„Dámy a pánové, vypněte prosím své mobilní telefony“. Takto nebo podobně zní obvykle výzva posádky letadla, která vyžaduje dodržování bezpečnostních předpisů. Ale víte proč je vlastně třeba mobily v letadle vypínat?
Co je vlastně důvodem pro zákaz používání mobilů v letadle? Mobilní telefony jsou velice silné vysílače, jejichž vysílací výkon může dosáhnout až na několik wattů. Mobilní telefony GSM také pracují na kmitočtu blízkém leteckým radionavigačním systémům. Letecké navigační systémy pracují v pásmu frekvencí 960 MHz až 1215 MHz, což je GSM velmi blízko.
V čem je problém
Ač by se mohlo zdát jinak, samotná blízkost kmitočtu však příliš na závadu není, neboť vysílače mobilních telefonů stejně jako radionavigační systémy dodržují určené kmitočty s velkou přesností. Horší je to s možným vznikem jiných kmitočtů v důsledku vzájemného působení více signálů na vstupu přijímače některého leteckého přístroje, neboli se vznikem intermodulačních produktů - tedy pokud je například signál nějakým způsobem ovlivněn cizím, a tedy rušivým signálem. Na okolní elektromagnetické rušení jsou citlivé zejména vysokofrekvenční přístroje, což jsou v letadle např. radiokomunikační systémy, radiokompas a radiovýškoměr, radar na sledování počasí ve směru letu nebo třeba systém přístrojového přistání.
Zapnutý mobilní telefon se pokouší najít signál sítě GSM a proto neustále prohledává kmitočtové spektrum. Ve velké výšce ale obvykle nic nenajde, nemá s kým komunikovat a proto tolik neohrožuje. Problém je ale při startu a přistání, kdy jsou signály okolních BTS dosažitelné a mobilní telefon s nimi velice živě komunikuje. Jako rušení se palubním přístrojům letadla mohou jevit i vlastní signály základnových stanic poblíž letiště. Základny okolo letiště totiž často nenápadně září dosti vysoko, aby zasáhly co nejvíce přilétajících potenciálních zákazníků. Strategie vychází z myšlenky, že pokud některý z cizinců získá přístup do některé ze sítí, už v ní s velkou pravděpodobností zůstane po celou dobu pobytu.
Co se může stát
Rušení nemusí vzniknout jen přes rádiové rozhraní, tedy na příjmu rádiového signálu. Poměrně silné vysílání mobilních telefonů v blízkosti některého z drátových vedení, kterých jsou v útrobách letadla stovky metrů, může způsobit kvůli indukci vznik rušivého elektrického signálu. Ten se pak přenáší spolu s původním. V případě, že originální signál na vedení není příliš silný a odolný proti vzniku chyb, a vodiče, kterými prochází, nejsou právě dobře stíněny, může tento jev způsobit i ztrátu užitečné informace. V praxi může v podstatě dojít ke dvěma situacím. V prvním případě se signál radionavigace úplně vytratí. To je v dané situaci ten lepší případ, neboť se na straně pilota objeví nějaký příznak špatné funkce některého z přístrojů (přístroj neukazuje nic) a chyba je tedy rozpoznána. Horší je to v případě, že rušivým signálem je některý z přístrojů pouze zkreslen a chyba tak nemusí být odhalena. Druhá varianta je sice v porovnání s první nesrovnatelně méně pravděpodobná, ale přesto možná je. Laboratorními testy byly takové případy vyvolány.
Splést se lze jen jednou
Co do bezpečnosti létání je problém rušení zapnutými mobilními telefony mnohem méně závažný než třeba špatný technický stav letadla nebo lidské selhání. Nelze jej ale přesto brát na lehkou váhu. Je totiž třeba si uvědomit, že letadlo se od ostatních dopravních prostředků liší zejména v tom, že pokud nastane porucha, je třeba se nejprve bezpečně dostat na zem. Nelze jednoduše zaparkovat u sinice a začít se poruchou zabývat. Proto je třeba chápat zákaz používání mobilních telefonů na palubách letadel jako preventivní opatření a jako snahu snížit rizika na minimum. Poruchu přístrojů vlivem mobilního telefonu totiž nelze úplně vyloučit. Zákaz používání mobilů na palubě letadla je proto dobré respektovat. Každý cestující by měl pamatovat na to, že v letadle nesedí sám a že svědkem vážné poruchy na letadle se může také stát jen jednou a naposled.
Blýská se na lepší časy
Blíží se ale doby, kdy budeme moci používat mobilní telefony v letadlech běžně a bezpečně. Společnost Airbus totiž nedávno oznámila, že vyvinula a otestovala systém, který dovolí telefonování v letadle prostřednictvím běžných mobilních telefonů. Konečně bude možné používat svůj mobil i při mnohahodinových letech, a to vše bez obav z katastrofy nebo ze špatné nálady letušky.