Textové zprávy jsou pro mobilní operátory zlatý důl a v příštích letech to bude platit dvojnásob. Podíl MMS do čtyř let naroste až na 40 % a zprávy budou čím dál důležitým zdrojem příjmů. Jaká budoucnost čeká SMS a MMS?
Společnost IDC vydala studii „Central and Eastern Europe Mobile Messaging Services 2004–2008 Forecast“. Podle ní loni přesáhly výdaje na zprávy z mobilních telefonů ve střední a východní Evropě částku 1,2 miliardy dolarů. Tato suma připadá přibližně na 45 milionů uživatelů v jedenácti státech. Už nyní se jedná o významnou složku příjmů mobilních operátorů, studie však předpokládá další a velmi progresivní růst. Ten si můžeme rozdělit na dvě základní roviny.
Ne všude jsou na tom stejně
V první rovině se bude nárůst opírat o zvýšení penetrace klasických textových zpráv. Textovky se u nás už sice staly technologickým i společenským fenoménem, není tomu tak ve všech státech regionu. Příkladem může být třeba Polsko s podstatně nižší penetrací mobilních telefonů, kde za loňský rok využila nějakou formu SMS méně než polovina populace. Ještě hůře je na tom Rumunsko, kde je objem odeslaných textovek ve srovnání s Českem pětkrát nižší.
Teprve po nasycení trhu mobilními přístroji a vyčerpání prostoru v segmentu běžných textových zpráv je čas na druhou fázi využívání mobilních zpráv. Můžeme to pozorovat v „mobilně rozvinutých“ zemích jako je právě Česko nebo například Slovinsko. Jedná se o SMS s přidanou hodnotou a multimediální zprávy MMS.
Obyčejná textovka na ústupu
Samotné textové zprávy už dnes operátorům další výrazný nárůst zajistit nemohou. Jejich počet v tomto desetiletí sice bude nadále stoupat, spolu s klesající cenou však z hlediska příjmů bude tento segment spíše stagnovat. Do konce roku 2010 se podle výzkumu společnosti Forrest Research dokonce očekává pokles profitu a to až o více než třetinu.
Otázkou je, jak náročné bude SMS s přidanou hodnotou a MMS prosadit. Prozatím se jako přístupnější jeví první varianta. Především proto, že vychází z klasických textových zpráv, na které jsou zákazníci mobilních operátorů zvyklí.
Soutěže, obrázky, melodie
Dokonalou ukázkou prosazení textovek s přidanou hodnotou je právě skončená soutěž Česko hledá SuperStar. Při hlasování bylo odesláno přes deset milionů textových zpráv (viz tento článek). Zajímavé je srovnání mezi českou a americkou SuperStar, kde máme k dispozici počty hlasů po dvou třetinách průběhu soutěže. Za louží proteklo přes operátory přibližně 13,5 milionů zpráv, v Česku pak 5 milionů.
Rozdíl je sice více než dvojnásobný, jenže USA mají 28× více obyvatel než naše země. Je více než zřejmé, že SMS s přidanou hodnotou jsou pro tuzemské operátory velmi výnosným obchodem a podobný trend se dá tedy očekávat i v ostatních částech regionu.
Speciálně zpoplatněné textovky se ale netýkají jen soutěží. Čím dál více se prosazuje zasílání melodií nebo obrázků. Kdo si dnes vzpomene na doby, kdy jsme se podivovali tomu, že už si nebudeme moci poslat logo na mobil zdarma. Lidé novou skutečnost přijali a v současné době se na nás nabídky dodavatelů mobilního obsahu doslova hrnou ze všech světových stran.
Více MMS za méně peněz
Tím se dostáváme ke druhé složce alternativních příjmů z mobilního messagingu, k multimediálním zprávám. I ony se postupně stávají předmětem zájmu externích dodavatelů. V případě MMS se však zatím celý region bez výjimky potýká s nedostatečnou penetrací mobilních zařízení, které by příjem MMS umožňovaly.
Druhý problém navíc představuje jen pozvolné klesání cen multimediálních zpráv. Lze sice těžko očekávat MMS za deset haléřů jako v Číně, pokles stávajících cen alespoň o polovinu se však jeví jako nezbytnost a to pro všechny strany. Přesto se dá podle IDC očekávat, že MMS budou v roce 2008 tvořit až 40 % celkových výnosů z posílání zpráv mobilních operátorů. Ostatně, první vlaštovkou budiž akční ceny našich operátorů pro MMS roaming.
Nové formy, nové cesty
První textová zpráva byla odeslána v roce 1992 z počítače na mobilní telefon a pokud uvážíme, jakou cestu mobilní messaging od té doby urazil, není důvod nevěřit tomu, že jeho nárůst bude pokračovat. I nadále se dá očekávat, že hnacím motorem bude mladý a aktivní člověk orientovaný na zábavu a získávání informací (entertainment a infotainment). Přes textové zprávy se lidé hledají, přes textové zprávy se i rozvádějí. V Anglii se pomalu začíná uvažovat o využití SMS při volbách.
Mobilní messaging stále hledá nové formy a pro nás doma, kteří jsme posíláním zpráv doslova posedlí, může být příštích pět let obzvláště zajímavým obdobím.