Staré Go tarify končí. Nesouhlasíte? Máte smůlu

Nelíbí se vám změna? Chcete skončit a vrátit kredit? Smůla, O2 v ničem problém nevidí a dokonce tvrdí, že jde o změnu k lepšímu.

Na začátku října jsme vás informovali o rušení starších tarifů O2 Special a TXT, respektive o nuceném převodu jejich majitelů na novější tarify Na!Víc. Změna se dotýká tisíců zákazníků, co když s ní ale nesouhlasíte? Obecně vzato, co může dělat zákazník, kterému operátor „násilně“ mění tarif na předplacené kartě a on se změnou nesouhlasí?

Nesouhlasí přesně tak jako náš čtenář pan Roman H. a má také za to, že Telefónica porušila zákon, jelikož ho neinformovala o jeho právu vypovědět smlouvu bez sankce a navíc mu odmítá proplatit nevyužitý kredit. Jste v podobné situaci? A kdo je v právu?

Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, jeho § 63, odstavec (6) jednoznačně říká: „Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací je povinen na své náklady nejméně 1 měsíc před nabytím účinnosti podstatné změny smluvních podmínek, která pro účastníka představuje jejich zhoršení, odpovídajícím způsobem vyrozumět účastníka o této změně a současně jej informovat o jeho právu vypovědět smlouvu bez sankce, jestliže nové podmínky nebude akceptovat. Účastník má právo bez sankce vypovědět smlouvu na základě oznámení o návrhu podstatných změn smluvních podmínek, které představuje jejich zhoršení.“

T-Mobile číslo zrušil a kredit vrátil

Jde o to, že o Telefónica sice informovala o změně tarifu, ale náš čtenář Roman H. tvrdí, že o svém právu vypovědět smlouvu bez sankce informován nebyl. Což je porušení zákona.

Klepněte pro větší obrázek
Nelíbí se vám změna tarifu? Máte smůlu, kredit nevrátíme

Roman H. nám napsal: „Totožnou záležitost jsem řešil u T-Mobile v lednu 2010, který rušil tarif Twist Standard a převáděl jej na nový s jinými (horšími) podmínkami. Jenže T-Mobile, na rozdíl od O2, správně a v souladu se zákonem informoval nejen o chystané změně, ale také o právu zákazníka se změnou nesouhlasit, ukončit využívání služby bez sankce a tedy samozřejmě s nárokem na vrácení kreditu v jeho plné výši. To jsem využil a vše proběhlo k mé plné spokojenosti.“

Na nucenou změnu tarifů ze začátku loňského roku jsme se pro jistotu optali přímo u T-Mobile. Za operátora odpovídal Jiří Janeček z tiskového oddělení: „Bylo to přesně, jak pán píše. Protože se tehdy jednalo o změnu podmínek, zákazník měl možnost ukončit používání služby bez sankce a byl mu vrácen jeho kredit.“

Přitom i ve všeobecných podmínkách O2 najdeme v bodě 9.9.1 následující text: „Pokud O2 podstatně změnila VP, Provozní podmínky, Ceník nebo Reklamační řád platné pro danou Službu a tato změna představuje zhoršení právního postavení Účastníka. Účastník je v takovém případě oprávněn do okamžiku nabytí účinnosti dané změny žádat o zrušení Služby bez sankce a Služba bude zrušena dnem doručení žádosti O2.“

Žádná smlouva neexistuje, nic nevrátíme

Na moje žádosti, ať již zaslané přes webové rozhraní nebo doporučeným dopisem (ten se záhadně ztratil, přestože od České pošty mám potvrzeno jeho doručení do dne 11. října 2011) mi tvrdošíjně odporují, že na nic podobného nemám nárok, jelikož u předplacené karty se žádná "smlouva" neuzavírá a tudíž nelze nic podobného aplikovat,“ stěžuje si pan Roman H.

Smlouva samozřejmě existuje i když není uzavřena písemně, centrum péče o zákazníka O2 se ale snaží přesvědčit o opaku: „Vážený pane, reaguji na Váš email. Ve Vaší původní zprávě odstupujete od smlouvy, která nebyla nikdy sepsána, protože u předplacených karet není žádný smluvní vztah. Dobíjecí karta má pouze určitou platnost, o které Vás pan Šimůnek informoval. Platnost je 12 měsíců od posledního dobití, pokud po 12 měsících nedobijete, platnost karty vyprší a s ní i platnost nabitého kreditu. Zrušit tuto kartu na Vaši žádost ale nelze.“

Klepněte pro větší obrázek
Problémy s O2 nemá jen pan Roman H. Paní Marešová z Horní Stropnice se kvůli nezrušené smlouvě po zemřelém manželovi bála o střechu nad hlavou. Více v pořadu ČT Černé Ovce

O2 tedy nehodlá ustoupit ani o píď, pan Roman H. se ale hodlá domáhat svých práv i u soudu. Na chování operátora už poslal stížnost Českému telekomunikačnímu úřadu a České obchodní inspekci. I my si na základě výše uvedených argumentů myslíme, že právo je na straně zákazníka.

O2: nejde o znevýhodnění, jde o změnu k lepšímu

Proč se O2 v tomto případě chová tak jak se chová a zda si nemyslí, že tímto jednáním porušuje zákon, jsme se proto zeptali přímo operátora. Z reakce vyplývá, že O2 má za to, že k žádnému zhoršení podmínek v neprospěch zákazníka nedošlo, takže je všechno v nejlepším pořádku. Ptali jsme se, proč se O2 v tomto případě nechová jako T-Mobile a zda si nemyslí, že svým jednáním porušuje zákon.

Za Telefónicu odpovídala Michaela Staňková z tiskového oddělení: „V současné době probíhá změna podmínek starých předplacených mobilních tarifů O2 Special a O2 TXT na aktuálně nabízené tarify O2 Na!Hlas a O2 Na!Pište. Důvodem je hlavně snaha o zjednodušení a zpřehlednění portfolia tarifů a lepší orientaci pro zákazníky. Změna je nastavena tak, že nedochází k úpravě podmínek v neprospěch zákazníků. Zákazníci jsou podle způsobu využívání služeb migrováni na pro ně výhodnější variantu z tarifů O2 Na!Hlas a O2 Na!Pište, aby nemohlo dojít ke zhoršení jejich podmínek.“

A pokračuje: „Migrace probíhají postupně v několika vlnách tak, abychom byli schopni reagovat na případné dotazy zákazníků a pomoci jim s nastavením služeb. Přibližně 3 dny před změnou a znovu v den změny je zákazníkovi zaslána informační SMS.“

V odpovědi dále následuje cenové srovnání, které ale nijak nezohledňuje nevýhodné účtování po celých minutách (60+60) u tarifů Na!Hlas a Na!Pište oproti 60+30 u Specialu i TXT. Právě způsob účtování je přitom zásadní element, který činí novější tarify méně výhodnými.

Pro názornost jsem objektivně porovnal ceny starších a aktuálně nabízených tarifů:

TarifSpecialTXTNa!PišteNa!Hlasvýhody Na!Víc (dobití za 300 Kč)
volání do O25,60 / 6,30 Kč*6 / 6,72 Kč*6,60 / 8,25 Kč*5,50 / 6,86 Kč*SMS o víkendech na mobil O2 za 0,50 Kč
ostatní sítě5,60 / 6,30 Kč*7,50 / 8,40 Kč*6,60 / 8,25 Kč*5,50 / 6,86 Kč*volání o víkendech na mobil O2 za 0,50 Kč
SMS3,30 Kč2 Kč1,90 Kč2,60 Kčvolání mimo špičku (od 20:00 do 8:00)
na mobil O2 za 0,50 Kč
MMS9,60 Kč7 Kč5,90 Kč5,90 Kč
Hlasová schránka3 Kč3 Kč3 Kč3 KčInternet v Mobilu Start
za týdenní paušál 20,- Kč
*přepočtená minutová sazba zohledňující vliv účtování.

Operátor dále vyzdvihuje výhody, které zákazník získá při dobití za 300 Kč a víc a vánoční akci. Ale opět, pokud zákazník nebude pravidelně dobíjet za stanovenou částku nebo přijde o vánoční ceny, je pro něj nový tarif méně výhodný. O2 nám vlastně říká, že jde o změnu k lepšímu.

Následuje odpověď na druhou otázku: „Naše jednání je v souladu se zákonem, protože podmínky zákazníkům nezhoršujeme. Zákonné povinnosti, které zákazník popisuje, se vztahují na případ, kdy se podmínky mění v neprospěch zákazníka.“

„Sjednocování“ nikdy nic dobrého nepřineslo

Sjednotit a zjednodušit svou nabídku O2 jistě může, my si ale myslíme, že vzhledem k zákazníkům by měl volit stejný postup jako T-Mobile. Změny jsou totiž spíše k horšímu, jelikož všechny výhody, o kterých operátor mluví, jsou podmíněny pravidelným dobíjením. Co si myslíte vy?

Diskuze (50) Další článek: Barevné a audiotextové linky: vše, co potřebujete vědět

Témata článku: , , , , Stejný postup, Tarif, Nabízený tarif, Jiří Janeček, Doporučený dopis, Poslední dobití