Téma týdne: webové stránky mobilních operátorů

Předkládáme vám rozsáhlou recenzi webových stránek českých mobilních operátorů. Stránky jsme zkoumali z mnoha hledisek. Na pomoc jsme si přizvali také významné osobnosti českého i světového internetu. Zajímá vás, jak jednotlivé weby dopadly? Čtěte a uvidíte.

Historický vývoj

Paegas byl druhý operátor, který začal v České republice nabízet mobilní telefonování. Ačkoliv neměl tak těžkou pozici, jako Oskar o něco později, musel se i on od začátku pořádně otáčet, aby ho Eurotel nepřeválcoval. První podoba jeho webových stránek se nesla v duchu jednoduchosti a přehlednosti. Web byl rozdělen do tří hlavních částí, přičemž levá strana byla věnována hlavnímu menu, horní lišta odkazovala na Paegas Click a Professional, střed stránky byl vyhrazen přehlednému menu z ikon. 


1. verze stránek Paegasu

Když před rokem přebíral nad Paegasem vládu mezinárodní gigant T-Mobile, přivezl s sebou také změnu image. Stránky Pegasu se záhy staly stránkami T-Mobilu s mezinárodně platnou vizáží. Šablona, dle níž T-mobile staví svou webovou prezentaci v každé zemi své působnosti, přinesla hutnější informace, jednoduchou grafiku a dobrou kompatibilitu s většinou webových prohlížečů. 


Součásná podoba stránek T-mobilu

Vzhled a design

T-Mobile dokáže na internetu směle konkurovat Eurotelu. Nabízí rovněž šířku 1024 x 768, informace jsou však o něco přehledněji a jemněji podány. Firemní růžová barva sice zprvu trošku vadí očím, nicméně si na ni lze zvyknout. Tvůrci webu pravděpodobně moc prostoru neměli, stránky musí splňovat jakýsi standard, jenž je dán mezinárodním T-Mobilem. Zajímavé je jistě to, jaké rozdíly lze vypozorovat mezi jednotlivými internetovými prezentacemi T-Mobile v různých zemích. Zatímco holandský je opravdovým webovým minimem, německý doslova informačním portálem. Ten náš je zhruba na půli cesty. Web je docela rychlý, hodně však vadí nemožnost poslání odkazu na určitou stránku webu, v řádku je v prohlížeči pořád adresa www.t-mobile.cz.


Nizozemský T-Mobile má stránky velmi jednoduché

Co se týče rozložení stránky, dominantním grafickým prvkem je horní bílo-růžová lišta s logem a několika fotografiemi. Ty se mění v závislosti na zvolené sekci (Tarifní zákazníci, Twist zákazníci apod.). Stejné je to s položkami v prostřední bílé ploše, k tomu se ale dostaneme níže, až budeme probírat přehlednost a navigaci. Bolavé oči, rozladěné z růžové barvy, dokáže uklidnit navigační menu vlevo. Jeho šedý podklad je příjemný a dobře se v něm orientuje.

Přehlednost a navigace

Co se týče přehlednosti úvodní stránky, je na tom T-Mobile asi nejlépe. Levé rozbalovací menu je výborně řešeno, vše vidíte pohromadě, nemusíte se proklikávat několika položkami jako u Eurotelu. Prostřední bílá plocha je standardně vyhrazena aktuálním nabídkám – nové služby, zvýhodněné telefony – zkrátka to, co T-Mobile potřebuje propagovat. Při procházení jednotlivých položek se obsah prostřední stránky mění. Při kliknutí na Telefony se v šesti chlívcích objeví aktuální a zřejmě i nejvýhodnější nabídky. Potom už stačí zvolit některou z položek v rozbaleném mobilu, např. přehled značek, a objeví se potřebné informace v přehledné tabulce.


Fultextové vyhledávání využijete

Co se týče vyhledávání, hodnotíme jej kladněji než u konkurenčního Eurotelu. Při zadání stejného dotazu „GPRS“ se objevily podstatně hodnotnější odkazy na informace. Hned druhá vyhledaná položka odkazovala na sekci GPRS, kde je k nalezení jak obecná charakteristika služby, tak podmínky jejího používání. Součástí horní barevné lišty jsou i jednotlivé kanály, které zákazníky rozdělují na tarifní, Twist, firemní a významné. Funguje to podobně jako u Eurotelu.


Každá sekce má svoji barvu

Jak jsme psali výše, při volbě například sekce Twist se barvy promění do zeleno-žluté, nabídka prostřední plochy se rovněž změní. Prioritní se pak stávají služby jako Víkendová Twistérie, Twist Roaming, Loga a zvonění atd. Vpravo rovněž nechybí odkaz na Novinky (tiskové zprávy) a T-Zones – ten se otevírá v novém okně, portál tak jasně dává najevo, že je něco víc než jen obyčejná součást webu T-Mobile. Potěší rovněž přehledně zpracovaná mapa serveru. Ta se s ostatními položkami (Kontakt, Pošli SMS atd.) nachází nahoře.

Kvalita informací

Díky dobře řešené struktuře rozbalovacího menu se lze velmi rychle dostat tam, kam je potřeba. Informace jsou podány velmi přehledně, u tarifů vás neobtěžuje zbytečně mnoho textů, většina informací je řešena logickými tabulkami. Ty jsou totiž mnohdy daleko hodnotnější než sáhodlouhé a nudné textové odstavce, popisující výhody toho či toho tarifu. Je to rychlé a jednoduché.


Srovnat můžete až 3 telefony

Přehled telefonů je rozdělen do různých kategorií (dotované telefony, speciální akce pro stávající zákazníky apod.), nikde nechybí ceny, jednotlivé přístroje lze vypsat i samostatně, přičemž kromě podrobných technických údajů jsou k dispozici i různé podmínky, za kterých je možné mobil zakoupit. Telefony lze mezi sebou porovnat, a to rovnou tři vedle sebe. V jednotlivých částech webu jsme se neztráceli, poměr kvalita/přehlednost informací je skutečně dobře vyvážen.

Technická náročnost

Stránky T-mobilu jsou z technického hlediska ze všech hodnocených webů nejstřízlivější. Nejsou použity žádné speciální  technologie a pluginy, což oceníte zejména při načítání přes modem. Stránka se načte velice rychle a bez jakýchkoli problémů. Díky čistému a jednoduchému kódu je web T-Mobilu kompatibilní s velkou většinou prohlížečů a schůdný na všech platformách.

Střídmá grafika a absence složitějších Java scriptů činí z webu T-mobilu technologicky velmi zdařilou prezentaci, kterou ocení zejména ti internetoví surfaři, kteří se připojují výhradně přes modem, popřípadě používají také jiný prohlížeč než MSIE. Kdo však očekává od stránek výbuch kreativity, složité multimediální funkce a nevadí mu delší načítání či problémy se zobrazováním v jiných prohlížečích, bude pravděpodobně zklamán.

Témata článku: , , , , Dobrý přehled, Operátor, Balzám, Dlouhé načítání, Mobil podporující, Původní podoba, Nežádoucí efekt, Výnosný byznys, Plavky, Historický vývoj, Téma, Web, Barevný pruh, Nejhorší výsledek, Str, Pegas, Firemní prezentace, Mobilní operátor, Kreativita, Šedý podklad, Druhý operátor,