také bezšňůrové telefony, set-top boxy a další elektronické přístroje pro koncové uživatele.

K tomuto oddělení dojde nejpozději do tří měsíců a je to jen první krok. Dalším je hledání partnera, který výrobu telefonů Siemens podpoří nebo převezme. Samotné oddělení totiž firmu nezachrání. I když se může změnit poměr mezi náklady a výnosy, ve výsledku se to asi nijak zvlášť neprojeví.

S ohledem na odbory musel Siemens slíbit, že oddělení mobilní divize se nijak nedotkne pracovních míst v Německu. Výroba telefonů se nepřesune do Asie; a je to i jedno z kritérií při výběru partnera. Je to až extrémní ukázka toho, jak jsou odbory v Německu silné. Přestože Siemens denně prodělává 1,5 milionů eur, musí i nadále vyrábět v zemi s jednou z nejdražších pracovních sil.

Co můžeme čekat?

Pokud jde o produkty, Siemens pokračuje v nastavené cestě. Naplánované telefony se neruší, naopak lze očekávat představení dalších modelů. Hromobití uvnitř firmy zákazníci nijak nepocítí, stejně jako neregistrovali, že Siemens má nějaké problémy.

Kdo může být partnerem? Známých společností z branže už mnoho nezbývá. Snad jen Motorola, o které se šušká, jednoznačně neprohlásila, že o Siemens nemá zájem. Spojení těchto dvou gigantů by bylo rozumné. Motorola je silná hlavně v Americe a v Číně, Siemens má pod palcem hlavně Evropu. Výsledkem by sice nebyla jednička na světovém trhu, rozdíl mezi prvním a druhým místem by se ale výrazně zmenšil. Ano, partnerství Motoroly a Siemensu by mělo smysl. Ani jedna ze stran ale zatím oficiálně ani nenaznačila, že probíhají jednání.

Siemens se svojí mobilní divizí musel něco udělat. Je dobré, že s výrobou mobilních telefonů nekončí a že se snaží najít nové cesty. Produkce mobilů už teď nebude škodit ostatním divizím Siemensu a k samostatné firmě se navíc bude snadněji hledat vhodný partner.

Témata článku: Siemens

17 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Smeli 12. 5. 2005 19:06:43
    Za tuto situaci nemůže jen low-endová řada, ale Siemens se pokusil o pokus...
  • LeonardoCupranek, LeonardoCupranek 29. 4. 2005 8:42:52
    Nemaji kam odejit? A neni to opet treba...
  • DJF 29. 4. 2005 8:22:03
    To nezní zas až tak špatně. Možná by bylo lepší Siemensmoto nebo Motomens.

komerční sdělení

Komerční sdělení