Výsledky nejrůznějších mobilních anket většinou utvrzují uživatele, že trhu s mobily vládne Nokia. Jak je to ale mezi operátory? A vyhrává Nokia mezi mobily opravdu pokaždé? Podívali jsme se na výsledky prestižní ankety Rhodos 2002.
Mezi prestižní ankety s několikaletou tradicí patří také Rhodos. Firma, která chce v této anketě uspět, musí nejenom patřit mezi ty nejoblíbenější značky na trhu z hlediska mínění zákazníků, ale také klást velký důraz na svůj image. To je totiž právě popis ceny Rhodos – cena za image.
Rozhodují špičkoví manažeři
Cena Rhodos se každý rok uděluje konsorciem Brněnské veletrhy a výstavy, CID, Ekonom, Gfk Praha a Kairos. Oceněné firmy se do ankety nemohou nijak přihlásit, volí se na základě předem pevně stanovených kritérií. Ale proč vás unavuji touto „suchou“ teorií? Inu, je to proto, že jedněmi z kategorií Rhodosu jsou i oblasti zajímavé pro čtenáře MobilManie: Telefonní operátoři a Výrobci mobilních telefonů.
V rámci ankety bylo osloveno v prvních čtyřech měsících letošního roku přibližně pět stovek českých vrcholových manažerů s anketou, ve které měli prozradit svou znalost operátorů a jejich image, která se pak hodnotila podle cenové přiměřenosti, spolehlivosti, přístupu k zákazníkům (v případě výrobců mobilů inovativosti), kvality výrobků a přizpůsobivosti tržním podmínkám. Zkuste si určit svoje vlastní pořadí úspěšnosti našich operátorů a světových výrobců mobilů ještě předtím, než prozradím, jak oboje hodnotí manažeři…
Nejraději se volá s T-Mobilem…
Anketa Rhodos se letos zaměřila i na operátory pevných linek a to se trošku projevilo v odpovědích na otázku spontánní znalosti operátorů, která napovídá také o postavení firem na trhu z hlediska počtu zákazníků. Nejčastěji byl jmenován Eurotel (90%), Český Telecom (83%) a T-Mobile (76%). Český mobil jmenovaly přibližně dvě třetiny manažerů a zhruba desetina pak Aliatel. Operátoři jsou kupodivu známější mezi ženami a mladšími manažery.
Čísla se tedy docela přibližují realitě. Z ankety se dá vyčíst i několik dalších zajímavých údajů: Například nejspolehlivějším operátorem s nejkvalitnějšími službami se zdá dotázaným Eurotel. Nejpřizpůsobivějším operátorem byl zase Český Mobil a T-Mobile se zase zvěčnil jako operátor s nejlepším přístupem k zákazníkům. Po sečtení výsledků ze všech hodnotících kategorií dosáhl nejlepšího průměru T-Mobile.
… a s mobilem od Nokie
V úvodu článku jsem mluvil o tom, že mezi výrobci mobilů téměř výhradně vítězí vždy Nokia. Nebylo tomu jinak ani v anketě Rhodos 2002. Nokia zde zvítězila již potřetí v řadě a s mobilními telefony si ji spojuje devadesát procent dotázaných. Má tak opravdu velký náskok před druhým v pořadí, Siemensem, který jmenovala přibližně polovina manažerů.
Kromě vítězství v kategorii obecné znalosti značky nenašla Nokia přemožitele ani v hodnocení image a celkově zvítězila ve čtyřech z pěti kategorií. Po celkovém součtu výsledků Nokii následovali na dalších místech Siemens, Sony-Erisccon, Panasonic a Philips.
Více informací o anketě Rhodos 2002 najdete na webu www.rhodos.cz. Za pomoc při přípravě článku děkujeme serveru http://www.gfk.cz/. |
Otázka do diskuse: Jsou výsledky ankety Rhodos podle vašich představ? Nebo byste hlasovali úplně jinak? Řekněte nám to v diskuzi.