Švédsko - Finsko 2:6, 0:6, 0:3 skreč

Ericsson končí s výrobou mobilů, možná časem zmizí i tato značka. Příznivci této značky mohou už jen smutně koukat, jak si společnost Nokia mne spokojeně ruce.
Švédsko - Finsko 2:6, 0:6, 0:3 skreč
Mobily od Ericssonu, podobně jako od Motoroly či Siemensu nikdy nebyly nějak zvlášť ostudné: některé modely byly průměrné, některé lepší a některé dokonce skvělé (vše v poměru ceny ku výkonnosti).

Jenomže Nokia je plně naložený vlak, který jede z kopce – to je k nezastavení. Nokia se dnes může těšit všem možným výhodám, které lze mít: největší podíl na trhu, vynikající smlouvy s operátory, skvěle zvládnutou výrobu (ne bez chyb, ale lépe než konkurenti), výhodu economy of scale (vyrábí levněji než konkurenti a prodává levněji než konkurenti), podařil se jí chytlavý design, který je lepší než konkurenční a který je jejím trademarkem, a její divize mobilů je evidentně výborně řízená a motivovaná. Při sledování boje s Ericssonem má člověk skutečně dojem, že se dívá na hokej: oba týmy jsou „papírově“ stejně silné, ale jeden se trápí a druhému vychází vše, na co sáhne. Tak tomu bývá, v hokeji i byznysu; zatímco hokej se musí dohrát do konce, v byznysu lze zápas skrečovat a Ericsson tak udělal. Jak ale ukazuje výsledek druhého setu, měl to udělat už dříve, ušetřil by miliardu dolarů ztráty.

Ericsson končí s mobily

Třetí největší světový výrobce mobilů končí s vlastní výrobou, byť ne ve všech závodech a pobočkách a předává fabriky i lidi v nich dalším firmám zaměřeným především na výrobu (Flextronics). Firma tvrdí, že nadále bude mobily vyvíjet – současný krok je v podstatě jenom outsourcingem výroby. S mobily se značkou Ericsson bychom se tedy měli i nadále setkávat, jenomže říkáme kdoví, jak to dopadne?

Podívejme se totiž na čísla. Ericsson prodělal loni na mobilech gigantických 1.6 miliardy dolarů (!!) a situace se vůbec nelepší. Celkově měla firma mimochodem profit skoro 3 miliardy dolarů, což ukazuje, jak úžasně zisková je divize síťové a komunikační infrastruktury, tj. druhá polovina firmy – ta vydělala 4.5 mld. dolarů při obratu cca 30 mld. dolarů celé firmy. Divize mobilů měla problémy s výrobou (neustále chybějící různé komponenty, nestíhaly se dodávky) a s zuřivou cenovou válkou, nejvíce se sousední Nokií, ale i se Siemensem. Vyřeší se ztráta tím, že místo Ericssonu bude mobily vyrábět Flextronics? Nezapomínejme, že Flextronics na sebe nebere moc rizika, pokud se jedná o outsourcing – Ericsson u něj mobily objedná v daném množství během roku, odebere a zaplatí a prodávat je bude zase sám: a zase jej čeká ta děsivá Nokia. Nepředstavujme si výrobu mobilů tak, že jedním koncem továrny lezou dovnitř nějaké plastikové a křemíkové „ingoty“ a z druhého vylézají hotové mobily – produkce mobilů se více rovná assemblaci, kde klíčové komponenty dodávají další výrobci. Přidaná hodnota výrobce tedy není moc velká a ani s cenou tak nejde moc hýbat.

Vyhazov ztrátu nesníží

Ericsson sám říká, že jeho divize mobilních telefonů poklesne z 25 tisíc zaměstnanců na 18 tisíc – to také prozrazuje, kde jsou největší náklady, tj. největší zdroj ztráty, který poklesne jen o něco málo. Navíc se Ericsson nezbaví břemene nákladů marketingových, které jsou u mobilů také obří.

Spekuluje se tedy o tom, zda neměl Ericsson místo toho prodat celou tuto divizi a mobilů s touto značkou se navždy zbavit – z pohledu krátkodobé ziskovosti by to asi bylo nejlepší řešení. Kdoví ale, co má všechno Ericsson za lubem (viz jeho angažovanost v pokročilých technologiích jako je Bluetooth) – možná firma očekává, že do příštích generací mobilů přijde zase s takovou technologickou bombou, že to Nokii oplatí i s úroky.

Finové slaví

Nyní ale mají Finové důvod k bouřlivým oslavám. Ze středu Evropy to tak nevnímáme, ale vztah mezi Finy a Švédy je historicky a dlouhodobě vyostřený, skoro bych to přirovnal ke vztahu mezi námi a Rusy za totality: Švédové dlouhodobě Finsko okupovali, jsou vnímáni jako zpupný a dobyvačný národ (Finové naopak jsou skromní, což je dáno tím, že je jich málo a byli v celé své historii skoro pořád pod něčí nadvládou). Finové se dnes nesmírně houževnatě snaží Švédy porážet, kde to je jenom možné (viz hokej) a výhru vnímají jako národní hrdinství. Možná i to přispělo ke nebývalému nasazení lidí u Nokie, pro které toto může být stejně tak velkou motivací jako výše jejich platu.

Témata článku: Smartphony

47 komentářů

Nejnovější komentáře

  • KAT 1. 5. 2005 22:02:27
    Uz mas navod na to opratku?
  • Martin 17. 7. 2001 19:05:00
    Mám E A1018 a za tu cenu to je dobrý telefon. V levné třídě dává dost věcí...
  • Jimak 17. 7. 2001 19:05:00
    Tak T29 se zacala prodavat. A2628 se zacala prodavat minuly tyden. R520...
Určitě si přečtěte

První smartphone slaví 23 let. Některé jeho triky používáme dodnes

První smartphone slaví 23 let. Některé jeho triky používáme dodnes

** Uměl neuvěřitelné věci, nebyl drahý, přesto díru do světa neudělal ** Simon měl některé prvky, které dodnes používají moderní smartphony ** Začal se prodávat v létě 1994, tedy před 23 lety

Včera | Kůžel Filip, Láska Jan | 2

Letošním cenám EISA kraluje Huawei. Smartphone roku má Samsung

Letošním cenám EISA kraluje Huawei. Smartphone roku má Samsung

** Evropské ceny odborníků na spotřební elektroniku mají své vítěze ** V mobilní sekci převládá Huawei, nejcennější trofej získal Samsung ** Ceny také objevují jednu neznámou značku

Včera | Láska Jan

Smartphony řady Asus Zenfone 4: jeden high-end a pět povedených kousků střední třídy

Smartphony řady Asus Zenfone 4: jeden high-end a pět povedených kousků střední třídy

** Asus Zenfone 4 Pro se výbavou staví na úroveň vlajkových lodí ** Zbylé modely balancují na hranici střední a vyšší třídy ** Jeden trumf si Asus schovává na tiskovou konferenci do Říma

17.  8.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan, Miksa Martin | 13

Huawei se dotahuje na Apple, Xiaomi slaví návrat do Top 5 [výsledky 2Q 2017]

Huawei se dotahuje na Apple, Xiaomi slaví návrat do Top 5 [výsledky 2Q 2017]

** Trh smartphonů roste pomaleji než v minulosti ** Jedničkou zůstává Samsung následovaný Applem ** Čínské značky se pomalu ale jistě derou vzhůru

17.  8.  2017 | Láska Jan | 6


komerční sdělení

Komerční sdělení