Téma týdne: webové stránky mobilních operátorů

Předkládáme vám rozsáhlou recenzi webových stránek českých mobilních operátorů. Stránky jsme zkoumali z mnoha hledisek. Na pomoc jsme si přizvali také významné osobnosti českého i světového internetu. Zajímá vás, jak jednotlivé weby dopadly? Čtěte a uvidíte.

Historický vývoj

Stránky Eurotelu za dobu své existence prošly dvěma výraznými změnami. První webová prezentace společnosti odrážela dobu v níž vznikla a byla provozována. Novátorské období mobilní komunikace u nás se naplno promítlo do obsahu, formy i vzhledu webu. Ani jeden ze zmiňovaných faktorů totiž nebyl jeho silnou stránkou. Web byl uzpůsoben pro rozlišení 800 x 600.


1. verze stránek

Nová, druhá verze stránek byla spuštěna v říjnu roku 2000. Oproti svému předchůdci byla již přizpůsobena pro rozlišení 1024 x 768, což nepotěšilo zejména majitele starších počítačů. Díky čistému kódu se stránka načítala rychleji. Zlepšení se dočkal také vzhled stránky, který působil již profesionálním dojmem. Újmu však utrpěla přehlednost, neboť organizace odkazů byla dosti chaotická.


2. verze z roku 2000

Další modernizace a osvěžení jsme na adrese www.eurotel.cz dočkali v září 2002. Rozlišení 1024 x 768 zůstalo. Web působí moderněji a vzdušněji. Původní dominantní tmavomodrá barva byla nahrazena prvky bílé pro lepší čitelnost, modrá zůstala na bocích. Levou část vyplnila rozměrná fotografie, díky níž jsou však stránky až příliš široké. Úvodní stránka se stala přehlednější díky logickému menu, novinkou jsou vkusně působící imageové fotografie, které můžeme nalézt v jednotlivých sekcích webu.


Současná podoba stránek Eurotelu

Zatím poslední podoba webu Eurotelu byla spuštěna prvního dubna tohoto roku. Koncepce byla zachována, hlavní změnou je integrace portálu Mobiljuice pod střechu Eurotelu. Tím byla vytvořena nová sekce Eurotel MobilMedia. Klienti Eurotelu mohou nyní snáze nalézt vše potřebné ohledně informačních služeb SMS, MMS, WAP a dalších zajímavostí, které původní portál Juice nabízel. Jedná se o daleko lepší řešení než provozovat samostatný web. Snad se podobného řešení dočkáme také u služby www.mobilgo.cz, věnující se předplacené službě Go.

Vzhled a design

Stránka www.eurotel.cz se načítá najednou, přičemž vás zdrží světlemodrý proužek (speciální plug-in), který se při načítání projíždí po stránce. Šířka webu je 1024 x 768, pokud pracujete v menším rozlišení, objeví se nežádoucí posuvníky. Levá strana je věnována obrázku plavkyně. Ten je menší než původní s atletkou, což vytvořilo prostor pro větší informační potenciál středové plochy. Horní menu, jakožto nejdůležitější navigační prvek, je v typických barvách Eurotelu. Modrá by ale mohla být světlejší. Úvodní obrázek je totiž spíše do zelena, tudíž se k sobě tato kombinace příliš nehodí. Logo, které slouží rovněž k návratu na domácí stránku, je umístěno vpravo, což se nám zdá nestandardní řešení. Nevíme, jak jste na tom vy, ale nám se zdá intuitivnější klikat na něj vlevo. Tam se sice nachází položka „Domů“, ale i tak bychom logo umístili vlevo.


Každá sekce má svoji barvu a obrázek

Při procházení jednotlivých položek menu (Služby a tarify, Telefony atd.), se začne měnit obsah stránky. Horní navigační menu zůstává, každá sekce má svou zvláštní barvu reprezentovanou mohutným pruhem, doplněnou o malý obrázek. V tomto případě je však zaplácáno příliš mnoho plochy. Zbytečně velké titulky, příliš mnoho prvků a barev – vše na úkor přehlednosti. Informační hodnota stránky je řešena spoustou odkazů, různými podmenu, člověk se může cítit poněkud dezorientovaný. Celkový estetický dojem je podpořen dobrou grafickou vyvážeností, designové provedení shledáváme vkusným a decentním. Žádné grafické kotrmelce jsme nezaznamenali.

Přehlednost a navigace

Jak jsme již uvedli, hlavním navigačním prvkem je horizontální menu nahoře. Další odkazy se nacházejí uprostřed stránky v šesti políčcích. První řádek se třemi odkazy reprezentuje aktuálně nejzajímavější nabídku ze služeb Eurotelu (právě dnes tam nalezneme odkaz na Eurotel Individual, službu Data Nonstop a speciální akci u příležitosti MS v hokeji). Další tři chlívky se věnují službě Go, sekci MobilMedia (bývalý Juice, viz výše) a firemním zákazníkům. Sekce Firemní zákazník je řešena velmi zajímavě. Pokud na ni kliknete, celé stránky se převléknou do konzervativního kabátku s převahou bílé, modré a šedé barvy. Odkazy na úvodní stránce se přizpůsobí firemním zákazníkům, jakožto cílové skupině. Objeví se tak upoutávky typu mobilní kancelář, datové služby atd.

Pokud hledáte nějaké informace a nevíte, ve které části webu by se mohly nacházet, můžete použít fulltextové vyhledávání. Nachází se vpravo pod logem operátora. Podle nás je však naprosto nepoužitelné. Při zadání dotazu „GPRS“ se jen na první stránce objevila dvacítka odkazů, díky nimž se dostanete pouze do databáze mobilů podporujících tuto službu. Obecné informace o datových přenosech chybí. Pod vyhledáváním jsou ještě novinky, kde naleznete tiskové zprávy a články z periodik, zabývajících se mobilní technologií. Dále jsou to aktuální tipy, ty většinou vyzdvihují zajímavé soutěže a slevy.


Výsledek vyhledávaní nepoužijete

Při využití horního menu, kde se nachází nejdůležitější sekce (Služby a tarify, Telefony, Roaming, Návody a brožury atd.), se při najetí myší změní šipka v pacičku a pod tlačítkem se objeví krátký popis obsahu rubriky. Pokud klikneme například na Telefony, objeví se barevný pruh s obrovským titulkem a typickými marketingovými frázemi. Eurotel své produkty cpe, kam může. Nejprve jsme tedy zahlceni nejrůznějšími nabídkami telefonů, které jsou úžasné, protože mají barevné displeje, foťáčky nebo jen sníženou cenu. Pokud nás zajímá kompletní přehled a ceník mobilů, musíme využít podmenu vlevo, které nás k hodnotným informacím navede - bohužel dalším kliknutím. Podobně jsou řešeny i ostatní sekce.

Kvalita informací

Úroveň zpracovaných informací je na vysoké úrovni. Problémem je však jejich množství. Na webu Eurotelu si připadáme zahlceni. Pokud jste běžným uživatelem a máte zájem o průměrný tarif, pravděpodobně v menu kliknete na Služby a tarify. Na stránce se opět objeví výrazný barevný pruh a spousta nabídek, ať už Eurotel Individual, MMS, připojení k internetu za výhodných podmínek a další. Musíte tedy využít levého menu a zvolit další položku pod stejným názvem – Služby a tarify. Teprve teď je k dispozici hodnotná škála všech nejrůznějších služeb, ať už hlasových či datových. Pokud naleznete vámi hledaný přehled tarifů, objeví se před vámi jednotlivé nabídky od Eurotel Relax, přes Optimum až po Business 600. U každého naleznete jeho výhody, podmínky používání a přehlednou tabulku s cenami. Pokud chcete tarify srovnat mezi sebou, musíte zvolit položku Ceník, přičemž vám vyjede zhruba 20 stran textu, které nejsou nijak řazeny. Orientuje se v tom skutečně těžce.


Informací je na webu Eurotelu hodně

Co se týče samotných mobilů, informací je dostatek, u některých přístrojů je k dispozici i 3D model. Praktickou finesou jsou recenze zákazníků. Jedná se o řešení podobné diskusnímu fóru. Telefony lze i porovnávat, naleznete u nich různá nastavení jako GPRS, WAP, e-mailového klienta atd. Návody jsou k dispozici rovněž ve formátu PDF. Abychom to shrnuli, kvalita informací je vysoká, je jich ovšem strašně moc. Laik se může velmi rychle ztratit.

Technická náročnost

Stránky tradičně nejlépe nabíhají v prohlížeči Internet Explorer. V našem podání s Explorerem 6.0, operačním systémem Windows XP Home a sítí o rychlosti 10 MB/s trvalo načítání snad pouhou vteřinu. U vytáčeného připojení samozřejmě doba načítání narůstá, i tak je ale načtení dynamické a rychlé. Pokud máte v počítači naistalován Internet Explorer verze 5.2 dočkáte se s největší pravděpodobností chybových hlášení a špatného zobrazení webu. Mírný problém nastane  v případě, rozhodnete-li se navštívit web Eurotelu s jiným prohlížečem než MSIE. V tomto případě se totiž budete potýkat s menšími či většími problémy.

V případě, že používáte prohlížeč Netscape verzi 7.0 nebudete mít s načtením stránky větší problémy. Budete sice čekat déle,  než než v případě Exploreru 6.0, i tak ale stránka naběhne korektně a odpustí si chybová hlášení. Množství Java scriptových aplikací, které web používá zvládá až na výjimky (menu oblíbené odkazy nepříjemně problikává a někdy úplně zmizí) Netscape 7.0 bez problémů a nedočkáte se tak situace, kdy byste se díky nekompatibilitě s prohlížečem k nějaké službě nedostali. Jediným drobným problémem, který však nemá na funkčnost stránek žádný vliv, je objevování se scrollbarů v místech, kde  standardně být nemají. Se stejnými problémy se potkáte, používáte-li prohlížeč Mozilla.

Poněkud větší problémy zažijete, spustíte-li stránky Eurotel.cz s prohlížečem Opera. I nejnovější verze 7.0 s naistalovanou podporou Javy si totiž, narozdíl od Netscapu, nedokáže poradit s některými Java scripty. To v konečném důsledku způsobí, že například sekce Služby a tarify vám zůstane utajena. Nefunkční roletkové menu vás totiž dále nepustí. Další negativní jev je zborcená struktura stránky v její horní části. Konkrétně se jedná o lištu s oblíbenými odkazy a hledáním. Starší verze Opery 5.0 má se stránkou podobné problémy.

Témata článku: , , , , Levé menu, Nejhorší výsledek, Mobilní operátor, Str, Téma, Balzám, Informační hodnota, Operátor, Web, Barevný pruh, Kreativita, Výnosný byznys, Dobrá cesta, MOBI, Speciální technologie, Původní podoba, Dobrý přehled, Stanovený cíl, Plavky, Propaganda, Druhý operátor,