Statistiky: GSM bankovnictví na vzestupu

Stále více Čechů nosí svoji banku v kapse. Kolik lidí využívá GSM bankovnictví? A kolik internetové bankovnictví? Poslední čísla přináší průzkum GE Capital Bank.
Statistiky: GSM bankovnictví na vzestupu

Jak to všechno začalo

GSM bankovnictví se poprvé v České Republice objevilo při vstupu Expandia Banky (dnes eBanka) na náš trh. Ale to se psal rok 1998 a jediným operátorem, který nabízel bankovní služby na bázi technologie SIM Toolkit byla společnost Radiomobil. Tehdy se některým zdálo ovládání bankovního účtu přes mobil příliš nebezpečné a považovali to za zbytečný luxus. Pro jiné to bylo vysvobození od zdlouhavého ježdění do poboček bank a od úmorného čekání ve frontách. V průběhu posledních čtyř let se situace podstatným způsobem změnila. GSM bankovnictví je téměř standardní službou u většiny významných českých bank a od září letošního roku lze do banky i přes dalšího mobilního operátora, totiž přes Eurotel. Banku si tak v kapse nosí stále více Čechů.

GSM bankovnictví u nás v současné době nabízí následující bankovní ústavy:

Zatím pouze GE Capital a eBanka si rozumí s Eurotelem a Radiomobilem současně. Pro využití bankovních služeb u ostatních bank je nutné využívat služeb Radiomobilu. Mimo Raiffeisenbank, která si naopak rozumí pouze s Eurotelem.

Ale i ostatní banky, včetně dlouho očekávané Komerční banky, nabízejí své služby prostřednictvím telefonu, nebo textových zpráv. Bohužel se však nejedná o nejmodernější technologii GSM bankovnictví, nebo i WAPu. Dá se však očekávat, že i na ně v blízké době dojde. Pádným důvodem pro zavedení GSM bankovnictví i ve zbývajících bankách by měl být poslední průzkum v této oblasti, který provedla pro GE Capital Bank nezávislá agentura AISA.

Mobil zdarma zabral

Největší zásluhu na rozšíření GSM Bankingu v České Republice má bezesporu GE Capital Bank. I když přišla se službou Mobil Banka až v říjnu roku 2000, má v současné době největší podíl klientů, kteří mají službu GSM bankovnictví zaktivovanou a také ji aktivně využívají. Nespornou zásluhu na tom bezesporu má její rozsáhlá reklamní akce, jejímž hlavním lákadlem je mobil zdarma. O tom, že akce mobil zdarma byla úspěšná hovoří následující čísla. Od startu služby Mobil Banka u GE Capital Bank si u společnosti Radiomobil službu GSM bankovnictví aktivovalo přes 100 tisíc klientů, z nichž více než 90 % využilo speciální nabídku GE Capital Bank k aktivaci Mobil Banky. Toto množství navíc tvoří více než polovinu z celkového počtu přibližně 180 tisíc klientů, kteří používají GSM bankovnictví u Paegasu. Podobně je tomu i u druhého operátora. U Eurotel si službu GSM bankovnictví zatím aktivovalo více než 40 tisíc zákazníků. Speciální nabídku k aktivaci Mobil banky využilo přes 95 % z nich.

A kolik Čechů tedy nosí banku v kapse?

Podle expertního odhadu GE Capital Bank z 10,3 milionu obyvatel České republiky disponuje běžným účtem 5,8 miliónu lidí. Z nich přibližně 3 % až 4 % používá GSM bankovnictví a 1 až 2 % internetové bankovnictví. V budoucnu ale hodlá používat nástroje přímého bankovnictví ke komunikaci s bankou plných dvacet procent klientů.

Klepněte pro větší obrázek

I když nejčastějším způsobem kontaktu s bankou stále zůstává osobní návštěva klienta, využívání nástrojů přímého bankovnictví má jasně rostoucí trend. Ve výzkumu, který pro GE Capital Bank provedla nezávislá agentura AISA, uvedlo 64 % klientů, že banku navštěvují minimálně jednou měsíčně - což přibližně odpovídá výzkumu z roku 2000. Telefon jako způsob kontaktu s bankou alespoň jednou za měsíc použilo asi 14 % respondentů, přičemž v roce 2000 to bylo 9 %, pomocí GSM bankovnictví vyřizovalo své finanční záležitosti alespoň jednou za měsíc 5 % klientů bank (v roce 2000 obsluhovalo svůj běžný účet pomocí GSM bankovnictví 2 % respondentů) a internet 2 % (před rokem to bylo 1 % respondentů).

Klepněte pro větší obrázek 

Pokud jde o manipulaci s účtem, přes 97 % klientů českých bank používá osobní návštěvu pobočky. Telefonní bankovnictví je využíváno asi 10 % majitelů těchto účtů, GSM bankovnictví 4 %. Telefon jako způsob komunikace ovšem plánuje začít využívat dalších téměř 18 % klientů, GSM bankovnictví asi 15 %. Internetové bankovnictví a home banking využívají 3 % klientů a 5 % jich chce tento způsob začít využívat.

Uvidíme, zda-li klienti svým plánům dostojí a postupně přestaneme do banky chodit úplně. Tento trend je zcela jistě přínosný nejen pro klienty, kteří tak ušetří mnoho drahocenného času a vše mohou vyřizovat v pohodlí svého obývacího pokoje nebo prakticky odkudkoliv. Nespornou výhodu mají tyto trendy i pro samotné banky, kterým tak klesají náklady.

A co vy? Jaké máte zkušenosti s mobilním bankovnictvím?

 

Témata článku: Ostatní, Přímé bankovnictví, GSM, Bankovnictví, GSM bankovnictví

27 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Xaver 8. 1. 2002 14:26:34
    Podobný zážitek: zadával jsem dva příkazy u ČSOB přes Linku 24. Všechno...
  • SVB 6. 12. 2001 11:51:13
    Nemyslim, ze zaspali dobu, Zivnobanka se proste driv orientovala na vetsi...
  • SVB 6. 12. 2001 11:48:23
    Ano, asi jsem mel smulu. Sel jsem tam vzdycky az pote, co pulhodinove...

komerční sdělení

Komerční sdělení