Skoro polovina Čechů chce po novele telekomunikačního zákona změnit operátora

Skoro polovina Čechů chce po novele telekomunikačního zákona změnit operátora

V dubnu vstoupila platnost novela Zákona o elektronických komunikacích (ZEK), která v některých ohledech posílila pozici zákazníků vůči operátorům. Nejvíc spotřebitelům ulehčilo snížení nebo úplné zrušení sankcí za předčasné vypovězení smlouvy uzavřené na dobu určitou. Díky tomu už zákazníci nejsou na několik let přikováni k jednomu poskytovateli služeb a jsou více motivováni ke změně operátora podle nabídky, která je pro ně výhodnější.

Podle průzkumu srovnávacího portálu Ušetřeno.cz využilo lepší podmínky ke změně operátora během dubna 14 % zákazníků, dalších 46 % plánuje přechod během následujícího půl roku. Ani s novými pravidly není ale přechod úplně bezproblémový. Dvě třetiny zákazníků zaznamenaly obtíže při získání kódu OKU, který je nutný pro přenos telefonního čísla. A ani doba přenosu zatím nenaplňuje zákonnou lhůtu dvou až tří pracovních dní – v polovině případů trval přenos dokonce déle než 6 pracovních dní. Na vině ale může být částečně i koronavirová situace.

Vábničky a úklady opouštěných operátorů

Že operátoři drželi zákazníky na řetězu pomocí neúměrných sankcí, dokazuje i podíl těch, kteří smlouvu vypověděli předčasně, bylo jich 71 %. Celkem 36 % oslovených, kteří změnili operátora, kvituje, že nemuseli hradit žádnou pokutu. 41 % ocenilo, že celý přenos za ně vyřešil nový operátor a nemuseli komunikovat s tím „opouštěným“. Někteří zákazníci se nicméně nevyhnuli retenčním nabídkám od starých operátorů a část klientů dokonce uvedla, že se je opouštěný operátor pokusil uvést v omyl poskytováním zavádějících informací o přechodu.

Ani přes první úspěšně realizované přechody k jiným poskytovatelům se zatím o dramatické mezioperátorské migraci v Česku hovořit nedá. Podmínky pro zákazníky jsou ale nyní výrazně příznivější. Proces změny hodnotí velká část z nich kladně. 47 % respondentů udává z pohledu náročnosti celého přestupu vysokou spokojenost. Naproti tomu 27 % bylo s procesem značně nespokojeno. Průzkum srovnávacího portálu Ušetřeno.cz byl proveden v období  23. dubna až 13. května 2020 na vzorku 408 respondentů starších 18 let z celé ČR.

Migrace mezi operátory v dubnu 2020:

23 %      T-Mobile              >              Vodafone
19 %      O2                        >              T-Mobile
16 %      T-Mobile              >              virtuální operátoři
13 %      O2                        >              Vodafone
  9 %      O2                        >              virtuální operátoři
  8 %      Vodafone            >              T-Mobile
  5 %      Vodafone            >              O2
  4 %      Vodafone            >              virtuální operátoři
  3 %      virtuální operátoři    >       Vodafone

Diskuze (39) Další článek: Rendery přímo od zdroje. Jak by mohl vypadat Samsung Galaxy Fold 2?

Témata článku: Operátoři, ZoEK, Průzkum, Legislativa, Smlouvy, Přenos čísla, Česká republika, ZEK, Virtuální operátor, Operátor, Polovina Čechů, Oko, Zak, Telekomunikační zákon, Zákazníci


Určitě si přečtěte