SMS slaví 25 let

Věděli jste, že kdysi byly textovky zadarmo? Udělejte si s námi výlet do historie a přečtete si o zrodu SMS.

Staly se součástí našeho každodenního života, někteří si život bez nich nedovednou ani představit a najdou se i jedinci, kteří jsou na nich chorobně závislí. Řeč je o SMS, Short Message Service, neboli službě krátkých textových zpráv, které se spolu s voláním staly pilířem mobilní komunikace. Ta se sice pomalu přesouvá k VoIP telefonii a textové komunikaci přes Instant Messaging (IM) či sociální sítě, to ale nic nemění na skutečnosti, že SMS slaví čtvrtstoletí své existence! Ano je tomu tak, SMSkám je už 25 let a tak si o nich při této příležitosti řekneme něco více.

Textovky vzešly ze spolupráce mezi Francouzi a Němci v roce 1985. Jmenovitě se o ně zasloužili Friedhelmem Hillebrandem, Bernardem Ghillebaertem a Oculy Silabanem. Tito tři pánové vytvořili volně šiřitelný standard SMS, 160 znaků dlouhých textových zpráv, které si díky rychlosti, jednoduchosti, spolehlivosti a kompatibilitě postupem času osvojili všichni uživatelé mobilů.


SMS jsou v podstatě stejné kdekoli na světě, což z nich činí univerzální komunikační kanál

Než se SMS ujaly, trvalo to mnoho dalších let. Až 3. prosince 1992 byla odeslána úplně první SMS s textem „Happy Christmas“ (Veselé Vánoce) přes síť britského Vodafone. Zprávu odeslal Neil Papworth ze společnosti Sema Group prostřednictvím svého osobního počítače, příjemce byl Richard Jarvis z Vodafone, respektive jeho mobil Orbitel 901.

Na počátku byly SMS zdarma, pak je operátoři zpoplatnili...

Rozjezd SMS byl pomalý, mobilní operátoři totiž museli zřídit systémy pro účtování zpráv. Absence účtovacích systémů, ale textovkám byla ku prospěchu, zpočátku tak byly úplně zdarma. Uživatelům se tedy otevřela nová cesta komunikace a začali ji využívat – a proč také ne, za volání museli platit, za SMS nikoli. Bezprostředně po zpoplatnění SMS pokleslo množství odeslaných zpráv o 25 až 40 %, ale vzhledem k jejich popularitě se počet odesílaných zpráv opět vyšplhal nahoru.

V roce 2000 činil průměrný počet odeslaných zpráv měsíčně na jednoho uživatele mobilních služeb 35, dnes toto číslo narostlo více než desetinásobně na 357. Jen pro zajímavost, v USA se ročně odešle 1,5 bilionu SMS. SMSkování je návykové, operátoři v něm v počátcích přesto potenciál neviděli a dokud se SMS nestaly populární, ani je nepropagovali. Na počátku úspěchu SMS stáli mladí uživatelé, chcete-li „teenageři“.

Klepněte pro větší obrázek
Přestože se na prahu 21. století začínají prosazovat sociální sítě a Instant Messaging, odešlou se jich biliony ročně

Mladí ve věku 13 až 19 let si SMS oblíbili, protože jejich rodiče ani učitelé je neznali, byl to jen jejich komunikační kanál. Navíc je při tom nikdo nemohl slyšet a kvůli omezenému počtu znaků si vytvořili zcela nový zkratkový jazyk, který se stal velmi módním.

SMSky se staly důležitým prostředkem komunikace mezi mladými lidmi, což v podstatě platí dodnes. Ale SMS si našly i další využití, před sedmi lety byly v USA zavedeny tzv. Short Codes, pěti až šestimístné číselné kódy, které umožnily nástup Premium SMS. Jak jistě víte, jde o speciálně zpoplatněné zprávy, kterými lze platit za zboží a služby. Díky krátkým kódům získaly SMS značný komerční potenciál.

Textovky máme rádi, utratíme za ně miliardy ročně

Zpoplatněný obsah jako tapety, hry či zvonění znamenal pro SMS další „velkou věc“. Jejich éra trvala tři roky, od roku 2003 do roku 2006. V celosvětovém měřítku už také klesá popularita Premium SMS kvůli vysokým zprostředkovatelským poplatkům. Ty jsou například u nás velmi vysoké a nezáleží ani tak na celkové ceně Premium SMS, zda je 10 nebo 99 Kč, platí v podstatě následující schéma: 20 % stát, 30 % operátor a zprostředkovatelská agentura. Tomu, kdo prodal zboží či poskytl službu tak zbývá jen polovina z celkové ceny zprávy.

Ale kdo ví, jelikož se operátoři domluvili, že maximální možná cena Premium SMS v září stoupne na 600 Kč, dočkáme se jejich rozšíření. Mám ale za to, že jako prostředek tzv. mikroplateb se neujmou právě kvůli astronomickým zprostředkovatelským poplatkům. Operátoři a agentury by samozřejmě rádi viděli opak, jelikož Premium SMS jsou pro ně zlatý důl.

Počet odeslaných běžných SMS ale narůstá každým rokem, jen za loňský rok generovali běžné SMS obrat 150 miliard dolarů a dle predikcí vzrostou výnosy ze SMS až na 233 miliard dolarů v roce 2014.

Textové zprávy jsou zkrátka stále jednou z nejoblíbenějších forem komunikace, což si operátoři a jiné velké korporace dobře uvědomují. Přeci jen se otcům SMS povedl výjimečný kousek, nestává se příliš často, aby někdo v podstatě z ničeho vytvořil masový komunikační kanál bez komerčních ambicí za účelem vydělat na tom.

Diskuze (17) Další článek: ČTÚ: Měření signálu odhalilo značné nedostatky

Témata článku: , , Neil Papworth, Dlouhý text, Nová cesta, Short message service, Průměrný počet, Jarvis, Richard Jarvis, Zlatý důl, SLA, Let