Téměř každý druhý člověk používá mobil jako svůj hlavní fotoaparát, 72 % majitelů mobilů nepoužívá budík a ztráta jejich telefonu je pro každého pátého horší než ztráta dokladů či snubního prstenu. Ojedinělá studie vypracovaná společností Nokia odhaluje mnoho dalších zajímavostí.
Téměř každý druhý člověk nyní používá mobilní telefon jako svůj hlavní fotoaparát. Více než dvě třetiny lidí předpokládají, že mobilní telefony vybavené pro poslech hudby nahradí jejich MP3 přehrávače a téměř polovina si přeje propojení mobilních telefonů s elektronikou, kterou je vybavena jejich domácnost. Podle nového průzkumu společnosti Nokia nejen, že zákazníci přijímají digitální sbližování s otevřenou náručí, oni se jej přímo dožadují.
Protože jsou mobilní telefony vybavovány stále více a více novými funkcemi, obsahovalo zadání průzkumu orientovaného na mobilní telefony Nokia Nseries (řada produktů firmy Nokia se špičkovým rozsahem multimediálních funkcí) úkol zjistit názory lidí v jedenácti zemích světa na dnešní i budoucí víceúčelové typy mobilních telefonů.
Svět je zamilován do mobilních telefonů
Víceúčelová mobilní zařízení, jak se takto vybaveným mobilním telefonům říká, již dokonce vyřadily některé přístroje ze života lidí. Téměř polovina respondentů (44 %) používá svůj mobilní telefon jako hlavní fotoaparát. Nejrozšířenější výskyt „mobilních“ fotografů najdeme v Indii (68 %). Celosvětově pak 72 % lidí nepoužívá samostatný budík a 73 % uživatelů užívá svůj mobil jako hlavní časomíru - hodinky.
Pokud jde o surfování po webu, více než třetina respondentů (36 %) používá na cestách mobilní telefony alespoň jednou měsíčně k vyhledávání na internetu. Japonsko zcela zákonitě vede v užívání mobilních internetových služeb se 37 % respondentů, kteří připojují k internetu přes mobil každodenně.
Se stále se prodlužujícím seznamem funkcí není potom divu, že si lidé již nedovedou svůj život bez mobilu vůbec představit: 94 % z dotázaných plánuje užívání mobilu i v budoucnosti. Brazilci milují mobily nejvíce. 100 % z nich věří, že v příštím roce budou nějaký vlastnit. Mobilní telefon se stal již nepostradatelnou výbavou do té míry, že každého pátého člověka (21 %) by více deprimovala ztráta mobilu než peněženky, kreditních karet nebo dokonce snubního prstenu.
Výsledky zjištěné v oblasti mobilní reprodukce hudby
Digitálně zpracované hudební záznamy naprosto přeměnily celosvětové návyky při nákupu a poslechu hudby: studie došla ke zjištění, že 67 % dotázaných po celém světě si nyní určitý podíl hudby stahuje z různých zdrojů a 87 % lidí potvrzuje, že jejich přístup k hudbě se zvýšil od té doby, co vlastní nějaké zařízení pro reprodukci digitální hudby. Nejvíce času stráví posloucháním hudby v Německu: 28 % dotázaných udává, že stráví posloucháním hudby 21 hodin týdně či více. A co svět vlastně poslouchá? Vede popmusic (35 %), za ní následuje rocková hudba (21 %), taneční (8 %) a klasická hudba (7 %).
Mobilní telefony vybavené pro poslech hudby mají tu nejlepší příležitost stát se ústředním motivem budoucí spotřeby digitální hudby: 67 % respondentů předpokládá, že mobily nahradí jejich MP3 přehrávače.
Mobily si vítězně razí cestu
Podle výzkumu společnosti Nokia svět pozitivně reaguje na koncepci mobilní digitální domácnosti, v níž jsou mobilní telefony využívány pro dálkové ovládání domácích spotřebičů a pro přenos digitalizovaných dat, zejména hudby a fotografií, do kompatibilních zařízení v domácnosti. Téměř polovina z dotázaných (42 %) po celém světě si přeje, aby jejich tiskárna, PC, stereo soustava, či televizor byly propojeny s mobilem. Domovem takových digitalizovaných domácností bude bezesporu Saudská Arábie: tam si 72 % dotázaných přálo, aby do sítě byla zapojena i jejich lednička.
Při pohledu do budoucnosti, si více než každý druhý z dotázaných přál (58 %), aby mohl přes mobil ovládat veškeré domácí spotřebiče, rekordmanem je opět Indie s 85 %.
Tapio Hedman, víceprezident společnosti Nokia pro marketing a multimedia, komentoval výsledky průzkumu takto: "Tyto výsledky nezvratně potvrzují, že lidé si na myšlenku digitálního sbližování zvykají. Opravdu si přejí mít jedno zařízení, které pro ně udělá vše, počínaje pořizováním kvalitních snímků, přes ukládání jejich oblíbené hudby a konče provozováním digitálně propojené domácnosti. Naším cílem je umožnit lidem, aby měli všechny své prožitky stále u sebe – ve svém multimediálním počítači."
Poznámka: Společnost ICM Research se osobně dotazovala 5 500 respondentů ve věku od 18 do 35 let v jedenácti zemích v průběhu března 2006. V každé z následujících zemí bylo vždy osloveno 500 respondentů: Brazílie, Čína, Francie, Německo, Indie, Itálie, Japonsko, Španělsko, Saudská Arábie, Velká Británie a USA.
Autor: Nokia