Sony Ericsson poprvé v zisku (komentář)

O nové modely Sony Ericssonu je velký zájem a finanční výsledky za třetí čtvrtletí ukázaly, že firma je na dobré cestě. Ale ještě nemá vyhráno. Před ní jsou ještě někteří ostatní.

Společný podnik firem Sony a Ericsson zaznamenal poprvé ve své historii zisk – po dlouhém období vysokých ztrát, které při startu společné firmy nikdo neočekával, avšak dříve, než se podle posledního kvartálního výhledu předpokládalo. I když do účetnické kuchyně firmy samozřejmě nevidíme, je pravděpodobné, že ohlášený čistý zisk 62 milionů eur za třetí čtvrtletí 2003 (zhruba 1,9 miliard Kč) není výsledkem účetní kreativity, ale skutečně podstatně zlepšeného hospodaření.

Firma totiž zaznamenala i výrazně zvýšený obrat – ve třetím čtvrtletí prodala 7,1 milionu kusů mobilních telefonů (o 42 % více než loni) a utržila 1,3 miliard eur (o 180 milionů více než loni). Jak ukazují čísla, dařilo se jim dobře prodávat nové, dražší modely, u kterých je typický vyšší zisk na kus. Zatímco před rokem firma za jeden mobil utržila průměrně 168 eur, letos je to 184 eur. Sony Ericsson se tak může chlubit jednou z nejvyšších průměrných cen mobilů v branži. Mluvčí společnosti se vyjádřil, že Sony Ericsson rovněž očekává zisk i v tomto čtvrtletí, ale vzhledem k „cenovým tlakům“ může být o něco nižší než zisk právě dosažený. 

O telefonování tady nejde

Sony Ericsson je tak z nejhoršího venku, ale nemá ještě definitivně vyhráno. Firma spolykala spoustu peněz a nevrátila ani jejich nepatrný zlomeček. Zůstává rovněž dále poněkud účelovým konsorciem dvou výrobců z různých branží a nevstupuje na burzu. Sony Ericsson by potřeboval takto zdařilých čtvrtletí podstatně víc; průmysl mobilních telefonů hodně stojí a padá s několika úspěšnými modely, které ovšem nepřicházejí každý den.

Skutečně stabilní a neohroženou pozici na trhu má pouze Nokia, ani o Motorole to nelze spolehlivě říci. Sony Ericsson je zatím stále privátní, neobchodovatelnou dcerou dvou velkých firem, a to není trvale udržitelný stav. Společnost by se potřebovala úspěšně uvést na burze, aby mohla mít přístup k dalšímu kapitálu.

Slušný úspěch Sony Ericssonu potvrzuje důležitý trend v mobilních telefonech: přes počáteční pochybování se mobily s multimediálními funkcemi (zejména s digitálním fotoaparátem), jakož i nové modely s futuristickým designem prodávají jako divé, a mezi uživateli se rychle stávají věcí, kterou nelze nemít. Nositelé dva roky starých modelů jsou mezi ostatními něco jako Zilvar z chudobince a z kolektivu jsou promptně vyobcováni. Čili, jak diplomatickým jazykem a v původním znění komentuje pan Ihara, šéf firmy Sony Ericsson: „We have received very positive feedback from customers about these new products“.

Diskuze (11) Další článek: Sony Ericsson představil nové modely T630 a P900

Témata článku: Ericsson, Sony, Sony Ericsson, , , , Zisk, Dlouhé období, Eri, Son, Pop