Sony Ericsson Gameboard: pro požitek ze hry (recenze)

Patříte-li mezi příznivce her a hledáte zařízení, které by mohlo nahradit herní konzolu, neměl by uniknout vaší pozornosti speciální herní adaptér Sony Ericsson Gameboard EGB-10. Stačí obyčejný mobil a můžete hrát.

Vývoj herních doplňků

V oblasti mobilní zábavy byla dosud jediným průkopníkem Nokia. Ještě v době, kdy mobilní Java byla pouze hudbou budoucnosti a v mobilech bylo možné hrát jen vestavěné hry, se už prodávaly joysticky, s nimiž se třeba Had nebo Tenis hrál přece jen pohodlněji. Pak přišel nápad se speciálními „herními“ výměnnými kryty. Nejnovějším pokusem jsou speciální herní mobily, ke kterým patří kromě novinky Nokie N-Gage zčásti také model 3300. Poslední slovo ale zatím řekl Sony Ericsson se svým Gameboardem, neboli v doslovném překladu "herní deskou".

Myšlenka Gameboardu je jednoduchá a účinná - aby mohl mobil poskytnout plnohodnotný dojem z hraní hry, není zcela nezbytné, aby tomu byl podřízen i celkový design přístroje. Sony Ericsson vymyslel chytré a neotřelé řešení – k mobilu Z600 a chystanému modelu T630 stačí připojit herní desku, která nabídne všechny možnosti herních konzol. V dalším textu budeme popisovat možnosti herního adaptéru v případě propojení s mobilem Sony Ericsson Z600.

Je to macek

Gameboard není žádný střízlík, svými 93 gramy téměř zdvojnásobuje hmotnost samostatného telefonu a ani rozměry 145 x 55 milimetrů nejsou zanedbatelné; plocha však poskytuje dostatečný prostor pro ovládací prvky. Herní deska není vybavena vlastním napájením, takže se přiživuje na energii z mobilu. Pro připojení k telefonu slouží jednak dva páry pružných bočních vidlic, do nichž se mobil nasune, a jednak adaptér, který se připojuje k celé sadě konektorů v dolní části mobilu. Ve vidlicích drží mobil docela pevně a pokud s ním nebudete při hraní zuřivě mávat, určitě z nich nevypadne.

Výrobce počítal také s možností několikahodinového hraní, které by mohlo mobil zcela vybít, a přidal Gameboardu stejné konektory, jaké najdete na telefonu. K telefonu připojenému na Gameboard tedy můžete klidně současně připojit nabíječku nebo handsfree.

Standardní tlačítka

Jakmile herní adaptér připojíte k telefonu, můžete jej okamžitě používat bez dalšího nastavování spolu s obvyklými ovládacími tlačítky na telefonu. Herní deska má dvě hlavní skupiny ovládacích tlačítek, které jsou stejné jako u jiných herních konzol. V levé polovině zařízení je umístěno kruhové tlačítko, které slouží k ovládání pohybu až do osmi různých stran. Jeho ergonomie je tak akorát – má sice vyšší zdvih, palec do něj ovšem dobře zapadne a s dalším ovládáním nejsou problémy. Při prvním připojení může být trochu tuhé a je třeba jej chvíli silněji „promačkat“, aby bylo citlivější na dotyk. V případě testovaného vzorku bylo tužší ovládání pouze pro jeden z osmi směrů, ale po dvouhodinovém hraní už byla všechna tlačítka stejně citlivá.

V pravé polovině herní desky najdete čtyři dobře ovladatelná funkční tlačítka, která mají jiný význam v pohotovostním režimu, v menu konkrétních her a při jejich samotném hraní. V pohotovostním režimu slouží žluté tlačítko označené písmenem "A" k vyvolání seznamu příchozích a odchozích hovorů – nahrazuje tedy levé funkční tlačítko, modré s písmenem "B" vyvolává zkrácené menu a nahrazuje tedy pravé funkční tlačítko, dolní zelené „céčko“ poslouží stejně jako korekční klávesa, s jejíž pomocí se vracíte o krok zpět v nabídce telefonu, a konečně červeným „déčkem“ se dostanete do nabídky mobilu.

V režimu nabídky her můžete použít tlačítko A k potvrzení volby, B nahrazuje volbu „další“ na pravé funkční klávese mobilu, C slouží pro návrat o krok zpět a D můžete stisknout místo levého funkčního tlačítka na mobilu. Při samotném hraní her budete samozřejmě nejvíce potřebovat kolečko pro ovládání pohybu a červené tlačítko D, kterým se většinou střílí. Každá hra používá ale jiné ovládací prvky, takže funkční tlačítka mohou mít v různých hrách různé funkce.

Nastavte si vše podle sebe!

Výše popsané rozložení funkcí jednotlivých kláves Gameboardu samozřejmě nemusí každému vyhovovat, proto si můžete vše přizpůsobit vlastním představám. V menu Připojitelnost – Příslušenství – Game Controller lze zvolit další možnosti nastavení. Sony Ericsson připravil celkem čtyři možné klávesové profily a každému můžete přiřadit jiný význam jednotlivých kláves. Profily můžete samozřejmě přejmenovat.

Nechybí užitečná možnost volby, zda posledně nastavený profil bude znovu aktivován po dalším připojení Gameboardu nebo si jej budete moci zvolit vždy po jeho novém připojení k mobilu. Nastavení všech profilů je možné hromadně vymazat. Pro jednotlivé profily je k dispozici také Test menu, v němž můžete rychle ověřit funkce jednotlivých tlačítek.

Bude se líbit?

Gameboard je určitě zajímavým řešením pro všechny fanoušky mobilních her. Můžete jej plnohodnotně využívat u všech her v prostředí Mophunu i Javy, v každé hře ale může být jiný způsob ovládání, které musíte nejprve sami zjistit, protože v nápovědě ke hře jej pravděpodobně nenajdete. Přístroj je dobře vyladěný a během testování mě nenapadlo nic stěžejního, co bych na herní desce postrádal. Moje připomínky, v nichž bych možná více ocenil o něco menší rozměry, hmotnost a trošku jiný design, jsou pouze subjektivní. Vzhledem ke značkovému původu a možnostem je cena Gameboardu odpovídající.

Herní adaptér Sony Ericsson Gameboard EGB-10

Zdroj: GSMobil
Telefon: 283 933 558