Téma týdne: webové stránky mobilních operátorů

Předkládáme vám rozsáhlou recenzi webových stránek českých mobilních operátorů. Stránky jsme zkoumali z mnoha hledisek. Na pomoc jsme si přizvali také významné osobnosti českého i světového internetu. Zajímá vás, jak jednotlivé weby dopadly? Čtěte a uvidíte.

Historický vývoj

Eurotel a Paegas byli pro Oskara příliš velká konkurence na to, aby si mohl dovolit udělat nějakou chybu. Od začátku musel vystupovat jako profesionál, jenž má jasně stanovený cíl. Tato filosofie se nutně promítla také na webové prezentaci. Ačkoliv Oskarův první web nenabídl převratný design, celkově působil profesionálním dojmem. Ústředním prvkem se stala flash animace, vpravo byly přehledně seřazeny odkazy na jednotlivé služby, pod nimi se nacházely upoutávky na zlevněné telefony a aktuální nabídky služeb.


Původní podoba stránek Oskara

V listopadu 2002 spustil Oskar nový, kompletně přepracovaný web. Ubylo prázdných ploch, celá prezentace se oblékla do vyzývavé červené. Jednoduché odkazy v pravé části stránky nahradilo rozbalovací menu. Celý web byl sestaven tak, aby se bezproblémově zobrazoval jak v rozlišení 1024 x 768, tak i 800 x 600. Levou část webu ovládla opět flash animace. Přes modem se stránky proti předchůdci načítají daleko rychleji. 


Podoba z listopadu 2002

Vzhled a design

Druhá podoba Oskarova webu dostala červený firemní kabát. Snaha sladit celý web do barev logotypu zpočátku způsobila, že otevření samotné stránky bylo pro mnohé návštěvníky nepříjemným překvapením. Křiklavá červená opravdu nebyla balzámem na oči. Agresivní červenou tak nedávno v hlavičce nahradila bílá, která je daleko příjemnější. Za nepříliš vydařené bychom mohli označit také odkazy v horní liště, které jsou tvořeny obrázky. Ty vynikají vším, jen na kvalitou. Písmena jsou otřepená a celkově nepůsobí  dobrým dojmem. Dominantním prvkem stránek se opět stala flash animace, která většinou propaguje novou službu, popřípadě jinou významnou událost.

Přehlednost a navigace

Dominantním navigačním prvkem je rozbalovací menu, které je v podstatě rozcestníkem ke všem důležitým informacím. Menu je rozděleno do několika sekcí, přičemž každá sekce se po najetí myší rozbalí a nabídne množství další bodů a podmenu. Celý systém menu je poměrně složitý a není problém se v něm ztratit. Orientace pro vás bude podstatně jednodušší pokud jste klienty Oskara a máte dobrý přehled o jeho produktech.

Jste-li naopak člověk, který zavítal na web Oskara poprvé a chcete se něco dozvědět, budete mít asi velký problém. Čím hlouběji se do menu zanořujete, tím více ztrácíte orientaci, takže nakonec nebudete vůbec vědět, kde se zrovna nacházíte. Zajímavý je bezpochyby způsob zdvojování menu, který na jedné straně může pomoci s orientací, na straně druhé však může návštěvníka patřičně zmást. Zdvojování spočívá v tom, že se určitá položka menu zobrazí jednak vlevo v podobě textového odkazu, jednak uprostřed jako odkaz s obrázkem.


Zdvojené menu je zajímavé

Za veliký nedostatek Oskarova webu považujeme absenci fulltextového vyhledávání. Oskar se to sice snaží suplovat propracovanou mapou serveru, což však považujeme za slabou náplast. Návštěvníci totiž definitivně přichází o možnost hledat na stránkách určitý konkrétní výraz.

Oskar podobně jako ostatní operátoři rozdělil svoji internetovou prezentaci do dvou různých kanálů. Nechybí zde ani kanál osobní ani firemní. Oba tyto kanály mají také svá specifika, jsou orientovány na konkrétní cílovou skupinu. Zatímco osobnímu kanálu kupříkladu vévodí flash animace propagující Oskarovu jedničku, firemní kanál s konzervativnějším zabarvením nabízí Přestupovou sadu.

Kvalita informací

Stejně jako je Oskar agresivní ve své marketingové strategii, podobně podává návštěvníkům stránek i informace, a to zejména o službách. Vše podléhá vtíravé argumentaci v podobě červeně zbarvených vět, kdy nám tarify nové generace hlásají hesla jako nejvýhodnější volání, svobodu, kontrolu nad výdaji a další, jež zní jako propaganda let dávno minulých. Kvalita informací není tak dobrá jako u konkurence. Oskar zde dokonale splňuje roli "lidového" operátora, texty jsou psány jasně a srozumitelně. Občas nás však zmátlo řazení různých služeb v rozbalovacím menu, v kategorii hlasových služeb bychom nečekali tipy a triky pro mobilní telefony, ale spíše tarify a ceny. Těm je vyhrazena samostatná položka.


Výborné 3D modely telefonů

Oskarův web nabízí v sekci přehled telefonů seřazené mobilní telefony od nejlevnějšího k nejdražšímu. Kliknutím na obrázek či textový odkaz vedle zobrazíte podrobné informace o tom či onom mobilu. Informací o jednotlivých telefonech je k dispozici dostatek, dozvíte se vše potřebné. S novým designem začal Oskar nabízet také 3D modely vybraných telefonů, které lze bez nadsázky označit za nejlepší u nás. S vybranými telefony můžete libovolně otáčet, telefon můžete dokonce výrazně přiblížit a prohlédnout si jednotlivé detaily. Jediným nedostatkem proti konkurentům je chybějící možnost srovnání dvou telefonů.

Technická náročnost

Oskar použil množství technických fines. Stránky využívají podobně jako stránky Eurotelu Flash, navíc je použito ještě Java scriptové pull-down menu, které se však příliš nesnese se staršími verzemi prohlížečů. Opravdu kompatibilní je oskarův web pouze s MSIE, který i ve starším provedení dokáže stránky zobrazit korektně. Pokud používáte prohlížeče Opera, Nescape či Mozilla čekají vás problémy se zobrazením pull-down menu na úvodní stránce.


V Opeře se nezobrazí rolovací
menu

To se totiž schová za poskakující flashovou animaci, což se dá naštestí obejít přes hlavní menu. Některé části webu se v Opeře a Netscapu poněkud rozhodí, nejedná se ale o závažnou chybu. Web se rychle načítá přes modem, což jistě potěším uživatele vytáčeného připojení.

Témata článku: , , , , Nežádoucí efekt, Nejhorší výsledek, MOBI, Balzám, Výnosný byznys, Operátor, Str, Obecná charakteristika, Propaganda, Mobil podporující, Špatné zobrazení, Web, IMAX, Šedý podklad, Chybějící možnost, Mobilní operátor, Speciální technologie, Informační hodnota, Historický vývoj, Plavky, Pegas,