SMS a MMS: záchrana mobilních operátorů

Textové zprávy jsou pro mobilní operátory zlatý důl a v příštích letech to bude platit dvojnásob. Podíl MMS do čtyř let naroste až na 40 % a zprávy budou čím dál důležitým zdrojem příjmů. Jaká budoucnost čeká SMS a MMS?

Společnost IDC vydala studii „Central and Eastern Europe Mobile Messaging Services 2004–2008 Forecast“. Podle ní loni přesáhly výdaje na zprávy z mobilních telefonů ve střední a východní Evropě částku 1,2 miliardy dolarů. Tato suma připadá přibližně na 45 milionů uživatelů v jedenácti státech. Už nyní se jedná o významnou složku příjmů mobilních operátorů, studie však předpokládá další a velmi progresivní růst. Ten si můžeme rozdělit na dvě základní roviny.

Ne všude jsou na tom stejně

V první rovině se bude nárůst opírat o zvýšení penetrace klasických textových zpráv. Textovky se u nás už sice staly technologickým i společenským fenoménem, není tomu tak ve všech státech regionu. Příkladem může být třeba Polsko s podstatně nižší penetrací mobilních telefonů, kde za loňský rok využila nějakou formu SMS méně než polovina populace. Ještě hůře je na tom Rumunsko, kde je objem odeslaných textovek ve srovnání s Českem pětkrát nižší.

Teprve po nasycení trhu mobilními přístroji a vyčerpání prostoru v segmentu běžných textových zpráv je čas na druhou fázi využívání mobilních zpráv. Můžeme to pozorovat v „mobilně rozvinutých“ zemích jako je právě Česko nebo například Slovinsko. Jedná se o SMS s přidanou hodnotou a multimediální zprávy MMS.

Obyčejná textovka na ústupu

Samotné textové zprávy už dnes operátorům další výrazný nárůst zajistit nemohou. Jejich počet v tomto desetiletí sice bude nadále stoupat, spolu s klesající cenou však z hlediska příjmů bude tento segment spíše stagnovat. Do konce roku 2010 se podle výzkumu společnosti Forrest Research dokonce očekává pokles profitu a to až o více než třetinu.

Otázkou je, jak náročné bude SMS s přidanou hodnotou a MMS prosadit. Prozatím se jako přístupnější jeví první varianta. Především proto, že vychází z klasických textových zpráv, na které jsou zákazníci mobilních operátorů zvyklí.

Soutěže, obrázky, melodie

Dokonalou ukázkou prosazení textovek s přidanou hodnotou je právě skončená soutěž Česko hledá SuperStar. Při hlasování bylo odesláno přes deset milionů textových zpráv (viz tento článek). Zajímavé je srovnání mezi českou a americkou SuperStar, kde máme k dispozici počty hlasů po dvou třetinách průběhu soutěže. Za louží proteklo přes operátory přibližně 13,5 milionů zpráv, v Česku pak 5 milionů.

Rozdíl je sice více než dvojnásobný, jenže USA mají 28× více obyvatel než naše země. Je více než zřejmé, že SMS s přidanou hodnotou jsou pro tuzemské operátory velmi výnosným obchodem a podobný trend se dá tedy očekávat i v ostatních částech regionu.

Speciálně zpoplatněné textovky se ale netýkají jen soutěží. Čím dál více se prosazuje zasílání melodií nebo obrázků. Kdo si dnes vzpomene na doby, kdy jsme se podivovali tomu, že už si nebudeme moci poslat logo na mobil zdarma. Lidé novou skutečnost přijali a v současné době se na nás nabídky dodavatelů mobilního obsahu doslova hrnou ze všech světových stran.

Více MMS za méně peněz

Tím se dostáváme ke druhé složce alternativních příjmů z mobilního messagingu, k multimediálním zprávám. I ony se postupně stávají předmětem zájmu externích dodavatelů. V případě MMS se však zatím celý region bez výjimky potýká s nedostatečnou penetrací mobilních zařízení, které by příjem MMS umožňovaly.

Druhý problém navíc představuje jen pozvolné klesání cen multimediálních zpráv. Lze sice těžko očekávat MMS za deset haléřů jako v Číně, pokles stávajících cen alespoň o polovinu se však jeví jako nezbytnost a to pro všechny strany. Přesto se dá podle IDC očekávat, že MMS budou v roce 2008 tvořit až 40 % celkových výnosů z posílání zpráv mobilních operátorů. Ostatně, první vlaštovkou budiž akční ceny našich operátorů pro MMS roaming.

Nové formy, nové cesty

První textová zpráva byla odeslána v roce 1992 z počítače na mobilní telefon a pokud uvážíme, jakou cestu mobilní messaging od té doby urazil, není důvod nevěřit tomu, že jeho nárůst bude pokračovat. I nadále se dá očekávat, že hnacím motorem bude mladý a aktivní člověk orientovaný na zábavu a získávání informací (entertainment a infotainment). Přes textové zprávy se lidé hledají, přes textové zprávy se i rozvádějí. V Anglii se pomalu začíná uvažovat o využití SMS při volbách.

Mobilní messaging stále hledá nové formy a pro nás doma, kteří jsme posíláním zpráv doslova posedlí, může být příštích pět let obzvláště zajímavým obdobím.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, SMS, Obyčejná textovka, Mobilní operátor, MMS, Mobil, Operátor

Určitě si přečtěte

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

** Tělo je prakticky stejné, až na skleněná záda ** Procesor je bestie, Apple předběhl konkurenci na řádný kus ** S designem si výrobce moc hlavu nelámal

Dnes | Michlovský Jakub | 8

Computer Extra: Kompletní rádce výběrem komponent a sestavením počítače

Computer Extra: Kompletní rádce výběrem komponent a sestavením počítače

** Výběr nejlepších a nejvýhodnějších komponent ** Podrobný fotonávod pro sestavení počítače ** Hledání chyb, ladění a přetaktování

18.  10.  2017 | časopis Computer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka. Computer otestoval rovnou 17 modelů

Jak vybrat bezdrátová sluchátka. Computer otestoval rovnou 17 modelů

** 17 bluetooth sluchátek v přímém souboji ** Potiskli jsme stovky stran v testu tankových tiskáren ** 23 služeb Googlu, které pravděpodobně neznáte

11.  10.  2017 | časopis Computer | 1

Roaming už padnul, teď se EU zaměří na předražené volání do zahraničí

Roaming už padnul, teď se EU zaměří na předražené volání do zahraničí

** V roamingu konečně využíváme služby za domácí ceny ** EU se chce nyní zaměřit na drahé volání z domova za hranice ** Jde o další škodlivou regulaci EU? Nebo není jiná cesta?

3.  10.  2017 | Pospíšil Aleš | 44

Jak dobít kredit někomu jinému

Jak dobít kredit někomu jinému

23.  9.  2017 | Kůžel Filip | 4

T-Mobile: Pád roamingu znamená 10× spotřebu dat a trojnásobek volání

T-Mobile: Pád roamingu znamená 10× spotřebu dat a trojnásobek volání

** Roaming už není strašák, lidé přestali mobil za hranicemi vypínat ** Datový provoz narostl v porovnání s rokem 2016 desetinásobně ** T-Mobile také obsloužil o 20 % více cizinců, nejvíce Němců

2.  9.  2017 | Pospíšil Aleš | 88