Není snad v Česku člověka, který by neznal soutěž Česko hledá Superstar. Letošní ročník však ukázal, že nic netrvá věčně. Zdražení hlasovacích SMS se negativně odrazilo v tržbách. Proč nás už nebaví hlasování v SMS anketách?
Reality show je velice kontroverzní typ televizního pořadu. Setkává se na jedné straně s velkým zájmem, na druhé straně ale také i se značným odporem. I proto bylo pro televizi Nova uvedení série Česko hledá Superstar krokem do nepříliš známých vod. Už během prvních dílů se však ukázalo, že i Čechům se pořady z reálného života zamlouvají a mohou se těšit velké sledovanosti. První série se setkala s nesmírným úspěchem, o kterém se nesnilo snad ani největším optimistům. Zdálo se, že se Nova pustila do projektu, který jí dokáže zajistit sledovanost na několik let dopředu.
Chyba lávky
Letošní teprve druhý ročník však ukázal, že všechno nebude tak růžové, jak to ze začátku vypadalo. Ačkoli byl o konkurzy opět obrovský zájem, nad letošním ročníkem už viselo cosi neznámého; cosi, co jej razantně odlišovalo od loňska.
Protože jsme server o mobilních komunikacích, nejde nám o to, jestli vyhraje Dhába, Bende nebo Horváth, ale spíše o mobilní hledisko problému. Již od začátku je jasné, že smyslem soutěže není jen hledání talentů. Hlavní jsou velké peníze, které se kolem ní točí. Od zisků z reklam, přes podíl na prodejnosti alb až po tržby operátorů za odeslané textovky.
Zatímco počty odeslaných SMS zpráv dosahovaly loni řádově milionů, letos jsou pořadatelé rádi, když se dostanou alespoň na polovinu tohoto počtu. Proč jsou letos diváci v zasílání SMS tak chladní?
Koukáte?
Jistě na tom má svoji zásluhu sledovanost. Zatímco loni bylo sledování Superstar doslova nutností, letošní ročník už je trochu jiný. Ne každému se chce u televizní obrazovky trávit nedělní večery. Zvláště pak pokud jsou venku tropické teploty nebo čeští hokejisté vyhrávají na mistrovství světa zlatou medaili. Superstar už není takovou novinkou jako loni a diváci to dávají značně najevo. Snad i proto se už objevily pochyby o osudu dalších sérií.
Tato fakta ostatně potvrzují i čísla dostupná přímo z webových stránek televize. Zatímco loni dosáhla sledovanost klání finálové čtyřky 65 %, letos už je podíl jen 54 %. Stejně tak jsou na tom i předchozí díly. Loňská sledovanost se nejčastěji pohybuje kolem 65 %, letos však jen s obtížemi dosahuje 55 %.
Operátoři přitvrdili
Dalším a snad ještě významnějším důvodem pro snížení zisků z došlých textových zpráv bylo zřejmě paradoxně jejich zdražení. Nejlepší ale bude všechny dohady opět podložit konkrétními čísly. Během prvního finálového večera roku 2004 bylo odesláno celkově 782 092 hlasů, což v řeči peněz znamená asi 4 692 552 Kč. Naproti tomuto číslu stojí letošních 377 179 hlasů. I přes taxu o tři koruny vyšší už jde o snížení tržeb na 3 394 611 Kč.
Až pátý finálový díl ale ukázal sílu loňského ročníku. Loni totiž počet odeslaných hlasů během pátého večera překročil jeden milion a zastavil se až na čísle 1 014 536 hlasů (6 087 216 Kč). Letos bylo odesláno pouhých 201 513 hlasů (1 813 617 Kč). A ztráta 4 273 599 Kč už rozhodně není bezvýznamná.
Jste znuděni?
Další možný důvod už nelze podložit žádnými konkrétními čísly. Jde o znuděnost z nejrůznějších telefonických soutěží a hlasování. V Česku se vyjadřování názoru pomocí textových zpráv stalo oblíbenou a ve většině případů také jedinou možností. Otevřete jakýkoli časopis a nejméně z jedné stránky na vás kouká možnost hlasování prostřednictvím drahé SMS. Zatímco darovací SMS na oblasti postižené vlnou tsunami nebo ohrožené povodněmi mají konkrétní a viditelný význam, z hlasování do těchto soutěží netěží nikdo jiný, než pořadatelé a telefonní společnosti.
Vidíme to i na soutěžích, které pořádáme v našich časopisech. V České republice jsme s hlasováním prostřednictvím SMS v podstatě začínali. Už v roce 2000 byly v Mobilitách soutěže, do kterých se posílaly textovky, prostřednictvím SMS se dal časopis také objednat. Byl to nový a neokoukaný způsob, na obyčejnou soutěž s nikterak atraktivními cenami jsme potom dostali třeba dvacet tisíc odpovědí. Nyní mohou mít ceny několikanásobnou hodnotu a přestože je čtenářů víc než dřív, počet lidí, kteří odešlou textovku, je třeba poloviční.
Má to smysl?
Ale zpět k Superstar. Přestože jde o akci, kterou sledují většinou mladší lidé, je vidět, že si i oni začínají uvědomovat, že peníze lze investovat rozumněji. Jsem zvědavý na úspěch soutěže Big Brother, kterou TV Nova chystá a kde se bude určitě opět hlasovat prostřednictvím textových zpráv. Obávám se ale, že na úspěch prvního ročníku Česko hledá Superstar – měřeno textovými zprávami – už žádná soutěž nedosáhne.