Sony Ericsson: jsme zpět!

Firma Sony Ericsson hlásí skvělé výsledky a zdá se, že jí najednou vše hraje do karet. Počet prodaných mobilů vzrostl za meziročně o 63 %, podobně narostly i tržby. Sony Ericsson má zkrátka produkty, které bleskově dobývají trh.
Sony Ericsson: jsme zpět!
Neočekávaně výborná čísla hlásí japonsko-švédské konsorcium Sony Ericsson. Po spojení, které ze začátku vypadalo tak, že se dali dohromady dva „loseři“, následovalo dlouhé období trápení. V něm firma za soustavných ztrát spíše škrtala a redukovala takřka bez nových produktů, až se začali komentátoři ptát, kdy se doškrtá k tomu, že nezbude nic. Firma navíc polykala stále nové investice, což bylo nepříjemné zejména pro Ericsson, který na tom sám nebyl v letech 2000-2003 dobře a neměl peněz na rozdávání.

Poslední rok se ale karta obrací a ukončený kvartál potvrdil, že předchozí výsledky, o kterých se dalo říci, že jsou „nadějné“, nebyly ani náhodou žádným účetním trikem. Firma za první čtvrtletí především ohlásila přesvědčivá prodejní čísla: počet prodaných mobilů vzrostl o 63 % meziročně (z 5,4 na 8,8 mil. kusů) a tržby stouply o 66 % (z 806 mil. eur na 1 338 mil. eur). Není divu, že společnost ohlásila i velice slušný zisk dosahující téměř sto milionů eur.

Sony Ericsson šlape Nokii na paty

Úspěch je samozřejmě dán produkty, modely T610, T616 a T630 patří k nejprodávanějším modelům vůbec. Výhodou pro Sony Ericsson je, že nejde o žádné levné a jednoduché telefony; firma je vůbec dobře nachystána na další zisky v oblasti středních a drahých mobilů, což je tradiční silná doména Nokie. Šéf Sony Ericssonu celkem skromně říká, že úspěch je dán především příznivými tržními podmínkami – celkový počet nově prodaných mobilů na světě se letos prý vyšplhá na 550 milionů (předchozí odhady byly 520 milionů; analytici z Gartner Group předpovídají dokonce 580 milionů).

Vedle Sony Ericssonu ohlašuje růst tržního podílu i Samsung. Dosavadní lídr Nokia se zatím tváří, že problémy neexistují. Šéf firmy pouze uznává, že trh je široký a existují v něm určité „dírky“, které jeho společnost nebyla schopna zaplnit. Víme ale, že jsou to díry jako vrata do chléva – vzpomeňme například dlouhodobé opomíjení véčkových mobilů. Nokia také poněkud pozapomněla na mobily s digitálními fotoaparáty – můžeme si o nich myslet cokoli, ale lidé je prostě chtějí, i když s nimi pak třeba ani nefotí. Nokia má dnes nejnižší procento fotomobilů: zatímco od Sony Ericssonu se prodávají tři z deseti mobilů s fotoaparátem, u Samsungu je to 18 % a u Nokie jen 6 %. Asi už víte, že Nokia před čtrnácti dny ohlásila nečekaný pokles tržeb (o 15 % u mobilních telefonů) a přiznala, že její tržní podíl klesl z 37 % na 35 %.

Spát na vavřínech se nevyplácí

Co lze z posledního vývoje (Nokia, Sony Ericsson, Samsung) vyvodit? Stále to stejné: jeden povedený model či modelová řada dokáže zahýbat trhem sama o sobě – a příště s ní může přijít třeba Siemens nebo Samsung. Revoluce se zatím nekoná, Nokia by musela udělat ještě mnoho hrubých chyb, aby přišla o své vedení. Už ale není obdivovanou hvězdou evropského podnikání a o jejím šéfovi Ollilovi, který byl dříve několikrát pasován na manažera roku, se začíná šeptat poměrně nelichotivě. Ani další kroky firmy, jako je N-Gage nebo strategie v Symbianu, totiž nevyvolávají potlesk na otevřené scéně.

Lze ovšem s jistotou říci, že po několika letech nerovnováhy můžeme konečně hovořit o dobrém konkurenčním prostředí. I když by se třeba nepodařilo pokračovat v nátlaku Sony Ericssonu, zastoupí jej Siemens, Samsung, další asijský černý kůň LG Electronics, nebo možná dokonce i ta nešťastná Motorola. A kdyby náhodou vedoucí šestka usínala na vavřínech, probudí ji nadcházející vlna v mobilech – tzv. „generičtí“ výrobci pocházející zejména z Číny, kteří už nyní usilují o dodávky telefonů šířených pod značkou operátora, tzv. OEM telefonů. Anglický Vodafone už ústy svého šéfa oznámil výrobcům značkových mobilů, že jejich produkty za moc nestojí a jenom brzdí trh, a proto přijde s vlastními mobily. Pokud se to Vodafonu podaří a bude úspěšný, budou brzy následovat další.

Témata článku: Ericsson, Sony, Sony Ericsson, Smartphony, Ericsson, Nokia N-Gage

47 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Steve Prd 10. 9. 2004 16:53:49
    Nokia je na hovno at zije Sonyericsson K700i,k500i,T630,T610 !
  • honza 27. 4. 2004 18:22:14

    chudáčku, pokud chceš reagovat na něčí příspěvek, vrať se tam, kde se...

  • Eduard 24. 4. 2004 23:10:25
    Tak Ty seš buď těžkej fanda SE a snažíš se tu rozpoutat něco, co tu nikdo...
Určitě si přečtěte

První smartphone slaví 23 let. Některé jeho triky používáme dodnes

První smartphone slaví 23 let. Některé jeho triky používáme dodnes

** Uměl neuvěřitelné věci, nebyl drahý, přesto díru do světa neudělal ** Simon měl některé prvky, které dodnes používají moderní smartphony ** Začal se prodávat v létě 1994, tedy před 23 lety

Včera | Kůžel Filip, Láska Jan | 2

Letošním cenám EISA kraluje Huawei. Smartphone roku má Samsung

Letošním cenám EISA kraluje Huawei. Smartphone roku má Samsung

** Evropské ceny odborníků na spotřební elektroniku mají své vítěze ** V mobilní sekci převládá Huawei, nejcennější trofej získal Samsung ** Ceny také objevují jednu neznámou značku

Včera | Láska Jan

Smartphony řady Asus Zenfone 4: jeden high-end a pět povedených kousků střední třídy

Smartphony řady Asus Zenfone 4: jeden high-end a pět povedených kousků střední třídy

** Asus Zenfone 4 Pro se výbavou staví na úroveň vlajkových lodí ** Zbylé modely balancují na hranici střední a vyšší třídy ** Jeden trumf si Asus schovává na tiskovou konferenci do Říma

17.  8.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan, Miksa Martin | 13

Huawei se dotahuje na Apple, Xiaomi slaví návrat do Top 5 [výsledky 2Q 2017]

Huawei se dotahuje na Apple, Xiaomi slaví návrat do Top 5 [výsledky 2Q 2017]

** Trh smartphonů roste pomaleji než v minulosti ** Jedničkou zůstává Samsung následovaný Applem ** Čínské značky se pomalu ale jistě derou vzhůru

17.  8.  2017 | Láska Jan | 6


komerční sdělení

Komerční sdělení