Sony Ericsson: jsme zpět!

Firma Sony Ericsson hlásí skvělé výsledky a zdá se, že jí najednou vše hraje do karet. Počet prodaných mobilů vzrostl za meziročně o 63 %, podobně narostly i tržby. Sony Ericsson má zkrátka produkty, které bleskově dobývají trh.
Sony Ericsson: jsme zpět!
Neočekávaně výborná čísla hlásí japonsko-švédské konsorcium Sony Ericsson. Po spojení, které ze začátku vypadalo tak, že se dali dohromady dva „loseři“, následovalo dlouhé období trápení. V něm firma za soustavných ztrát spíše škrtala a redukovala takřka bez nových produktů, až se začali komentátoři ptát, kdy se doškrtá k tomu, že nezbude nic. Firma navíc polykala stále nové investice, což bylo nepříjemné zejména pro Ericsson, který na tom sám nebyl v letech 2000-2003 dobře a neměl peněz na rozdávání.

Poslední rok se ale karta obrací a ukončený kvartál potvrdil, že předchozí výsledky, o kterých se dalo říci, že jsou „nadějné“, nebyly ani náhodou žádným účetním trikem. Firma za první čtvrtletí především ohlásila přesvědčivá prodejní čísla: počet prodaných mobilů vzrostl o 63 % meziročně (z 5,4 na 8,8 mil. kusů) a tržby stouply o 66 % (z 806 mil. eur na 1 338 mil. eur). Není divu, že společnost ohlásila i velice slušný zisk dosahující téměř sto milionů eur.

Sony Ericsson šlape Nokii na paty

Úspěch je samozřejmě dán produkty, modely T610, T616 a T630 patří k nejprodávanějším modelům vůbec. Výhodou pro Sony Ericsson je, že nejde o žádné levné a jednoduché telefony; firma je vůbec dobře nachystána na další zisky v oblasti středních a drahých mobilů, což je tradiční silná doména Nokie. Šéf Sony Ericssonu celkem skromně říká, že úspěch je dán především příznivými tržními podmínkami – celkový počet nově prodaných mobilů na světě se letos prý vyšplhá na 550 milionů (předchozí odhady byly 520 milionů; analytici z Gartner Group předpovídají dokonce 580 milionů).

Vedle Sony Ericssonu ohlašuje růst tržního podílu i Samsung. Dosavadní lídr Nokia se zatím tváří, že problémy neexistují. Šéf firmy pouze uznává, že trh je široký a existují v něm určité „dírky“, které jeho společnost nebyla schopna zaplnit. Víme ale, že jsou to díry jako vrata do chléva – vzpomeňme například dlouhodobé opomíjení véčkových mobilů. Nokia také poněkud pozapomněla na mobily s digitálními fotoaparáty – můžeme si o nich myslet cokoli, ale lidé je prostě chtějí, i když s nimi pak třeba ani nefotí. Nokia má dnes nejnižší procento fotomobilů: zatímco od Sony Ericssonu se prodávají tři z deseti mobilů s fotoaparátem, u Samsungu je to 18 % a u Nokie jen 6 %. Asi už víte, že Nokia před čtrnácti dny ohlásila nečekaný pokles tržeb (o 15 % u mobilních telefonů) a přiznala, že její tržní podíl klesl z 37 % na 35 %.

Spát na vavřínech se nevyplácí

Co lze z posledního vývoje (Nokia, Sony Ericsson, Samsung) vyvodit? Stále to stejné: jeden povedený model či modelová řada dokáže zahýbat trhem sama o sobě – a příště s ní může přijít třeba Siemens nebo Samsung. Revoluce se zatím nekoná, Nokia by musela udělat ještě mnoho hrubých chyb, aby přišla o své vedení. Už ale není obdivovanou hvězdou evropského podnikání a o jejím šéfovi Ollilovi, který byl dříve několikrát pasován na manažera roku, se začíná šeptat poměrně nelichotivě. Ani další kroky firmy, jako je N-Gage nebo strategie v Symbianu, totiž nevyvolávají potlesk na otevřené scéně.

Lze ovšem s jistotou říci, že po několika letech nerovnováhy můžeme konečně hovořit o dobrém konkurenčním prostředí. I když by se třeba nepodařilo pokračovat v nátlaku Sony Ericssonu, zastoupí jej Siemens, Samsung, další asijský černý kůň LG Electronics, nebo možná dokonce i ta nešťastná Motorola. A kdyby náhodou vedoucí šestka usínala na vavřínech, probudí ji nadcházející vlna v mobilech – tzv. „generičtí“ výrobci pocházející zejména z Číny, kteří už nyní usilují o dodávky telefonů šířených pod značkou operátora, tzv. OEM telefonů. Anglický Vodafone už ústy svého šéfa oznámil výrobcům značkových mobilů, že jejich produkty za moc nestojí a jenom brzdí trh, a proto přijde s vlastními mobily. Pokud se to Vodafonu podaří a bude úspěšný, budou brzy následovat další.

Diskuze (47) Další článek: Nová Nokia 6610i - zpátky do budoucnosti (oživeno)

Témata článku: Ericsson, Sony, Sony Ericsson, Smartphony, Ericsson, Nokia N-Gage, Dlouhé období, Son, Značkový mobil


Určitě si přečtěte

Ani Samsung, ani Huawei. První skládací telefon na světě představila bezejmenná čínská firma

Ani Samsung, ani Huawei. První skládací telefon na světě představila bezejmenná čínská firma

** Rok 2019 má být rokem skládacích hybridů, Nová éra však načala trochu s předstihem ** Royole FlexPai je první skládací hybrid na světě, ale počítejte hned s několika kompromisy ** Tím hlavním je velká tloušťka zařízení při jeho složení...

Martin Chroust | 33

Telefony to nekončí. Vybíráme mobilní příslušenství, které překvapí i potěší

Telefony to nekončí. Vybíráme mobilní příslušenství, které překvapí i potěší

** I malá drobnost může udělat velkou radost ** Redukce, kabely, sluchátka, powerbanky, hračky a další gadgety ** Ceny se pohybují od stovky až po několik tisíc korun

Jan Láska | 3

RECENZE: Huawei Nova 3i — když se po hvězdě zrodí i hvězdička

RECENZE: Huawei Nova 3i — když se po hvězdě zrodí i hvězdička

** Levnější odvozenina od Huawei Nova 3 má jen málo ústupků ** Zařadila se však do plného rybníka konkurence, včetně té vlastní ** Doufejme, že jí to nesrazí vaz, jedná se o povedený smartphone

Jakub Vrbacký | 31

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

** Konec teorie, často skloňovaná eSIM se v ČR konečně dostává do praxe ** eSIM jsme si poprvé vyzkoušeli u LTE verze hodinek Samsung Galaxy Watch (46mm) ** Jak eSIM vypadá, a jak probíhá její samotná „instalace“?

Martin Chroust | 45