V Indii se chystá mobil za 350 Kč a alternativa k paměťovým kartám - paměťové disky, jakási malá DVD.
Minulý týden jsem zde (přesněji to bylo zde) pochyboval o tom, že je možné vyrobit „SmartPhone“ za 20 dolarů. Firma TJAT nás o tom hodlá přesvědčit na barcelonském World Mobile Congressu, který začíná už příští pondělí. Dnes přišla další pozvánka na představení dalšího telefonu za 20 dolarů. Má ji na svědomí indická firma Spice Corporation Limited a tentokrát je částka 20 dolarů o malý kousek uvěřitelnější, než v případě TJATu. Spice neslibuje jednoduchý „ICQ telefon“, ale „lidový telefon s cenou pod 20 dolarů pro koncového zákazníka“.
Znovu se zastavím u ceny. 20 dolarů, tedy nějakých 350 Kč: je to skutečně možné? Může někdo něco takového vyrobit a ještě na tom vydělat? A jestli ano, chtěli byste za tu cenu opravdu jednoduchý mobil bez displeje? ...pomiňme teď fakt, že doprava z Indie by vyšla minimálně na dalších 20 dolarů... V pozvánce nechybí jednoduché počítačové rendery:
Najdi sedm rozdílů: jsou dva obrázky vlevo stejné jako dva vpravo, nebo jen nevidím rozdíl?
K obrázku bohužel není ani slovo na vysvětlenou zmatku, který tam vládne, ale druhým tamtéž představeným telefonem má být „první filmový telefon na světě s disky“. …ať už by to mělo znamenat cokoliv. Dá se předpokládat, že ten filmový bude přístroj s velkým displejem a Spidermanem naširoko. Dvacetidolarový lidový mobil pak bude ta věc bez displeje se slepeckými značkami na klávesách. Oba telefony by měly být představeny na tiskové konferenci v pondělí 11. února.
Spice není jen koření
Ještě několik slov k firmě Spice. Její existenci jsem naplno zaregistroval až dnes a musel jsem se zastydět, když jsem zjistil, o jakého giganta se jedná. Skupina se zabývá telekomunikacemi a zábavním průmyslem, její největší základna je v Indii, ale v posledních letech rozvíjí aktivity po celém světě. Mezi její partnery patří mimo jiné třeba významný hráč světa elektroniky, firma Panasonic. Samotné slovo Spice neznamená „koření“, jak by se v souvislosti s Indií nabízelo, ale je to zkratka pro Synchronized Performance through Innovation in Communication and Entertaiment. V západním světě bylo v posledních týdnech o firmě slyšet v souvislosti s koupí týmu Formule 1 Super Aguri.
Záležitost s disky ve filmovém telefonu mi nedala spát, a tak jsem zkusil zkontaktovat mluvčí firmy. Odpověď je značně překvapivá a zdá se, že nedočkavostí nebudu spát až do pondělka. Josephine Salm za Spice říká: „Ty disky jsou něco jako malá DVD, která se vkládají přímo do telefonu. Více vám dnes bohužel říci nemohu. Uvidíme se na tiskové konferenci.“