Společnost Kantar vydala každoroční žebříček BrandZ – Nejhodnotnější značky 2021. Ten zachycuje 100 nejhodnotnějších značek světa ze všech oborů. Čekalo se, zda jejich hodnotu nějak negativně ovlivní koronavirová pandemie, ale podobně jako některé firmy na burze i samotné hodnoty značek zažily rekordní růst. Kumulovaná hodnota všech značek v žebříčku dosahuje 7,1 bilionů amerických dolarů (USD), což představuje celkový meziroční nárůst o 42 %.
Na úplném vrcholu žebříčku stejně jako loni kraluje Amazon s hodnotnou značky 684 miliard USD, což pro představu odpovídá roční hodnotě HDP Polska. Hned za ním na druhém místě zůstala značka Apple s hodnotou 612 miliard dolarů. Obě tyto značky přitom ročně vyrostly o 64, respektive 74 %. Na třetím místě se letos objevil Google (458 miliard USD), který se meziročně prohodil místo se čtvrtým Microsoftem (410 miliard USD).
Celý žebříček Top 100 značek
najdete v galerii tohoto článku
Ze žebříčku vyplývá hodně zajímavostí, například to, že první desítce stále dominuje USA, které zde má 8 představitelů. Zbylé dvě značky jsou z Číny. Většina z nich jsou navíc technologické firmy. Proti loňskému roku došlo i k rekordním růstům a pět značek meziročně vyrostlo více než o 100 %. Šlo převážně o čínské společnosti v čele s TikTokem, ovšem úplným skokanem roku se stala Tesla, která meziročně posílila svou hodnotu značky o 275 %. O skvělých 100 % vyrostl také Instagram.
Koronavirové pandemie ve velkém využila značka Zoom. Komunikační platforma využila potřeb lidí i firem komunikovat z domova, díky čemuž se letos poprvé objevila v žebříčku, a to na 52. místě s hodnotou téměř 37 miliard USD. Premiéru si v žebříčku letos odbyli i výrobci čipů Nvidia a Intel, kteří se umístili rovnou na 12., respektive 23. místě v závěsu s Qualcommem (37.) a AMD na 57. místě.
V pandemii se velmi dařilo zhodnocovat také předplatitelským multimediálním službám. O desítky procent rostly brandy služeb jako Netflix, Disney, Xbox a v žebříčku se vůbec poprvé objevilo také Spotify.
Žebříček Top 100 značek pro rok 2021:
Trend pro rok 2021 je takový, že letos rostly ze všech nejrychleji americké značky. Celkově jejich hodnota představuje 74 % hodnoty značek celého žebříčku BrandZ. Pokračuje ovšem také trend zvyšování náskoku Číny nad Evropou se 14%, respektive 8% podílem. Připomínáme, že celý žebříček BrandZ řeší pouze hodnotu samotných značek, a to, jak přispívají finančním výsledkům daných společností, nikoli tržní hodnotu firem jako právnických subjektů.