SMS jako moderní reklamní nástroj

Úloha SMS zpráv v mobilním marketingu zdaleka nekončí při hromadném zasílání jednotného textu. Jak je můžete ještě použít?
Kapitoly článku

Stručnost vyjádření

Pokud používáme textové SMS zprávy, limituje nás několik jejich vlastností. První nevýhodou (ale nejednou i výhodou) je omezený počet znaků, dá se jejich napsat 160. Stručnost a adresnost charakterizuje reklamu obecně, uplatňuje se i při ostatních jejích formách. Někteří úspěšní reklamní tvůrci uvádějí, že právě stručnost je základ úspěchu.

Reklamní text v SMS zprávě se musí držet kapacity, uvést důležité informace a vyvolat žádanou reakci. Při tzv. sponzorovaných SMS zprávách část textu tvoří sponzor a část uživatel služby, což je také omezujícím a někdy i rizikovým faktorem. Stejně musíme myslet při kampaních vyžadujících odpověď, na to, že počtem znaků je limitován i recipient. U něj předpokládáme ještě i to, že se mu nechce text zprávy psát - proto jsou populární řešení, kde je odpovědí prázdná zpráva.

Specifika jazyka reklamy

Mobilní komunikace zejména mezi mladšími uživateli si tvoří v SMS zprávách specifický jazyk, založený na různých originálních kombinacích znaků. Těm, kteří ho znají, je dobře srozumitelný. Jde o různé podoby emotikonů - tzv. smajlíků, které jsou vynikající k vyjádření emocí, ale i zkratky slov. Samostatný dialekt se vytváří v každém jazyce. Jako příklad můžeme uvést anglickou zkratku ROFL (Rolling On Floor Laughing), která je srozumitelná i mnohým uživatelům u nás a znamená "smíchy se válím po zemi".

Zcela novou formou v této oblasti je psaní zpráv s predikcí. Slovníky T9 umožňují mačkat numerické klávesy pouze jednou a následně se vybírá z nabídky možných slov to správné. Právě znalost těchto aspektů novodobého jazyka a vhodná forma jejich zakomponování do mobilního marketingu může být klíčem úspěchu u mladších cílových skupin.

Zranitelnost SMS zpráv

Na tomto místě je třeba zmínit i nevýhody formátu SMS. Podrobně se jim věnoval odborník Jozef Metka v článku pro časopis INFOWARE. Mobil je velmi osobní médium a proto se několik problémů týká soukromí. "SMS je velmi dobrý nástroj pro snadnou komunikaci a pro různé firemní řešení, ne však pro zasílání citlivých informací," uvedl.

Při posílání zpráv vzniká mnoho bezpečnostních mezer, kde je možné zprávu odchytit (tzv. SMS spoofing). Také není až tak nereálné simulovat chování základnové stanice operátora vlastní pirátskou BTS a odchytávat vše, co se děje v jejím dosahu (tzv. SMS Interception). Nařízení EU zase zavazuje členské země, aby operátoři archivovali provoz zpráv i hovorů a odevzdávali záznam bezpečnostním službám. Kromě toho v mobilních sítích obvykle informace mohou sledovat, resp. odposlouchávat způsobilé úřady (i v reálném čase) a také zaměstnanci mobilních operátorů se dostávají do kontaktu s citlivými zprávami, které si mohou číst (SMS snooping).

Řešením může být šifrování, ale málokdo ho při posílání SMS zpráv používá. Běžné jsou nešifrované textové zprávy i v oblastech, kde by bylo vhodné je chránit. Nešifrované SMS se využívají například v bankovnictví na informování o úspěšné transakci. Tyto zprávy obsahují kromě částky samotné transakce i zůstatek na účtu. Mnozí uživatelé si neuvědomují výše zmíněné problémy a kromě toho zprávu nevymažou ani z telefonu, čímž vzniká další riziko úniku informací.

Problémy soukromí

Únik informací hrozí například při tom, když se telefon ztratí, někdo ho ukradne, nebo ho necháme na místě, kde se k němu dostanou kolegové, příbuzní, spolužáci, partner, manželka a v nejhorším případě někdo úplně cizí. Že jde i v případě blízkých o hrozbu, potvrzuje online průzkumu společnosti GfK Slovakia, který provedla na začátku března 2008. Až 55 procent mladých lidí ve věku od 15 do 25 let již četlo svému partnerovi, partnerce nebo jiné jim blízké osobě tajně SMS zprávu z mobilu.

Nejčastější důvod tajného čtení SMS zpráv byla zvědavost, s kým si jejich partnerka nebo partner píše. Uvedlo to až 38 procent respondentů. Podezření nebo strach z nevěry označilo za důvod 10 procent dotázaných. Mladí lidé si přitom přečetli cizí SMS i ze žárlivosti, nedůvěry, zda nejistoty ve vztahu. Podle čtyř procent respondentů byla jejich důvodem prostě nuda a tři procenta zase uvedli, že třeba z času na čas svých partnerů nebo partnerky kontrolovat.

Jsou nejoblíbenější

Mobilní telefon je dostupný masám a má vysokou penetraci. Zakomponováním mobilního marketingu do marketingového mixu můžeme získat nové zákazníky, podpořit prodej, zvýšit loajalitu stávajících zákazníků, posílit image firmy a podpořit její afinitu. Určitě se i u nás mobilní marketing stane přirozenou součástí mediálního mixu reklamních kampaní, jak je to v zemích Západní Evropy, USA či ve Východní Asii.

Klepněte pro větší obrázek 

Nejoblíbenější ze zpráv přenášených GSM sítí jsou textové SMS zprávy, a proto je nejvíce příležitostí k využití mobilního marketingu založených právě na nich. Cílem tohoto článku bylo především upozornit na rozmanitost způsobů jejich využití, protože se často za SMS marketing považuje jen jeho nejznámější část, kterou je hromadné posílání SMS zpráv.

Více o mobilním marketingu se můžete dozvědět živě na konferenci MMMMX. Přihlaste se se zadáním hesla "MobilMania.sk" do pole Vaše zpráva v přihlášce a ušetřete na vstupném - pro čtenáře platí speciální cena 179 € DPH.

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , Okamžik doručení, Rezervační systém, Dobrá data, Vědomostní soutěž, Motivační program, Vhodná forma, Nejrůznější produkty, Externí databáze, Samostatný balíček, Mode, Český projekt, Tradiční možnost, Nejhorší případ, Ochranná známka, SMS jízdenka, Nástroj, Snadný způsob, Věrnostní klub, Jak, Primární cíl