Terminační poplatky znovu klesly. Zlevňovat se nebude

Až vám někdo bude tvrdit, že ti operátoři nejsou až tak hladoví, ukažte mu tenhle článek. Náklady klesají už dva roky, ale zlevňovat se nebude.

Tuzemští operátoři si od nového roku opět přilepší, opět jim totiž poklesly tzv. terminační nebo chcete-li propojovací poplatky. Jejich výši stanoví Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Sazba propojovacích poplatků klesla od 1. ledna 2011 z 1,66 Kč na 1,37 Kč (bez DPH). Tím ale nekončíme, od července letošního roku klesne sazba propojovacích poplatků ještě níže a přiblíží se k hranici jedné koruny.

Zde je na místě vzpomenout, že ještě v lednu 2009, tedy dva roky zpět, činila terminační sazba bez haléře tři koruny. K 1. červenci 2011 se tak operátorům sníží tato nákladová složka zhruba o dvě třetiny! Oni ale s cenou nehnou ani píď…

Jízdní řád propojovacích poplatků (sazby bez DPH):

  • leden 2009: 2,99 Kč/min.
  • 1. únor 2009: 2,65 Kč/min.
  • 1. červenec 2009: 2,31 Kč/min.
  • 1. leden 2010: 1,96 Kč/min.
  • 1. červenec 2010: 1,66 Kč/min.
  • 1. leden 2011: 1,37 Kč/min. (aktuálně platná sazba)
  • 1. červenec 2011: 1,08 Kč/min.

Propojovací poplatky si operátoři platí mezi sebou za objem minut, který zákazníci každého z nich provolají do cizí sítě a pozor - sobě navzájem si je účtují po jednotlivých sekundách. Nám zákazníkům (krom Vodafone a U:fona) ale vnucují (a účtují) po celých minutách. V důsledku jim tak zůstane víc peněz. Při volání do vlastní sítě zůstane vše při starém, operátoři shrábnou vše, propojovací poplatek se v tomto případě neplatí.

scr2011-01-05 11_30_17.png
Hovor ve vlastní síti je pro operátora levnější, přesto si často účtují stejně

Sjednocování cen, aneb nákladová optimalizace

Bohužel pro nás tuzemští operátoři v drtivé většině nerozlišují mezi sazbou do cizí a vlastní sítě, pro jednoduchost a přehlednost totiž přišli na to, že bude lepší nižší sazby do vlastní sítě „sjednotit“ s vyššími sazbami do cizí sítě. Tím si pořádně mastí kapsu, jelikož tak náklad (propojovací poplatek) vlastně změnili ve svůj příjem. Ale operátoři nemají nikdy dost a o snižování cen nechtějí ani slyšet.

Spojme síly na Facebooku: Nelíbí se vám jak se chovají čeští operátoři? Přidejte se ke skupině "Nechceme předražené mobilní volání a služby"

Když jsme se jich na to v dubnu 2010 ptali (čtěte zde: ČTÚ snižuje propojovací poplatky. Zavoláme si levněji?), řekli nám v podstatě, že už voláme tak levně, že levněji to nejde. Nebo že s tím počítají a někdy v budoucnu pokles nákladů do svých cen promítnou. Prostě ukázkové, falešné a nic neříkající formulace PR týmů okořeněné o nějaký ten příslib, že jednou bude líp.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dříve nám tvrdili, že voláme draze kvůli tomu, že propojovací poplatky jsou u nás vysoké, jak vidno, zase tolik na nich nezáleží...

Tiskový mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický nám v dubnu mimo jiné řekl: „Pokles ceny mezioperátorských poplatků se budeme snažit využít ve prospěch zákazníků.“ Tuto snahu lze vypozorovat třeba na případu nedávného zrušení Nabité karty a její nahrazení Kartou na míru, která má minutovou sazbu o 45 haléřů výše než její předchůdkyně. A cenu SMS o 30 haléřů vyšší.

Naopak tiskový mluvčí O2 Martin Žabka nám ve vyjádření na možný cenový pokles v dubnu zašprýmoval: „Telekomunikační trh v ČR je velmi dynamický a ke snižování cen za volání dochází v ČR kontinuálně.“ No a od T-Mobile jsme se dozvěděli, že už voláme tak levně, že levněji to prostě nejde. Celý článek včetně kompletních reakcí operátorů doporučuji přečíst zde, s odstupem času stojí za to.

Sečteno a podtrženo, my za hlasové služby zaplatíme operátorům stejně, jim ale zůstane v kapse více peněz. A kdo by snad věřil prohlášením o snaze promítnout nižší náklady do cen pro koncové zákazníky, ten je naivní. Bohužel žijeme v České republice a jsme snadný zdroj příjmů pro operátorské matky v zahraničí.

Diskuze (93) Další článek: Samsung na CES: Android, Windows 7 a tablet s klávesnicí

Témata článku: , , , , Propojovací poplatek, Pop, Termín,