Trendy v mobilních technologiích pro rok 2009

Letošní rok bude podle analytické společnosti Deloitte patřit smartphonům. Operátoři otevřou vlastní app story.
Trendy v mobilních technologiích pro rok 2009

Jaký bude rok 2009 v oblasti mobilních technologií? Takovou otázku si pokládají nejen fanoušci odvětví telekomunikací, ale i fundovaní odborníci a analytici. Jisté je, že současným vývojem globální ekonomické situace bude poznamenán i sektor telekomunikací. Význam odvětví jako takového však neklesne, neboť potřeba spojení mezi podniky a lidmi na celém světě zůstává konstantní. Následující prognózy pro rok 2009 vycházejí z interview s klienty členských společností skupiny Deloitte, z diskusí s analytiky daného odvětví i z interview s předními manažery z celého světa.

Zastaví ekonomická krize rozmach smartphonů?

Pokračující ekonomický pokles v roce 2009 může zhatit štěstí smartphonům. Ve snaze snížit náklady mohou mobilní operátoři představující hlavní kanál pro uvedení smartphonu na trh, revidovat náklady na dotované telefonní sady, které ročně představují desítky miliard dolarů. Výrobci mobilních telefonů musí mobilním operátorům ukázat, jak by jejich smartphone mohl zajistit nadprůměrnou návratnost investice v porovnání s jejich konkurencí i v porovnání s levnějšími typy telefonů.

Výrobci by se proto měli zaměřit na rozvoj a marketing smartphonů, jejichž hlavní uživatelé jsou za ně ochotni zaplatit i navzdory těžkým časům. Pro obchodníky by operátoři mohli uvést na trh dokonce zařízení nahrazující notebooky. Výrobci telefonních sad by měli část tlaku na snížení cen přesunout na výrobce součástek k mobilním telefonům, kteří na oplátku možná budou potřebovat snížit náklady. Co se mobilních operátorů týče, měli by dotace na smartphony snižovat s rozmyslem: tato zařízení zajišťují téměř 25 % mobilních datových přenosů.

Prodej mobilních aplikací u operátorů

Mobilní operátoři se dlouho zabývali odstraněním mezičlánku, který představoval vstup třetích stran do původně uzavřeného vztahu mezi operátorem a zákazníkem. Ale v roce 2009 se očekává, že uživatelé mobilních telefonů do svých telefonů stáhnou více než 10 miliard aplikací – z nichž většina bude ze zdrojů řízených výrobci mobilních zařízení, výrobci spotřební elektroniky nebo softwarovými firmami.

Ačkoli není pravděpodobné, že by operátoři měli jakýkoli přímý příjem ze stahování aplikací třetích stran, mají několik možností, jak dosáhnout zisku ze stažených aplikací, včetně zálohového zařízení, řízení přenosů aplikací a specializovaných služeb poskytovaných obchodům třetích stran. Operátoři mohou být schopni vydělat u vývojových pracovníků a zákazníků tak, že se budou na službách podílet ve velkém měřítku a budou brát ohled na lokalitu příslušných služeb. Zákazníci budou těžit z obchodů s aplikacemi, ale měli by dbát na zdánlivě nevyhnutelné riziko, že některé aplikace mohou být zamořeny viry.

Mezi mlýnskými kameny: rychlá nebo postupná regulace cen volání?

Sazby za ukončené volání v mobilní síti (MTR) v Evropě byly vyšší než ekvivalentní pevné poplatky. V průběhu roku 2008 se MTR Evropě pohybovaly mezi 0,02 EUR a 0,18 EUR za minutu. To v porovnání s typickými sazbami za ukončené volání v pevné síti, které činí 0,01 EUR. V červnu 2008 však Evropská komise (EK) doporučila snížit asymetrii sazeb v mobilní a pevné síti a navrhla snížení MTR o 70 % v průběhu tří let. Mobilní operátoři, na které bude mít snížení MTR pravděpodobně negativní dopad, by měli EK podat návrhy alternativních přístupů, měli by se však vyhnout zveličování dopadu snížení MTR.

Přehnané nároky v jednání s regulátory nepomohou, a dokonce mohou zvýšit obavy investorů. Faktem zůstává, že pokles MTR bude pravděpodobně urychlen a operátoři musí posoudit jeho vliv na ziskovost a snad zvážit, zda by datové služby mohly kompenzovat propad výnosů z hlasových služeb. Mobilní operátoři, kteří jsou připraveni vydělat na snížení MTR, by také měli zvážit jeho širší dopad, což je, že zákazníci pravděpodobně očekávají nižší účty od všech operátorů.

Další trendy v oblasti telekomunikací

  • Digitální komunikace ztrácí svou image

V mnohých podnicích je efektivita digitální komunikace čím dál více snižována v důsledku nadměrného používání. V průběhu roku 2009 se předpokládá, že průměrný administrativní pracovník stráví denně až dvě hodiny psaním e-mailů, jejichž velikost bude průměrně 20 MB/pracovník/den. Společnosti musí uživatelům pomoci znovu získat disciplínu a podpořit jejich zaměření na kvalitu místo kvantity.

  • Konvergence mobilních telefonů

Konvergence mobilních telefonů byla v minulosti z velké části pouze planým slibem a zákazníci, kteří vyhledávali špičkový výkon, byli ve většině případů nuceni nosit s sebou několik přístrojů. V roce 2009 však bude kompromis v otázce konvergence možná překonán.

  • Sbohem mobilní telefony, ať žijí bezdrátová zařízení

Mobilní telefony projdou přeměnou z přístrojů, které jsou určeny pouze pro celulární sítě, na skutečná bezdrátová zařízení.

  • Zatížení páteřních sítí vlivem širokopásmových mobilních přístupů k internetu

Globální prodej přenosných adaptérů pro širokopásmový přístup k bezdrátové mobilní síti přesáhl v průběhu roku 2008 čtyři miliony kusů měsíčně a v roce 2009 se předpokládá nárůst na více než dvojnásobek. Z toho by mohlo vyplývat významné zatížení zejména páteřních sítí.

  • Mobilní televize ztrácí signál

Po nepříliš úspěšném nástupu mobilní televize v roce 2008 bude v důsledku očekávaného ekonomického propadu v roce 2009 její dočasný ústup ještě markantnější. Je pravděpodobné, že se v důsledku šetření nebude do vysílání digitálního videa investovat.

  • Sítě z optických vláken mění podobu konkurence

S postupným vyvíjením tlaku na pevné operátory, aby vyměnili měděné sítě za sítě z optických vláken, je pravděpodobné, že bude diskutována pokračující životaschopnost konkurence založené na infrastruktuře. Tento přístup může přinést prospěch spotřebitelům, jeho výsledkem může být však také rozsáhlá duplikace majetku.

Zdroj: Deloitte

Témata článku: Ostatní, Planý slib, Hlavní kanál, Trend, Rok, Mobil