Za druhý kvartál letošního roku se v západní Evropě prodalo něco přes 25 milionů telefonů, které si z větší části rozdělilo pět výrobců mobilů.
Nedávno jsme vás informovali o výsledcích prodejů mobilních telefonů a pořadí jednotlivých značek v souvislosti s poklesem na asijských trzích z důvodu nemoci SARS. Jak onen žebříček vypadal? Nokia měla podle těchto statistik, zveřejněných společností Strategy Analytics, 37 procent trhu - samozřejmě v pozici jedničky - druhá byla Motorola se 14,2 procenty, třetí Samsung s 10,8 procenty, čtvrtá příčka patřila německému Siemensu se 7,3 procenty a na posledním místě se nacházel Sony Ericsson s celými šesti procenty.
Před několika dny byla zveřejněna analýza společnosti IDC, která tentokrát monitorovala západoevropský trh 16 zemí, který je nám samozřejmě daleko bližší a může tak lépe zrcadlit možnou podobu představ tuzemských uživatelů, ať už v současné době nebo brzké budoucnosti. Celé čtvrtletí bylo všeobecně slabým, všech tři z pěti výrobců zaznamenaly pokles prodeje, pouze Nokia a Samsung šli nahoru. Pojďme se na to podívat blíže.
1. Nokia
Finský výrobce si samozřejmě skálopevně drží první pozici a stále zvyšuje náskok nad trojicí největších konkurentů v podobě Motoroly, Siemensu a Sony Ericssonu. Tržní podíl Nokie se podle analýzy pohybuje v západní Evropě na hodnotě 53,4 procent, což znamenalo meziroční nárůst 3,7 procenta a něco přes třináct milionů prodaných mobilů. Úspěch výrobce ze země tisíce jezer je dán inovativností a zejména dobrým cílením jednotlivých modelů. Popravdě řečeno, pokud by Nokia nedokázala s tolika produkty zaujmout alespoň někoho, asi by to bylo podivné. Co se týče konkrétní produkce, zejména přístroje řady 40 jako např. Nokia 7210 a 7250 byly uživateli vstřícně přijaty.
2. Siemens
Na druhém místě stojí Siemens. Ten zaujímá 13,2 procenta trhu, oproti minulému roku ovšem poklesl o 3,3 procenta na prodej v množství zhruba 3,2 milionu telefonů. Pokles proběhl i navzdory silné marketingové kampani modelu SL55, která byla zejména v západní Evropě velmi intenzivní. Siemens si podle všeho pozici dvojky udrží, jistě jej podpoří chytrý mobil SX1 postavený na Symbianu a módní řada Xelibri.
3. Sony Ericsson
Největším rivalem Nokie se ovšem v západní Evropě považuje švédsko-japonský Sony Ericsson. Ten obhospodařuje 8,8 procent trhu s celkem 2 150 000 prodanými telefony, což je však o něco přes dvacet procent méně než ve stejném období minulého roku. Zajímavé je to, že v Asii výrobce zaznamenal růst. Ten se ale od Sony Ericssonu očekává i v budoucnu, a to nejen díky v poslední době masově propagované T610ce, ale také novým telefonům, které byly představeny minulý týden. Módní véčka ve stylu Z600 a Z200 tomuto výrobci chyběla, o hlavní část prodeje by se ale měl pokusit nový low-end T230. Uvidíme v druhé části roku.
4. Motorola
Čtvrtá je Motorola, ta ovšem klesá rok od roku. Tržní podíl činí 8,4 procent s počtem něco přes dva miliony kusů, meziroční pokles 15,6 procent. Uvidíme, jak to bude vypadat po představení nových mobilů řady V a chytrých smartphonů. Američani mají našláplo i v 3G telefonech, tak se nechejme překvapit.
5. Samsung
Ačkoli je Samsung až na pátém místě, stejně jako Nokia šel nahoru, a to o 4,5 procenta. Jihokorejský výrobce v západní Evropě prodal 1 150 000 mobilů, čímž si z pomyslného koláče celkového trhu ukrojil 4,7 procenta. Samsung chce v Evropě zahájit ofenzívu zejména proti Motorole a jejím připravovaným véčkům. Avizované nájezdy na Nokii se mi zdají přehnané.
Zbytek světa
Ostatní výrobci zaujímají tržní podíl 11,5 procent, kam patří zhruba 2,8 milionu prodaných mobilů. Celkový počet je 25 104 785, opakuji, že se jedná o statistiky za druhé čtvrtletí letošního roku a pouze na západoevropském trhu.
Diskuse: Jaký je váš žebříček?