Telefonování za volantem je nebezpečnější než řízení pod vlivem alkoholu!

Průzkum britské společnosti Transport Research Laboratory dokazuje, že telefonování během jízdy je ještě nebezpečnější než řízení pod vlivem alkoholu. Navíc skoro vůbec nezáleží na tom, jestli mobil držíte v ruce, nebo jestli telefonujete prostřednictvím handsfree.
Telefonování za volantem je nebezpečnější než řízení pod vlivem alkoholu!

Telefonování během řízení automobilu má negativní vliv na pozornost řidiče a zvyšuje jeho reakční dobu. To jsou fakta, nad kterými se asi nemá smysl dohadovat. Setkáme se ale s častým argumentem, který telefonování při řízení zlehčuje: horší pozornost prý ještě neznamená, že řidič je na silnici nebezpečný.

Britská společnost Transport Research Laboratory proto provedla průzkum zadaný pojišťovnou Direct Line, který důsledky telefonování za volantem kvantifikoval. Srovnal je s chováním opilého řidiče a přinesl šokující závěry, že telefonování je pro bezpečnost silničního provozu horší než řízení pod vlivem alkoholu.

Testováno na lidech

Během tříměsíčního průzkumu bylo na speciálním automobilovém simulátoru vyhodnocováno chování dvaceti osob ve věku 21 až 45 let. Každý účastník vlastnil a uměl ovládat mobilní telefon, šlo o zdravé osoby a zkušené řidiče.

„Před cestou“ účastníci průzkumu vypili nápoj, který buď obsahoval alkohol, nebo náhražku se stejným vzhledem a chutí, avšak bez alkoholu (placebo). Někteří řidiči tedy usedali za volant ve stavu, který by byl vyhodnocen jako opilost. Ve Velké Británii jsou navíc vůči alkoholu za volantem velmi tolerantní, zdejší limit je 80 mg alkoholu na 100 ml krve, což odpovídá 0,8 promile dle našich měřítek. Jen pro připomenutí: u nás nesmí mít řidič v krvi ani promile alkoholu.

Během jízdy byly simulovány a vyhodnocovány tyto situace: jízda na dálnici za průměrného provozu, udržování bezpečné vzdálenosti za jedoucím vozidlem, odbočování a jízda na víceproudé silnici se semafory. Účastníci testu během některých jízd odpovídali prostřednictvím mobilního telefonu na připravené otázky - simulovalo se tak běžné telefonování.

Čtrnáct zbytečných metrů

Nejlepších výsledků samozřejmě dosáhli řidiči, kteří před jízdou nepožili alkohol a kteří během řízení netelefonovali. Sledované vlastnosti opilých řidičů byly podstatně horší, ale ještě výraznější vliv na pozornost a reakční dobu mělo telefonování za volantem! Sami účastníci testu tvrdili, že řízení s telefonem bylo obtížnější, než když řídili pod vlivem alkoholu. Během telefonování bylo obtížné udržet konstatní rychlost a bezpečnou vzdálenost za jedoucím vozidlem, důsledkem používání mobilu byla také snížená reakční doba a telefonující řidiči přehlédli více dopravních značek.

Klepněte pro větší obrázek
Reakční doba u normálního a opilého
řidiče a během telefonování
(zdroj: Transport Research Laboratory/Direct Line)

Reakce řidičů, kteří při jízdě telefonovali, byly ještě o třicet procent pomalejší, než u účastníků testu, kteří požili alkoholický nápoj, a o padesát procent pomalejší oproti ideálním podmínkám.

Telefonující řidiči měli v průměru o půl sekundy delší reakční dobu oproti netelefonujícím a o třetinu sekundy delší reakce než řidiči pod vlivem alkoholu. Při rychlosti 100 km/h automobil za půl sekundy urazí čtrnáct metrů ...

Klepněte pro větší obrázek
Vzdálenost, kterou auto urazí za danou reakční dobu
(zdroj: Transport Research Laboratory/Direct Line)

Používání sad handsfree řidiči samozřejmě pomůže, protože se nemusí soustředit na držení mobilu v ruce. Studie však ukázala, že ani při telefonování s touto pomůckou se snížení reakční doby a pozornosti nedostane na úroveň opilého řidiče! Je tedy zřejmé, že řidiče nezaměstnává ani tak udržování telefonu u ucha, jako spíš soustředění na téma rozhovoru.

Výsledky studie si můžete stáhnout ve formátu PDF (842 kB).

Žádáme absolutní zákaz telefonování během jízdy

Pojišťovna Direct Line hodlá pomocí výsledků tohoto průzkumu za přispění členky parlamentu Janet Anderson přesvědčit britskou vládu, aby výslovně zakázala telefonování za volantem. Ve Velké Británii by se tento akt týkal asi deseti milionů motoristů, během jízdy totiž používají mobil čtyři řidiči z deseti.

Další informace: tisková zpráva Direct Line

Témata článku: Ostatní

54 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Šofér 1. 10. 2010 9:26:24
    Přál bych tomu zákonodárci, který chce povolit telefonování za volantem,...
  • Mobilman- Simir 27. 3. 2002 23:44:23
    S těmi pásy máš pravdu, ale mobil může zabít i jinýho člověka, třeba to...
  • Mobilman- Simir 27. 3. 2002 23:34:13
    Velmi mnoho lidí riskuje kvůli chvilce "online" život! Je stále spousta...

komerční sdělení

Komerční sdělení